021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ترجمه

نقش معلم چیست؟

نقش معلم
1.29Kبازدید

۵ دقیقه در رابطه با نقش معلم بخوانیم.

نقش اولیه و عمده یک معلم ارائه دستورالعمل‌ها و آموزش‌هایی در کلاس است که به دانش‌آموزان کمک کند که یاد بگیرند. برای تحقق این امر او باید دروس مهم و مورد نیاز را آماده کند، کار دانش‌آموزان را درجه‌بندی کند و به آن‌ها بازخورد دهد، محتوای کلاس درس را مدیریت کند، به طور موثر در جهت برنامه درسی حرکت کند و با سایر ابزارهای آموزشی و برنامه‌ها هماهنگ باشد.

اما شغل معلمی بسیار بیش‌تر از اجرای یک برنامه درسی است. تدریس حرفه‌ای بسیار پیچیده است که فراتر از بیان چارچوب درس است. علاوه بر این‌که معلم باید اطمینان حاصل کند که دانش‌آموزان با موفقیت تحصیلات خود را پشت سر می‌گذراند، باید به عنوان  والدین جایگزین، مربی و مشاور و در اکثر اوقات یک سیاست‌مدار ایفای نقش کند. تقریبا هیچ محدودیتی برای نقش‌هایی که معلم ممکن است در آن قرار گیرد وجود ندارد.

معلم به عنوان والدین سوم

معلمان مدارس ابتدایی سهم به‌سزایی در رشد و پیشرفت دانش‌آموزان دارند. تجارب کودک در سال‌های شکل‌گیری شخصیتش او را به فردی تبدیل می‌کند که در آینده تبدیل خواهد شد و معلم‌ها در این راه تاثیر غیرقابل‌انکاری دارند. تاثیر معلم‌ها به اندازه‌ای بر زندگی دانش‌آموزان زیاد است که بسیاری از آن‌ها تقریبا روابطی شبیه والدین را با دانش‌آموزان برقرار می کنند.

با توجه به این‌که دانش‌آموزان مدت زمان زیادی را در کلاس درس در مدرسه سپری می‌کنند، این وظیفه معلمان است که هر روز یک مربی مثبت با الگوی رفتاری مثبت برای آن‌ها باشند. دانش‌آموزان بسیار بیش‌تر از ریاضیات، مهارت‌های زبانی و مطالعات اجتماعی از معلمان خود می‌آموزند. آن‌ها مهارت‌های اجتماعی را از معلمان خود یاد می‌گیرند. این‌که چگونه با دیگران مهربان باشند و دوست پیدا کنند، چه زمانی درخواست کمک می‌کنند و چه زمانی مستقل باشند، چگونه درست و غلط را تشخیص دهند، و سایر درس‌های زندگی که والدین تمایل به یاد دادن آن‌ها دارند را در بسیاری از موارد، دانش‌آموزان از معلمان می‌آموزند.

تفاوت‌های ظریف نقش یک معلم به عنوان یک شبه والد عمدتا به سن دانش‌آموز بستگی دارد اما اغلب همه معلمان یاد می‌گیرند که عمیقا به دانش‌آموزان خود اهمیت دهند، از آن‌ها مراقبت کنند و همیشه بهترین‌ها را برای آن‌ها بخواهند. خواه دانش‌آموز به معلم خود نزدیک باشد یا نباشد، به احتمال زیاد به او احترام می‌گذارد و همانطور که با والدین یا سرپرستان و قیم خود برخورد می کند با معلم خود رفتار کند و معلمان نیز احتمالا با دانش‌آموزان مانند فرزندان خود رفتار می‌کنند. در بعضی موارد هم ممکن است معلم برای دانش‌آموز تنها نقش یک مربی را داشته باشد.  

معلمان به عنوان واسطه – نقش معلم

اگر چه معلم اغلب مانند والدی برای دانش‌آموز است این امر نقش خانواده واقعی کودک را کم‌رنگ نمی‌کند. معلم‌ها فقط یک قسمت از معادله‌ای بزرگتر هستند. تعلیم و تدریس نیازمند ارتباط روزانه و دائمی با خانواده‌های دانش‌آموزان در مورد هر چیزی است، از یادگیری دروس تا رفتار دانش‌آموزان. برخی از رایج ترین اشکال تعامل والدین و معلمان عبارتند از:

  • کنفرانس‌های والدین و معلمان
  • گزارش‌های پیشرفت
  • نامه‌های خبری هفتگی
  • ایمیل، پیامک و تماس
  •  جلسات IEP

علاوه بر شیوه‌های استاندارد ذکر شده، معلمان باید انتخاب‌های خود را برای والدین توضیح دهند و تعارض‌های احتمالی به وجود آمده را برای ایشان برطرف کنند. اگر پدر یا مادر یا سرپرست دانش‌آموز موردی که در کلاس رخ داده است را دوست ندارند، معلم باید از تصمیم و عملکرد خود در آن مورد دفاع کند. معلم‌ها باید درباره این‌که چگونه به نفع دانش‌آموزان خود عمل می‌کنند، آگاهانه تصمیم بگیرند و سپس بتوانند این عملکرد را توجیه نمایند. آن‌ها همیشه باید در رابطه با تصمیم‌هایشان ایستادگی داشته باشند و هم‌زمان به انتظارات و نظرات خانواده‌ها گوش فرا دهند.

معلم‌ها واسطه‌ی بین والدین و فرزندان در آموزش هستند. زمانی که والدین متوجه این نمی‌شوند که چه چیزی، چگونه به دانش‌آموزان آموزش داده می شود به راحتی ناامید و خسته می شوند. برای جلوگیری از این موضوع معلم‌ها باید ارتباط نزدیک و موثری در این چرخه با خانواده‌ها داشته باشند و تا حد ممکن آن‌ها را در جریان امور قرار دهند. همچنین آن‌ها باید آمادگی لازم در روبه رو شدن با  نارضایتی والدین از تصمیماتشان را داشته باشند. تعلیم همیشه شامل ارج نهادن به آن چیزی می شود که برای دانش آمو مفید است.

معلم به عنوان حامی و مدافع دانش‌آموز 

نقش معلم همواره در حال تغییر است. با وجود این‌که در گشته به معلمان محتوای درسی با دستورالعمل اجرایی مشخص با جزییات داده میشد این سیستم آموزشی کارآمد و منصفانه نبوده زیرا فردیت دانش‌آموزان و شرایط زندگی واقعی آن‌ها را مد نظر قرار نمی‌داد. حال معلم‌ها باید متناسب با شرایط رفتار کنند (پاسخگو باشند)، و به گونه‌ای تعلیم تکامل پیدا کند که نیازهای سیاسی و فرهنگی یک اقلیم را مد نظر قرار دهد. 

یک معلم پاسخگو و متوجه از دانش‌آموزان خود می‌خواهد دانشی که در مدرسه می‌آموزند را در راستای تبدیل شدن به عضوی ارزشمند در جامعه به کار گیرند. معلمان از طریق یاد دادن عدالت اجتماعی و وقایع روز به دانش‌آموزان خود به آن‌ها کمک می‌کنند تا به شهروندانی آگاه و سازنده تبدیل شوند. معلمان باید همواره آگاه، اخلاق مدار، منصف و متعهد باشند.

حرفه مدرن تدریس (اغلب) شامل وکالت و حمایت از دانش آموزان در سطوح سیاسی نیز هست. بسیاری از معلمان:

  • با سیاست‌مداران، همکاران و اعضای جامعه کار می‌کنند تا استانداردهایی مشخص و قابل دست‌یابی را برای دانش‌آموزان تعیین کنند.
  • در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مقابله با مشکلاتی که بر یادگیری دانش‌آموزان تاثیر می گذارد شرکت می‌کنند.
  • معلمان جدید را راهنمایی و هدایت می‌کنند تا آن‌ها برای آموزش جوانان نسل خود آماده شوند.

کار و نقش معلمان بسیار تاثیر گذار و حیاتی است و بدون آن دنیا به جهان دیگری تبدیل خواهد شد.

منابع و مراجع

نقش معلم در رویکرد تسهیلگر را اینجا بخوانید. نظر شما در رابطه با نقش معلم چیست؟ منتظر نظرتان شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

  • انتخاب متن: سعید سمیعی
  • ترجمه: نجمه بشیری

نظر دهید