021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی انیمیشن

به پیش ؛ معرفی انیمیشن

پوستر انیمیشن به پیش
1.37Kبازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

انیمیشن “به پیش” (onward)، یک پویانمایی رایانه‌ای سه بعدی، در ژانر فانتزی و ماجراجویی و به نویسندگی و کارگردانی دن اسکنلون، ساخته‌ی پیکسار است که توسط والت دیزنی در سال ۲۰۲۰ منتشر شد.

این انیمیشن علی‌رغم تحسین منتقدان و امتیاز نسبتا بالا در سایت IMDB، به دلیل همزمانی شروع اکران آن با شیوع ویروس کرونا در جهان و تعطیلی سینماها، فروش گیشه نسبتا پایینی داشته است. فکر می‌کنم به همین دلیل این انیمیشن در ایران نیز کمتر شناخته شده است.

این فیلم داستان دو برادر اِلف به نام‌های ایان و بارلی را در حومه جهانی فانتزی دنبال می‌کند که یک ماجراجویی فوق‌العاده را برای این‌که دریابند آیا هنوز کمی جادو در این جهان وجود دارد یا خیر، آغاز می‌کنند. تام هالند و کریس پرت از صداپیشگان اصلی این فیلم هستند.

انیمیشن به پیش
انیمیشن به پیش

این انیمیشن بر اساس زندگی واقعی دن اسکنلون، ساخته شده‌است؛ رابطه ایان و بارلی، شخصیت‌های اصلی فیلم از رابطه دن اسکنلون و برادرش زمانی که کوچک بودند و پدرشان فوت کرده‌بود، الهام گرفته شده‌است. اسکنلون پس از شنیدن یک نوار صوتی از پدرش، تصمیم گرفت داستانی را با الهام از زندگی واقعی خود بنویسد.

به پیش نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و جایزه بفتا و جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی و نامزد جایزه گرمی شد.

یکی از نکاتی که سبب شده است تا این انیمیشن مورد انتقاد بسیاری از منتقدان و والدین و …قرار بگیرد این است که در قسمتی از این انیمیشن، یک مامور پلیس زن، در خلال گفتگویی بیان می‌کند که همجنسگراست. این موضوع سبب شد تا در بسیاری از کشورها از جمله روسیه این قسمت از انیمیشن سانسور شود.

در ابتدای داستان انیمیشن “به پیش” ما دنیای باستانی با موجودات جادویی را می‌بینیم که سراسر مملو از سحر و جادو می‌باشد. کم‌کم می‌بینیم که علم وارد ماجرا می‌شود و جای جادو را می‌گیرد، در نهایت ما با دنیایی مواجه هستیم که جادو در آن جایی ندارد اما پر از افسانه‌ها و داستان‌هایی در مورد جادو است. البته در این انیمیشن، ما شخصیت‌های انسانی نداریم بلکه دنیا پر از اِلف‌ها، سانتورها و دیگر موجودات جادویی است.

داستان در مورد پسری به نام ایان است، ایان که یک دانش‌آموز دبیرستانی است با ورود به سن شانزده سالگی، از طرف پدر مرحومش هدیه‌ای دریافت می‌کند. یک عصای جادویی، یک سنگ کهربا و نامه‌ای حاوی وردهایی که می‌تواند پدرشان را برای مدت ۲۴ ساعت به دنیا برگرداند.

داستان انیمیشن حول تلاش‌های ایان و برادرش بارلی برای برگرداندن پدرشان به مدت ۲۴ ساعت می‌چرخد. ایان که هیچ‌گاه پدرش را ندیده است، لیستی از کارهایی که هنگام بازگشت پدرش می‌خواهد همراه با او انجام دهد، تهیه کرده است.

پیکسار که می‌توان به آن لقب کارخانه خلاقیت در تولید انیمیشن را داد، بار دیگر یک داستان اورجینال را برایمان روایت می‌کند، دنیایی متفاوت از چیزهایی که تاکنون دیده‌ایم، دنیایی پر از موجودات جادویی که در آن از جادو خبری نیست!!!

همچنین پیکسار در این انیمیشن بار دیگر دست به دامان روابط خانوادگی شده است. همانطور که در Brave تاکیدش روی رابطه مادر و دختر است، در onward تاکید روی رابطه پدر و پسر است.

انیمیشن به پیش

نکته دیگر این است که در این انیمیشن علاوه بر نشان دادن رابطه پدر و پسر، زیبایی‌های رابطه دو برادر داستان (ایان و بارلی) نیز نشان داده شده است. بارلی برادر بزرگ‌تری‌ست که با وجود اختلاف سنی کمی که با ایان دارد، سعی کرده است برای او کارهایی پدرانه انجام دهد.

یکی از نکات حائز اهمیت در این انیمیشن، وجود شخصیت پدر به صورت نیمه (پدری که فقط از کمر به پایین وجود فیزیکی دارد.) در داستان است. پدری که با رقص پاهایش با پسرهایش صحبت می‌کند.

پاهای پدر به عنوان شخصیت سوم در طول داستان و در طول سفر برادرها، شخصیت مستقلی ندارد اما برای پسرهایی که عمری را در آرزوی دیدن پدر به سر برده‌اند، واقعا یک پدر است.

از نظر من یکی از درخشان‌ترین صحنه‌های این انیمیشن، جایی است که در کنار جاده این سه مرد داستان با هم می‌رقصند و از بودن در کنار هم بسیار شادند.

حتی در انتهای داستان که جسم پدر کامل می‌شود، ما چهره او را به درستی نمی‌بینیم، این موضوع شاید تاکیدی بر این موضوع باشد که مهم نیست پدر چه قیافه و ظاهری دارد، مهم این است که “پدر” است.

دیگر شخصیت داستان، یعنی مادر خانواده در ظاهر زنی ساده است که دارد زندگی جدیدی را با مردی غیر از پدر بچه‌ها شروع می‌کند، در طول روند داستان متوجه می‌شویم که او زنی قوی و حامی فرزندانش می‌باشد.

این انیمیشن، در واقع داستان بزرگ شدن این دو برادر در حین سفرشان برای برگرداندن نیمه‌ی دیگر پدر است. آن‌ها در این سفر تجربیات جدیدی کسب می‌کنند، چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند و از همه مهم‌تر رابطه‌ی دو نفره‌شان را بر پایه دوستی و اعتماد می‌سازند.

از نقدهایی که به این انیمیشن وارد است می‌توان به شخصیت‌پردازی‌های ضعیف و یک خطی و تکراری و روند قابل پیش‌بینی در تمام طول داستان اشاره کرد.

امیدوارم از تماشای انیمیشن زیبای onward لذت ببرید.

شما در اینجا می‌توانید سایر انیمیشن‌های معرفی شده در شبکه تسهیلگران آموزشی را ببینید.

نظر دهید

مریم رضوانی‌نیا
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک