021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
خلاصه کتاب

رویکرد تسهیلگر – بخش اول

رویکرد تسهیلگر - بخش اول
رویکرد تسهیلگر - بخش اول
2.91Kبازدید

۵ دقیقه در رابطه با رویکرد تسهیلگر بخوانیم.

در این نوشته بخشی از فصل سوم کتاب رویکردهای تدرس را به طور خلاصه می‌آوریم.

رویکرد تسهیلگر - بخش اول
رویکرد تسهیلگر – بخش اول

در رویکرد تسهیلگر:

  • توجه معلم به عنوان تسهیلگر تا حدود زیادی معطوف به دانش‌آموز به عنوان انسان است.
  • یک تسهیل‌کننده است، بدین معنی که رشد دانش‌آموز را مورد حمایت و هدایت قرار می‌دهد.
  • اولین مسئله مورد توجه تسهیلگر، دانش‌آموزان هستند.

بنابراین معلم تسهیلگر تسلط بر دانش موضوع درسی را در فهرست شاخص‌های برتر پیامدهای تربیتی قرار نمی‌دهد.

معلم به عنوان تسهیلگر بر دانش موضوع درسی ارج می‌نهد، اما این ارج‌گذاری کمتر به خاطر موضوع درسی بوده، بیشتر به منظور نقشی است که در رشد دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

بر این باور است که دانش‌آموزان معمولا با در اختیار داشتن میزان زیادی از دانش و درک وارد مدرسه می شود. البته ممکن است این دانش شبیه دانش موجود برنامه‌ی درسی رسمی مدرسه نباشد، اما از آن‌جا که برآمده از تجارب زندگی است، برای کودکان بسیار واقعی و برای جوانان به‌منظور داشتن عملکرد مثبت در خانه، جامعه محلی و فرهنگ همسالان حیاتی است.

یکی از وظایف کلیدی تسهیلگر آن است که دنیایی را که کودک به مدرسه می‌آورد با دنیایی که مدرسه در صدد است مقابل کودک بگشاید، درآمیزد. به‌منظور تحقق تلفیق این دو جهان، معلم تسهیلگر توجه ویژه‌ای به سرگذشت (پیشینه)، تجارب، نیازها، خواسته‌ها، نگرانی‌ها، علایق و نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزانش نشان می‌دهد.

در چارچوب مشترک رشدها (ر ش د ه ا)؛ شناخت از تک‌تک دانش‌آموزان (ش) برای تسهیلگر موضوع اساسی است. ارتباط (ا) و هدف‌ها (ه) اهمیت چشمگیری دارند، اما هر دوی این‌ها به شدت به شناخت دانش‌آموزان به عنوان یک شخص محدود شده‌اند.

این دیدگاه نه‌تنها علاقه و دغدغه‌ی معلم را به زندگی دانش‌آموزان نشان می‌دهد، بلکه چگونگی ورود تجارب زندگی دانش‌آموزان به موضوعات آموزشی را نیز نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که تسهیل نه‌تنها مستلزم آگاهی ساده از پیشینه‌ی فردی تک‌تک دانش‌آموزان است، بلکه یاری‌گر معلم در استفاده از دانش و فهمی است که دانش‌آموزان با خود به مدرسه آورده‌اند. بخشی از آنچه معنایش احترام به دانش‌آموز به عنوان یک فرد است، احترام (توجه) به چیزهایی است که دانش‌آموزان معمولا پیرامون دنیایی که زندگی روزمره‌ی آن‌ها را شکل داده آموخته‌اند.

این رویکرد پیشینه‌ی تاریخی جالبی دارد که به روشنی نشان می‌دهد چرا در این رویکرد “فرد” مرکزیت دارد. همچنین نگاهی به تاریخ موثر این رویکرد روشن می‌کند که چگونه هدف‌های معین با رویکرد تسهیلگر درآمیخته‌اند. آنچه یک معلم تسهیلگر درصدد پرورش آن است اصالت است. او به همه‌ی دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به عنوان یک فرد اصالت خود و اصالت انسانی‌شان را محقق سازند.

در ادامه سعی می شود. بخش هایی از کتاب ارائه شود. بخش های مختلف کتاب از اینجا قابل دسترسی هستند

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک