021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفیمعرفی کتاب

معرفی ۲ رمان نوجوان در مواجهه با غم

معرفی ۲ رمان نوجوانِ شگفت‌انگیز در مواجهه با غم
در این نوشته شبکه تسهیلگران آموزشی دو رمان نوجوان در مواجهه با غم معرفی می‌شود.
1.05Kبازدید

۴ دقیقه در رابطه با دو رمان نوجوان در مواجهه با غم بخوانیم.

نوجوانی اغلب به خودی خود دوراه­ی تنش‌­زایی است، و این دوره قطعاً برای نوجوانانی که با غمی بزرگ رو­ به رو شده­‌اند سخت‌­تر هم خواهد بود. خواندن داستان، آن هم داستان­‌هایی که روایت‌گر احساسات اصیل آدمی هستند توانایی همدلی و مقاومت را بالا می برد و چه بسا نوجوانان و بزرگسالانی که داستان­‌هایی این چنینی هدایت‌گر راه زندگی­­شان بوده و برایشان به مَثابه‌­ی دوست و همراهی صمیمی در عبور از تلخی­‌های زندگی بوده است. مرگ و از دست دادن برای همه ما می‌­تواند یکی از آن غم­‌ها و تلخی‌­ها باشد. در ادامه به معرفی رمان نوجوان در مواجهه با غم با همین موضوع می­‌پردازیم.

کتاب ببر رها می‌شود

رمان نوجوان در مواجهه با غم - ببر رها می‌شود
کتاب ببر رها می‌شود

کتاب ببر رها می‌­شود نوشته‌­ی کیت دی کامیلو و ترجمه‌­ی فرح بهبهانی است که انتشارات چکه آن را به چاپ رسانده است. و در آمریکا این کتاب در انتشارات تحصیلات تکمیلی تایمز به چاپ رسیده است. پشت جلد کتاب به خوبی کتاب را این چنین معرفی کرده است: راب هورتن (شخصیت اول داستان) یک روز صبح در جنگل مه‌­آلود فلوریدا راه می‌­رفت که از دیدن ببر، ببری زنده، ببری بزرگ در قفس میخکوب شد. در همان روز شگفت‌­انگیز سیستین بیلی را ملاقات کرد. سیستین برخلاف راب همه‌­ی احساساتش را بیرون می­‌ریزد. آن‌­ها رفته‌­رفته با هم دوست می‌­شوند و به هم اعتماد می­‌کنند و زندگی راب دگرگون می­‌شود.

خیلی زود پی­ می‌­برند که بعضی چیز­ها مثل خاطرات، غم و غصه و ببرها را نمی‌­شود برای همیشه در قفس نگه داشت. داستانی پراحساس و غنی در بیان عواطف که در خاطره­‌ها باقی می‌­ماند.

کیت دی کامیلو

کیت دی کامیلو نویسنده­ای آمریکایی است که زاده­‌ی ۲۵ مارس ۱۹۶۴ در فیلادلفیای پنسیلوانیا است که بیش‌تر دوران کودکی خود را در جنوب ایالات متحده گذرانده است. بسیاری از آثار خانم کامیلو من‌­جمله ببر رها می‌­شود جوایز بسیاری برده است و همچنین از سومین رمان ایشان با نام افسانه‌­ی دسپراکس انیمیشنی با همین نام ساخته شده است. ببر رها می‌­شود دومین کار ایشان است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ در آمریکا به چاپ رسید.

کتاب مرغ مقلد – رمان نوجوان در مواجهه با غم

کتاب مرغ مقلد - رمان نوجوان در مواجهه با غم
کتاب مرغ مقلد

کتاب مرغ مقلد نوشته‌­ی کاترین اِسکین و ترجمه‌­ی کیوان عبیدی آشتیانی یکی از آن رمان‌های فوق‌­العاده و عمیقی است که مطمئناً جذابیتی خاص برای خوانندگان آن خواهد داشت. این رمان که در ایران توسط انتشارات افق چاپ شده توانسته در سال ۲۰۱۰  برنده‌­ی جایزه‌­ی ادبیات نوجوان آمریکا شود. و داستان آن از این قرار است که کیتلینِ یازده ساله دختری است که بیماری آسپرگر دارد. آسپرگر نوع خفیفی از بیماری اتیسم است که در آن فرد در برقراری روابط اجتماعی مشکل دارد و به راحتی متوجه‌­ی مسائل ساده‌­ی عاطفی و هیجانی نمی‌­شود از این رو دنیای کیتلین سیاه و سفید است و انگار که تقسیم می‌­شود به چیز­های خوب و چیز­های بد. بدتر اینکه برادر کیتلین که بهترین دوست و همراه و راهنمای او بوده در حادثه­‌ای تیراندازی در مدرسه کشته شده است. حالا کیتلین در کنار پدرش که در گیر اندوه از دست دادن فرزند است، روز­به­‌روز بیش‌تر سردرگم می‌­شود.

کاترین ارسکین

در معرفی نویسنده توضیح داده شده که کاترین ارسکین در هلند به دنیا آمده، سال‌­ها در آفریقای جنوبی، کانادا، اسکاتلند، واسرائیل زندگی کرده و سپس به آمریکا رفته. او حقوق خوانده و پیش از نوشتن اولین رمانش وکیلی موفق بوده. رمان مرغ مقلد او در سال ۲۰۱۰ برنده‌­ی جایزه­‌ی کتاب ادبیات نوجوان آمریکا شده است.

برشی از کتاب مرغ مقلد

کار قدم زدن موقع زنگ تفریح با خانم بروک (مشاوره مدرسه‌­ی کیتلین) خیلی خوب پیش می‌­رود. خانم بروک می‌گوید قدم زدنم دیگر مثل رژه رفتن نیست و طبیعی‌­تر شده و می‌­گوید این نشانه‌­ی درایت است. یکسره لبخند می‌زنم تا این‌که سراغ موضوع بعدی می­‌رود.

– بابات نگران است و فکر می­‌کند تو نتوانستی با … مرگ دون کنار بیایی. می­‌گوید تو همیشه می‌­گویی دون این را می­‌گوید یا دون این کار را می­‌کند، طوری که انگار هنوز زنده است.
+ این طور حرف می‌­زنم اما معنی­اش این نیست که فکر می‌­کنم دون زنده است. گرچه وقتی این حرف­‌ها را می‌­زد زنده بود.
– بابات گفت می‌­خواهی دون ببردت خرید.
+ بله می­خواهم.
– اما دون نمی‌­تواند این کار را بکند. این را می‌­فهمی؟
+ بله. اما بابا سوال کرد چی می­‌خواهم. این چیزی است که می‌­خواهم. می‌­دانم که نمی‌­توانم چنین چیزی داشته باشم.
– خب. پس وقتی با بابات در مورد دون حرف می‌­زنی باید معلوم باشد می‌­دانی دون دیگر نیست.
+ این کار بابا را خوشحال می‌­کند؟
– فکر می‌­کنم. بله.
…..

در بخش معرفی کتاب سایت تسهیلگر می‌توانید با سایر کتاب‌ها آشنا شوید.

۲ نظر

نظر دهید

نازنین گنجوری
نویسنده سایت تسهیلگر