021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی انیمیشن

لوکا ؛ معرفی انیمیشن

معرفی انیمیشن لوکا
معرفی انیمیشن لوکا
3.24Kبازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

لوکا (luca) یک پویانمایی رایانه‌ای در ژانر ماجراجویی، فانتزی و کمدی-درام به کارگردانی انریکو کازاروزا ساخته‌ی پیکسار است که توسط والت دیزنی در سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

در این فیلم، جیکوب ترمبلی، صداپیشه‌ی شخصیت لوکا پاگورو، هیولای دریایی نوجوانی است که نقش اصلی را در این انیمیشن ایفا می‌کند.

لوکا و مادرش در زیر آب
لوکا و مادرش در زیر آب

لوکا، هیولای دریایی ۱۳ ساله‌ای است، که در آب‌های کنار سواحل ایتالیا زندگی می‌کند و در مزرعه‌ای در کنار پدر و مادرش به چوپانی و نگهداری بز‌ماهی‌ها مشغول است. علیرغم تمام هشدارهایی که والدینش به او در مورد خطرات دنیای بیرون از آب و دنیای انسان‌ها داده‌اند نسبت به این دنیا بسیار کنجکاو است.

کاملا اتفاقی با شخصی به نام آلبرتو آشنا و دوست می‌شود که برای او از دنیای بیرون افسانه‌های زیادی را بازگو می‌کند و این دوستی، سرآغاز ماجراجویی‌های این دو نفر است.

لوکا همانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های خلق شده توسط پیکسار، فردی ماجراجو است که می‌خواهد پای خود را از دنیایش فراتر بگذارد و حد و مرزها را جابجا کند و بر محدودیت‌هایش غلبه کند. او در این راه بارها می‌ترسد، رویاپردازی می‌کند، هدف دارد و نقشه می‌کشد، از دوستی و رفاقت بهره می‌برد و… !

این انیمیشن قصه‌ای بسیار دلچسب دارد، گرچه در بعضی از قسمت‌ها روند داستان کند می‌شود اما این موضوع از جذابیت‌های انیمیشن نمی‌کاهد. می‌توان گفت این انیمیشن در جذب مخاطب بسیار موفق بوده است.

انریکو کازاروزا که خود اهل ایتالیا است، در پرداختن به جزئیات ایتالیایی و ایجاد حس نوستالژی در مخاطب بسیار موفق بوده است، زیبایی‌های شهر کوچک و ساحلی پورتوروسو، سادگی و جذابیت‌های زندگی بومی سواحل ایتالیا، وجود غذاهای محلی ایتالیا که حتی از خلال انیمیشن، عطر آن‌ها قابل استشمام است، از دیگر جذابیت‌های این انیمیشن می‌باشد.

از دیگر جذابیت‌های این انیمیشن شخصیت‌پردازی‌های موفق آن است. شخصیت‌پردازی‌هایی که حتی مخاطب ایرانی می‌تواند با قهرمانان داستان، احساس همزادپنداری داشته باشد.

لوکا، آلبرتو و جولیا
لوکا، آلبرتو و جولیا

لوکا، آلبرتو و جولیا، نوجوانانی هستند که نقش‌های اصلی را در این انیمیشن ایفا می‌کنند و هر کدام با یک سری ویژگی شخصیتی خاص، دوستی صادقانه و جذابی را رقم می‌زنند که محوریت اصلی داستان است. لوکا محافظه‌کار است، آلبرتو جسور و بی‌پرواست اما بخش‌هایی از زندگیش را از دوستش پنهان کرده، جولیا سخت‌کوش و بلندپرواز است.

ارکول، شخصیت منفی داستان است که علاوه بر شکارچی هیولا بودن، در مسابقه‌ای که نوجوانان داستان ما در پیش دارند، اصلی‌ترین رقیب آن‌هاست‌. مادربزرگ لوکا، زنی که سعی در کمک کردن به نوه‌اش دارد، از آن مادربزرگ‌هایی‌ست که همه ما یا آرزوی داشتنش را داریم یا یکی از آن مادربزرگ‌ها.

مادر لوکا، زن محافظه‌کاری است که بخاطر عشق و علاقه‌اش به لوکا او را از بیشتر کارهای مورد علاقه‌اش نهی می‌کند، او سعی دارد با حصاری که دور لوکا می‌کشد، او را از خطرات حفظ کند.

پدر لوکا، از آن مردهایی است که مسئولیت تربیت فرزند را تمام و کمال به همسرش سپرده است، حتی اگر با او مخالف باشد، باز هم از او حمایت می‌کند. پدر جولیا، مردی که تمام فکر و ذکرش جولیاست، او اگرچه شکارچی هیولاست اما بخاطر جولیا از دوستان هیولای او حمایت می‌کند.

لوکا، آلبرتو و جولیا در کنار پدر جولیا
لوکا، آلبرتو و جولیا در کنار پدر جولیا

در بخشی از داستان خانواده لوکا، برای جلوگیری از کارهای غیرقابل پیش‌بینی او، تصمیم می‌گیرند او را نزد عمویی بفرستند که در اعماق دریا زندگی می‌کند و شخصیت عجیبی دارد! این موضوع در دنیای واقعی اطراف ما، شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟! مدرسه‌های خاص! کلاس‌های درسی عجیب! تنبیهات جدید! جلوگیری از بروز بسیاری از استعدادها به بهانه‌ی مصلحت و …!!!

باید بپذیریم، دنیای لوکا در زیر دریا، بسیار شبیه به دنیا و زندگی اطراف خودمان است!

اما در این میان، چه چیزی لوکا را از خانواده‌اش متمایز می‌کند؟! شاید بتوان گفت لوکا به دلیل سن کمتری که دارد، بی‌پرواتر است و سر نترسی دارد و به دنبال کسب تجربه‌های جدید است.

پیشگام بودن نسل جدید در ساختن دنیایی تازه و قیام علیه سنت‌ها موضوع جدیدی نیست، اما در این انیمیشن با استفاده از شیوه‌ی جدیدی به آن پرداخته شده است.

وجود دنیایی با هیولاهایی که در زیر آب به شکل هیولا و در خشکی به شکل مابقی انسان‌ها هستند، شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟!! هیولاهایی که در دنیای عادی ما، قابل تشخیص از باقی انسان‌ها نیستند اما در دنیای واقعی خودشان از منظر ما هیولایی ترسناکند!!!!

شاید پیکسار و دیگر سازندگان این انیمیشن، گوشه چشمی به تمامی اقلیت‌های انسان داشته‌اند، چه اقلیت‌های مذهبی، چه اقلیت‌های نژادی و چه رنگین پوست‌ها و …! یا هر انسان جدا مانده‌ی دیگری… هر آدمی که ورود به دنیای باقی انسان‌ها همانقدر که برایش دشوار است، آرزو نیز هست!

یکی از نکات جالب در مورد این انیمیشن این است که انیمیشن لوکا، در ایام کرونا، تماما به صورت دورکاری ساخته شده است و عوامل سازنده این انیمیشن هیج‌گاه دور هم جمع نشده‌اند.

این انیمیشن برای کوکان و نوجوانان و تمامی بزرگسالان مناسب می‌باشد.

امیدوارم از تماشای انیمیشن لوکا، لذت ببرید.

شما در اینجا می‌توانید سایر انیمیشن‌های معرفی شده در شبکه تسهیلگران آموزشی را ببینید.

نظر دهید

مریم رضوانی‌نیا
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک