021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی فیلم

معرفی سه فیلم علوم تربیتی از سینمای بالیوود

معرفی سه فیلم علوم تربیتی از سینمای بالیوود
11.2Kبازدید

۴ دقیقه در رابطه با سه فیلم علوم تربیتی از سینمای بالیوود بخوانیم.

برای خیلی از ما ایرانی­‌ها بالیوود نماد رویا پردازی­‌های اغراق شده­ است و غالباً مخاطبان خودش را دارد. اما در قرن بیستم فضا به گونه­‌ی دیگری پیش رفت و سینمای هند توانست در کنار هالیوود و سینمای چین جایگاهی جهانی پیدا کند. حتی بالیوود در سال ۲۰۱۰ رتبه‌­ی اول تولید سالانه جهانی را به خود اختصاص داد. به همین دلیل کمپانی‌­های بزرگی چون سونی پیکچرز(sony pictures)، والت دیزنی(walt Disney)، فاکس قرن بیستم(۲۰th century fox)،  و برادران وارنر(warner bros) جذب بازار سینمای بالیوود شدند. همچنین کمپانی‌­های هندی چون سان پیکچرز، زی، عامرخان پروداکشن(aamer khan productions)  نیز در تولید فیلم‌­های باکیفیتی موثر بوده‌­اند. همین امر باعث شد در سال‌­های اخیر فیلم­‌های بسیار خوب و موفقی را تولید کنند که در ادامه به معرفی سه فیلم در حوزه‌­ی علوم ­تربیتی از سینمای بالیوود می‌­پردازیم.

فیلم سوپر­۳۰ (super30) – فیلم علوم تربیتی

فیلم سوپر۳۰ یک فیلم در ژانر درام/زندگی‌­نامه است که روایت‌­گر زندگی واقعی “آناند­کومار”، ریاضی‌دان برجسته‌­ی هندی است. این فیلم که به کارگردانی ویکاس باهل و با بازی ریتیک روشن در نقش آناند کومار ساخته شده است توانست در IMDb نمره­‌ی هشت از ده را کسب کند.

فیلم سوپر­30 (super30) - فیلم علوم تربیتی

آناند کومار (متولد ۱۹۷۳) یک معلم ریاضیات در هندوستان است که بیش‌تر بخاطر مدرسه‌­ی سوپر۳۰ شناخته می‌شود؛ برنامه‌ای که در سال ۲۰۰۲ در بیهار آغازکرد. او در این مدرسه، معلم دانش‌­آموزان مستضعف است و آن‌­ها را برای آزمون ورودی موسسات فناوری هند آماده می­‌کند. “سوپر۳۰” نام مدرسه‌­ی او به این علت است که هر سال ۳۰ دانش‌­آموز نخبه را در مدرسه­‌اش تعلیم می‌­دهد و نکته‌­ی جالب این است که تا سال ۲۰۱۸ از ۴۸۱ دانش­‌آموز این مدرسه ۴۲۲ نفر به این موسسات راه یافته‌­اند.

آناند کومار و دانش‌­آموزان مدرسه‌­ی سوپر30

آناند کومار خودش نیز در بیهار هند به دنیا آمد و پدرش کارمند اداره­‌ی پست بود. پدرش توانایی مالی این را نداشت که فرزندانش را به مدرسه‌­ی خصوصی بفرستد بنابراین آناند در یک مدرسه­‌ی دولتی متوسط تحصیل کرد و در آن‌جا علاقه‌­ی زیادی به ریاضیات پیدا کرد.

وی در دبیرستان پتنا، در پاتنا، بیهار تحصیل کرد و در طول فارغ­‌التحصیلی خود مقالاتی را در مورد نظریه‌­ی اعداد در The Mathematical Spectrum منتشر کرد. او پذیرش خود را در دانشگاه کمبریج گرفت اما به دلیل مرگ پدر و فقرمالی نتوانست در آنجا تحصیل کند. ادامه­‌ی زندگی نامه‌­ی او را می‌­توانید در فیلم سوپر۳۰ دنبال کنید.

آناد کومار

فیلم سوپر۳۰ علاوه­ بر به تصویر کشیدن زندگی این مرد بزرگ، آناند کومار، به خوبی توانسته است چرخه‌­ی سیاسی اجتماعی فقر در تحصیلات را به تصویر بکشد. این‌که اغلب کشور­ها در نظام تربیتی و آموزش و پرورش خود، با وجود تمام تبلیغات و شعارهایی که در زمینه‌­ی برابری، عدالت و تحصیلات رایگان داده می‌­شود، درگیر مافیایی هستند که به سادگی دانش‌آموزان با درآمد اقتصادی پایین را به انزوا می‌­کشانند و آن‌ها را از داشتن آینده­ای که مستحق­اش هستند محروم می‌­کنند.

فیلم ستاره­‌های روی زمین

این فیلم داستان زندگی “ایشان آواستی” کودکی نه ساله را روایت می­‌کند که به علت ابتلا به اختلالات یادگیری متحمل رنج زیادی در محیط خانواده و مدرسه م‌ی­شود. این در حالی است که “ایشان” استعداد فوق‌­العاده خاصی در زمینه­‌ی نقاشی دارد.

این فیلم درام که در سال ۲۰۰۷ ساخته شده­ است توانست در رتبه‌­ی ۱۲۰ از ۲۵۰ فیلم بر­تر جهان، که در IMDb مشخص­ شده­است، قرار گیرد و نمره­‌ی ۸٫۲ از ۱۰ را کسب کند. نکته‌­ی جالب این جاست که این فیلم به کارگردانی، تهیه‌­کنندگی و با بازی عامر­خان و در کمپانی خود او با نام عامرخان پروداکشن ساخته شده­ است و بازیگر نقش اول فیلم “دارشیل سفری” که نقش “ایشان آواستی” را بازی می‌­کند در این فیلم نه سال دارد و اولین باری است که بازی می­‌کند!

فیلم ستاره‌های روی زمین - فیلم علوم تربیتی

این فیلم برای تمام معلمان و والدینی که به نوعی با اختلالات یادگیری در کودکان‌شان درگیر هستند توصیه می‌شود. چرا که به خوبی نشان دهنده علائم موجود و رنجی است که این کودکان تحمل می­‌کنند. اغلب اوقات کودکانی با اختلالات یادگیری ناشناخته می­‌مانند و مشکلاتشان بر طرف نمی‌­شود و یا این‌که متحمل برچسب‌­های توهین‌آمیز شده و استعداد­هایشان به‌درستی تشخیص داده نمی‌­شود.

ستاره‌های روی زمین

فیلم سکسکه – فیلم علوم تربیتی

این فیلم داستان معلمیِ “ناینا ماتور” است؛ معلمی که به اختلال تیکِ توره (یک عارضه­‌ی عصبی که در آن فرد ناخواسته حرکات و صدا­هایی را، که تیک نامیده می‌­شوند، انجام می‌­دهد. این حرکت‌­ها به خودی خود مشکل جسمانی را برای فرد ایجاد نمی­‌کنند هر چند که تیک‌های حرکتی می‌­توانند برای فرد دردناک باشند و باعث انزوا، خجالت و یا کمبود اعتماد بنفس در او بشوند.) دچار است و به مدت پنج سال نتوانسته کار پیدا کند. تا این‌که مدرسه­‌ی معتبری به نام “سنت نکتکر” او را به عنوان معلم قبول می‌­کند.

ناینا معلم کلاس ۹f می‌­شود اما به دلیل این‌که تیک توره دارد، که در این فیلم به صورت سکسکه بروز پیدا می‌­کند، مدام مورد مزاحمت و تمسخر شاگردانش قرار می‌­گیرد.

تا این‌که متوجه می‌­شود دانش‌آموزان کلاسش همگی بچه­‌های محله‌­های فقیرنشین و زاغه‌نشینی هستند و به علت خریده شدن زمین‌­های این مدرسه که در اطراف محل زندگی آن‌­هاست، آن‌ها را بورس کرده­‌اند. این درحالی است که بچ‌ه­های کلاسش به‌شدت از لحاظ تحصیلی نسبت به هم­پایه‌­هایشان ضعیف‌­تراند و مورد خشونت و بی محلی بقیه‌ی کلاس‌­ها قرار گرفته‌­اند و این مسئله باعث انزوای آن‌ها در مدرسه شده­ است. در ادامه قضیه برای ناینا ماتور متفاوت می­‌شود و دست به انتخابات دیگری می‌­زند….

فیلم سکسکه - فیلم علوم تربیتی

این فیلم در سال ۲۰۱۸  به کارگردانی سیدهارت پی. مالوترا و با بازی رانی موکرجی در نقش ناینا ماتور در کمپانی یاش راج فیلمز ساخته شد و توانست ۳۵ میلیون دلار فروش کند، که سودی معادل ۳۳ میلیون دلار داشت.

ناینا

دیدن فیلم سکسکه را به همه­‌ی معلمان و انسان­‌هایی توصیه می‌­کنم که گمان می­‌کنند عیب‌­هایشان می‌­تواند آن‌­ها را از رسیدن به آرزو­هایشان باز­دارد. این فیلم به خوبی به این مسئله می‌­پردازد که چه‌طور محبت و دیدن دیگری می‌تواند موانع و سختی‌­ها را هموار کند و سرآغاز روابطی صمیمی باشد هر چند که این مسئله در ظاهر دور به نظر بیاید.

سایر فیلم‌های معرفی شده در شبکه تسهیلگران آموزشی‌ را می‌توانید از اینجا ببینید.

۱ نظر

  1. مقاله ای عالی بود و لازمه که معلمان آینده این فیلم ها را ببیند و با وظیفه ی عمیق خودشون در سرنوشت کسانی که تحت تعلیم ان ها هستند آشنا بشوند،

نظر دهید

نازنین گنجوری
نویسنده سایت تسهیلگر