021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
کودک شاد، خانهٔ شاد

کتاب کودک شاد، خانه شاد – قسمت سیزده

جشن تولد - شبکه تسهیلگران آموزشی
939بازدید

۳ دقیقه درباره‌ی جشن‌های شگفت‌انگیز سالیانه از فصل دوم کتاب کودک شاد، خانه شاد در رابطه با جشن تولد بخوانیم.

مهمانی جشن تولد

با دنیای پرسرعت و سرگرمی‌های تجارتی شده دنیای امروز، برگزاری یک مهمانی تولد سنتی، زیبا و‌ دوست‌داشتنی‌ست. یک میهمانی سنتی و ساده در خانه، پر از لذت‌های الهام‌بخش برای بچه‌ها خواهد بود. برنامه‌ریزی و تدارکات به اندازه‌ی خود مهمانی سرگرم‌کننده هستند. کودکان را در تهیه‌ی دعوت‌نامه، منوی غذاها، ساخت دکور، پختن کیک، درست کردن کادوهای کوچک برای مهمانان، و انتخاب بازی‌های تولد شرکت دهید. این چند هفته زمان تدارک، اوقات بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط، مکالمات، و بروز خلاقیت می‌باشد.

ابتکار به خرج دهید و دعوت‌نامه‌ را خود بسازید: مدادشمعی‌ها را در بیاورید و دست به کار شوید. معمولا یک ساعت و نیم‌ در صبح زمان خوب و کافی برای کودکان کوچک‌تر هست. با افزایش سن می‌توان زمان مهمانی را طولانی‌تر کرد. می‌شود هدایای کوچکی برای مهمان‌ها در پاکت‌های کاغذ کاهی که خود کودک روی ‌آن‌ها نقاشی کشیده قرار داد. می‌توان یک کاردستی کوچک را به عنوان کادوی مهمانان با کمک خود کودک تهیه کرد.

قانون کلی این است که تعداد مهمانان به اندازه‌ی عدد سن کودک‌مان باشد که همیشه ممکن نیست. اما تعداد خیلی زیاد نیز اغلب ایده‌ی خیلی خوبی نیست و برای هم کودک هم والدین می‌تواند کمی طاقت فرسا شود!

رسیدن مهمان‌ها و تقدیم هدایا

کوسن‌ها به شکل دایره روی زمین قرار می‌گیرند. وقتی مهمانان کوچک می‌رسند، هر کدام روی یکی از این کوسن‌ها نشسته و کودک میزبان با چشمان بسته در وسط می‌نشیند. هر کودک مهمان کادوی خود را آورده و می‌گوید تولدت مبارک […]. کودک میزبان از روی صدا حدس میزند چه کسی هست و کادوی او را گرفته و باز می‌کند.

تقدیم هدایا را می‌توان با کمی خلاقیت و بازی تبدیل به زمان سرگرم‌کننده‌ای کرد. در غیر این صورت کاغذ کادو در آشفتگی و هیجان پاره شده و به دور انداخته می‌شود. نمونه بازی ذکر شده می‌تواند راه مناسبی برای یک شروع لطیف و محترمانه برای مهمانی‌ باشد.

بازی‌های تولد

از بازی‌های رقابتی و‌مخصوصا بازی‌هایی که فقط یک برنده خواهند داشت اجتناب کنید. بعد از بازی حالا زمان خوردن می‌رسد!

غذای مهمانی می‌تواند مغذی و در عین حال جالب و سرگرم‌کننده باشد. پاپ‌کورن خانگی، سیخ چوبی کبابی میوه، پن‌کیک‌های ریز، تیکه‌های سبزیجات با دیپ و … از گذاشتن تنقلات و شیرینی روی میز اجتناب کنید، وگرنه تمام ‌آن‌ها صرف شده و غذا‌های اصلی دست نخورده باقی می‌مانند. به عنوان اختتام کیک را بریده و سرو کنید. یک کیک خانگی که برای دخترها می‌توان آیسینگ را با کمی آب لبو رنگ صورتی پررنگ در آورد و با گل‌های تازه تریین کرد و برای پسران می‌توان به شکل عدد سال تولد ساده یا شکلاتی در آورد. به سادگی می‌توان مهمانی را بدون استفاده از رنگ‌های مصنوعی و مواد شیمیایی برگزار کرد. بهتر است برای اتمام، یک اختتامیه مشخص داشته باشید؛ تشکر، و خداحافظی به همراه اعطای کادوی یادگاری مخصوص مهمان‌ها. معمولا وقتی بزرگترها گرم‌ صحبت می‌شوند و بچه‌های خسته مشغول بازی، حوادث و درگیری‌ها رخ می‌دهند. مهمانی را به صورت سازمان‌دهی شده و سرگرم‌کننده برگزار کنید. می‌توان داستان‌ تولد را به عنوان یک اختتامیه آرام تعریف کرد.

در هر مرحله از تدارکات، محیط زیست را در نظر داشته باشید. آیا می‌توانید از کاغذهای بازیافتی دعوت‌نامه را درست کنید؟ می‌توایند با پارچه یا پاکت کاغذ کاهی هدایای یادگاری مهمان‌ها را بسته‌بندی کنید؟ ظروف چندبار مصرف چطور؟  از پارچه یا حتی روبالشی برای کادو کردن هدایا، غذای خانگی که بسته‌بندی کمتری استفاده شود، و هر آنچه که ردپای ملایمتری روی زمین باقی می‌گذارد.

جشن تولد کودک تا یک‌سال دیگر تمام شد. بافته در تار و پود آن عشق و لذت ‌آمیخته شده، زمانی برای بخاطر سپردن و مشتاقانه انتظار آن را کشیدن در سال آینده.

شما در اینجا می‌توانید به قسمت‌های دیگر کودک شاد، خانه شاد دسترسی داشته باشید.

ترجمه آزاد و خلاصه شده توسط سیما سلیمانی‌نیا

نظر دهید