021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی فیلم

معرفی فیلم رزتا

معرفی فیلم رزتا
1.01Kبازدید

مدت مطالعه: ۲ دقیقه

رزتا (به فرانسوی : Rosetta) فیلمی ساخته ژان پیر داردن و لوک داردن است، این فیلم محصول مشترک فرانسه و بلژیک می‌باشد که در سال ۱۹۹۹ اکران شد. امیلی دوکن بازیگر نقش رزتا در این فیلم می‌باشد.

این فیلم برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۹۹ برای بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن (امیلی دوکن) شده است.

سایت اینترنتی آرت اند فیث (Arts and Faith) در دسامبر ۲۰۰۶ این فیلم را در لیست ۱۰۰ فیلم برتر، در رده ۳۳ قرار داده است.

رزتا دختر جوانی است که به همراه مادر الکلی‌اش، در یک کاروان کوچک در اطراف شهر زندگی می‌کند. او همواره در تلاش و تکاپو است تا بتواند یک زندگی ساده اما آبرومند برای خودش فراهم کند.

از همان ابتدای فیلم، ما به وسط داستان پرتاب می‌شویم، رزتا را می‌بینیم که مستاصل و دوان دوان به سمتی می‌رود، او شغلش را از دست داده است و در تلاش برای باز پس گرفتن آن است. از همان ابتدای داستان ما با فضای سرخوردگی و غم رزتا و در عین حال روحیه‌ی جنگجوی او مواجه می‌شویم.

معرفی فیلم رزتا

در ادامه داستان، رزتا ابتدا به دنبال بیمه بیکاری است که متوجه می‌شود شامل حال او نمی‌شود، سپس به دنبال کار جدیدی می‌گردد و در این راه با شکست‌های پی‌در‌پی مواجه می‌شود. اما در همین راه او می‌تواند یک دوست پیدا کند. در همین بخش از داستان است که رزتا با خودش صحبت می‌کند و این دیالوگ معروف را بیان می‌کند:

”اسم تو رُزتاست. اسم من رُزتاست. یک کار پیدا کردی. یک کار پیدا کردم. یک دوست پیدا کردی. یک دوست پیدا کردم. زندگی نُرمالی داری. زندگی نُرمالی دارم. تو به فحشا کشیده نمی‌شی. من به فحشا کشیده نمی‌شم. شب بخیر. شب بخیر.”

رزتا بشدت تنهاست، نسبت به سن و شرایطش بسیار آینده‌نگر و عاقل است، در زندگی‌اش با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و در روند فیلم می‌بینیم که او هم انسان است، کم می‌آورد، برای رسیدن به خواسته‌های حداقلی‌اش می‌تواند انسان‌های دیگر را نادیده بگیرد و… . اما در این میانه چه چیزی به دادش می‌رسد؟!!
بهتر است خودتان این فیلم فوق‌العاده را ببینید.

امیدوارم از تماشای این فیلم لذت ببرید.

شما می‌توانید سایر فیلم‌های معرفی شده در شبکه تسهیلگران آموزشی را در این‌جا ببینید.

نظر دهید

مریم رضوانی‌نیا
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک