021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی فیلم

لبخند مونالیزا | معرفی فیلم

لبخند مونالیزا
1.06Kبازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

فیلم لبخند مونالیزا (Mona Lisa Smile) یک فیلم در ژانر درام و رمانتیک به کارگردانی مایک نیوول، محصول کشور امریکاست که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

از مهم‌ترین بازیگران این فیلم می‌توان جولیا رابرتز، کریستین دانست، جولیا استایلز، مگی جیلنهال و جنیفر گودوین را نام برد.

داستان فیلم در سال ۱۹۵۰ و پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. فیلم برشی از زندگی یک معلم جوان به نام کاترین واتسون با بازی جولیا رابرتز است که به عناون معلم درس تاریخ هنر وارد کالج ولزلی می‌شود.

کالج ولزلی یک کالج دخترانه است که هدفش تربیت دختران و زنان آینده است، کالج نگاهی سنتی به زن دارد و تمرکز آن روی تربیت دخترانی مناسب خانه‌داری، همسرداری و در آینده فرزندپروری می‌باشد.

دختران نیز که در محیط این کالج و پیش‌تر از آن خانواده‌هایی با همین دیدگاه بزرگ شده‌اند، تمام تمرکزشان روی یافتن همسر مناسب است.

معرفی لبخند مونالیزا

کاترین به محض ورود به کالج از هوش و استعداد و در عین حال سخت‌کوشی و میزان درس خواندن این دختران متعجب می‌شود اما به مرور زمان متوجه می‌شود که این دختران هدفی جز ازدواج ندارند و هیچ کدام علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه یا داشتن شغلی در آینده ندارند.

کاترین با توجه به روحیه متفاوت خود که در سی سالگی هنوز ازدواج نکرده است و تمرکزش روی پیشرفتش در زمینه شغلی و تحصیلی خودش می‌باشد، تصور می‌کند که این دختران تحت فشار جامعه و خانواده تصمیم به ازدواج دارند. از این رو سعی می‌کند این دختران را ترغیب کند تا به دنشگاه بروند و… .

در روند جلو رفتن فیلم متوجه می‌شویم که باقی مسئولان مدرسه با حضور و رفتار کاترین بسیار مخالف هستند و سعی می‌کنند جلوی کارهای او را بگیرند.

نکته مهم دیگر در روند داستان، بزرگ شدن و تغییر دختران در کنار یکدیگر و در کنار کاترین است. و همین‌طور بلوغ شخصیت خود کاترین و اینکه متوجه ‌می‌شود همه دختران همان چیزی را نمی‌خواهند که او فکر می‌کند به صلاحشان است.

لبخند مونالیزا - معرفی فیلم

یکی از نکات حائز اهمیت در داستان این فیلم این نکته است که در طول جنگ جهانی دوم که اکثر مردان در جبهه‌های جنگ بودند، بیشتر کارهای صنعتی و … در شهرها و روستاها نصیب زن‌ها شده بود،

با پایان یافتن جنگ جهانی و بازگشت مردها به مشاغل خودشان، جامعه سعی در به عقب راندن دوباره زن‌ها به فضای داخل خانه‌ها و بازگرداندن اعتبار سابق به مردان بود.

اما از آنجایی که بسیاری از زن‌ها طعم استقلال مالی و کاری را چشیده بودند و به قابلیت‌های خودشان پی برده بودند، این کار بسیار دشوار بود، لذا جامعه سعی داشت با بزک کردن ظاهر همان خواسته و به عقب راندن زنان به آن برسد.

کالج ولزلی و نگاهش به مقام زن در جامعه، بخشی از همان بزک شیوه جدید برخورد با زنان است که کاترین واتسون سعی دارد جلوی آن بایستد. مانند یک زندگی واقعی کاترین گاهی موفق می‌شود و گاهی اوقات هم شکست می‌خورد.

تماشای فیلم لبخند مونالیزا با توجه به نگاهی که به نقش معلم در ایجاد تغییر در بخش هرچند کوچکی از جامعه دارد، می‌تواند برای معلمان و جامعه‌ای که با کودکان و نوجوانان تعامل دارد، جالب باشد. امیدوارم از تماشای این فیلم لذت ببرید.

 شما می توانید در بخش معرفی فیلم شبکه تسهیلگران، به سایر فیلم ها دسترسی داشته باشید.

۱ نظر

  1. قسمتی که در مورد تغییرات جنگ جهانی دوم و بعدش بود، جالب بود برام. ممنون از معرفی.

نظر دهید

مریم رضوانی‌نیا
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک