021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خلاصه کتاب

رویکرد تسهیلگر – بخش دوم

رویکرد تسهیلگر - بخش دوم
رویکرد تسهیلگر - بخش دوم
1.4Kبازدید

۴ دقیقه در رابطه با رویکرد تسهیلگر بخوانیم.

در این نوشته بخشی از فصل سوم کتاب رویکردهای تدرس را به طور خلاصه می‌آوریم.

رویکرد تسهیلگر - بخش دوم
رویکرد تسهیلگر – بخش دوم

پیشینه‌ی تاریخی رویکرد تسهیلگر

در خلال دهه‌ی ۱۹۵۰ و اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ که تعلیم و تربیت در حال جمع‌بندی بحت‌ها پیرامون تعلیم و تربیت سنتی و پیشرفت‌گرا بود. در پی پیشی گرفتن روسیه از آمریکا در پرتاب سفینه، بیشترین اصلاحاتی که غالبا از سوی رهبران مورد حمایت واقع شد، پایان دادن به تعلیم و تربیت پیشرفت‌گرا و بازگشت به شکل‌های سنتی‌تر آموزش رسمی بود.

تعاریف

تعلیم و تربیت سنتی: بر یادگیری موضوع درسی، به ویژه موضوعات درسی خشک و با تنوع محدود در شکل و کارکرد آموزش رسمی تاکید داشت.

تعلیم و تربیت پیشرفت‌گرا: درصدد بود با توجه به نیازها و علایق دانش‌آموزان و نیز شرایط زندگی که حال و آینده‌ی احتمالی او را شکل می‌داد، تسلط برنامه‌ی درسی را جبران کند.

حمایت عملی جانستون (رئیس جمهور آمریکا) از اقدامات عدالت اجتماعی مسیر توجهات را از مباحث تعلیم و تربیت سنتی در مقابل تعلیم و تربیت پیشرفت‌گرا منحرف ساخت.

شاید تعلیم و تربیت انسان‌گرا پویاترین و قوی‌ترین نظریه در بین این نظریات بود.

تعلیم و تربیت انسان‌گرا تلفیق جالبی از نقادی اجتماعی معاصر و روایت جدیدی از روانشناسی بود که در مخالفت با روش‌های تجربی و رفتارگرایی شکل گرفته بود.

گودمن یک منتقد اجتماعی بود که در رابطه با تعلیم و تربیت می گوید:

اگر جوانان، همان‌طور که رشد می‌کنند، بتوانند علاقه‌ی خود را دنبال کنند و موضوعات، زمان‌ها و معلمان خود را برگزینند و اگر معلمان آن‌چه را به نظر خود دانش‌آموزان مهم تلقی می‌شود به آن‌ها بیاموزند- که همه‌ی آن‌ها می‌توانند به شیوه‌ای ماهرانه آن‌ها را آموزش دهند – نیازهای جامعه به حد کافی برآورده شده، مردمی خلاق‌تر، مستقل‌تر و پرشورتر خواهند بود و جامعه در دوره‌ای نسبتا کوتاه کارآمدتر و فهمیده‌تر خواهد شد.

در آن زمان، این طرح افراطی تلقی می‌شد و هنوز هم می‌شود. یکی از نمونه‌های چشمگیری که در این رویکرد یاددهی و یادگیری قرار می‌گیرد مدرسه‌ی انگلیسی سامرهیل است که حدود هشتاد سال پیش پایه گذاری شده است.

تعلیم و تربیت انسان‌گرا با نوعی از روان‌شناسی یادگیری پیوند خورده که به مغایرت با دو مکتب مسلط روان‌شناسی  دوران یعنی کارکردگرایی و رفتارگرایی شهرت یافته بود. در نوشته بعدی به روان‌شناسی انسان‌گرایانه می‌پردازیم.

در ادامه سعی می شود. بخش هایی از کتاب ارائه شود. بخش های مختلف کتاب از اینجا قابل دسترسی هستند

 

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک