021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ترجمهخلاصه کتابکودک شاد، خانهٔ شاد

کتاب کودک شاد، خانه شاد – قسمت نهم

ریتم‌های هفتگی
836بازدید

۳ دقیقه درباره‌ی ریتم‌های هفتگی از کتاب کودک شاد، خانه شاد بخوانیم.

کودک شاد، خانه شاد
کودک شاد، خانه شاد

ریتم‌های هفتگی

مفهوم دم و بازدم برای فعالیت‌های هفتگی هم جواب می‌دهد. روز «خونه موندن» روزی هست که سوار ماشین نمی‌شویم، آن روز را در منزل، یا حیاط، یا محله می‌گذرانیم. روزهای آهسته‌تری که هیچ برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ای نداریم، با هم آشپزی می‌کنیم، یا یک ‌بساط بزرگ بازی تخیلی برپا می‌کنیم. در حیاط دنبال حشرات می‌گردیم، و یا در رختخواب می‌مانیم و قصه و کتاب می‌خوانیم.

امروز چه روزیه؟

تصور کنید به کلاس یوگای همیشگی‌تان بروید و ببینید که یادداشتی به در زدن که کلاس دیروز برگزار شده است! این دقیقا همان احساسی هست که بچه‌ها پیدا می‌کنند وقتی که ریتم هفتگی مستمری ندارند؛ احساس سرگشتگی و گاها گیجی!  یک برنامه‌ی هفتگی حول محور فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خانوادگی برنامه‌ریزی کنید. مثال‌هایی برای فعالیت‌هایی که ممکن است جایی در برنامه هفتگی‌تان پیدا کنند عبارت است از:

  • روز شیرینی‌پزی
  • روز پیاده‌روی در طبیعت
  • روز پن‌کیک
  • روز کاردستی

در حال حاضر بچه‌های من عاشق شب بازی‌های خانوادگی هستند. همه‌ی خانواده دور هم جمع می‌شویم و کارت بازی یا پینگ پونگ بازی می‌کنیم. ریتم‌های هفتگی برای بچه‌های بزرگ‌تر هم دارای اهمیت هستند، برای ایده گرفتن به علایق خود بچه‌ها رجوع کنید! یکشنبه‌ها سال‌ها در خانه‌ی ما روز پن‌کیک بوده. همیشه در برابر سوال بچه‌ها که امروز چه روزی هست، از جواب «روز پن‌کیک» با خنده و شادی استقبال شده!

طرز تهیه‌ی پن‌کیک:

  1. ۲۰۰ گرم ارد
  2. ۵۰۰ میل شیر
  3. کمی نمک
  4. دارچین
  5. ۲ عدد تخم‌مرغ

ارد، دارچین، و نمک را مخلوط کنید. وسط آن را گود کنید و شیر و تخم‌مرغ را اضافه کنید. هم بزنید تا یکنواخت شود. کمی کره در ماهیتابه آب کنید و از مخلوط پن‌کیک یکی دو قاشق (بسته به سایز دلخواه) بریزید و برگردانید! نوش جان!

میشه خوراکی‌ای که در حالت عادی دارای محدودیت مصرف هست رو در ریتم هفتگی جا داد، مثلا جمعه‌ شب برای ما همیشه شب دلی از عزا در آوردن بوده! وقتی بچه‌ها حین خرید از سوپرمارکت درخواست خوراکی ویژه‌ای می‌کردند، بهشون یادآوری میکردم که روز خوراکی‌های ویژه، جمعه هست! همینطور تماشای تلویزیون و امثال آن رو هم میشه در یک ریتم سالم گنجاند. استمرار به خرج بدید و بچه‌ها به زودی پیغام را دریافت ‌و با آن احساس راحتی می‌کنند.

زمان خارج از منزل

حتما اطمینان حاصل کنید که ریتم روزانه و هفتگی فرزندان، شامل تایم‌های خارج از خانه و فضای سبز و طبیعت می‌باشد.  با یک تیر دو ‌نشان بزنید! هم انرژی نوپاها را بسوزانید، هم شگفتی‌های طبیعت را تجربه کنید. گشت در حیاط منزل با یک چراغ قوه قبل از خواب، می‌تواند یک فعالیت ویژه و خیلی خاص به همراه پدر یا مادر باشد.

روز تمیزکاری

با ساختن یک ریتم هفتگی برای امور تمیزکاری منزل، هم کارها بر یک مبنای مستمر و مرتب انجام می‌شوند، هم بچه‌ها مهارت‌هایی برای زندگی خواهند آموخت. وقتی از سن پایین تشویق بشوند در کنار ما به کارهای منزل بپردازند، تمیزکاری با همدیگه تبدیل به یک امر طبیعی میشه، یک کار گروهی، یک عادت قبیله‌ای!

شما در اینجا می‌توانید به قسمت‌های دیگر کودک شاد، خانه شاد دسترسی داشته باشید.

ترجمه آزاد و خلاصه شده توسط سیما سلیمانی‌نیا

نظر دهید