021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی فیلم

جوجو خرگوشه – معرفی فیلم

جوجو خرگوشه - معرفی فیلم
جوجو خرگوشه - معرفی فیلم
997بازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

فیلم جوجو خرگوشه به کارگردانی تایکا وایتیتی محصول ایالات متحده آمریکا است که در سال ۲۰۱۹ به اکران در آمد.

جوجو پسربچه‌ای آلمانی است که در زمان جنگ جهانی دوم در قلب حزب نازی زندگی می‌کند. دنیای کودکانه‌ی او جذب این ایدئولوژی درخشان شده‌ است و آن را ستایش می‌کند. اما حضور مادری که زندگی را می‌شناسد و معنای آن را پیش از جنگ درک کرده است، می‌تواند مسیر زندگی او را تغییر دهد. و زمانی که با دختری یهودی که دوست خواهر جوجو بوده است ملاقات می‌کند، می‌تواند خودش برای شناخت دنیای حقیقی دست بکار شود…

جوجو

جوجو داستان تمام کودکانی است که لوح سفید تفکر آن‌ها از سمت جامعه و باورهایش مورد تجاوز قرار می‌گیرد و باید پیش از آن‌که دیر شود فرصت تفکر، تجربه و لمس دنیای حقیقی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

در شخصیت جوجو می‌بینیم که با وجود تزریق باورهای درست یا غلط جامعه، روح کودک همچنان کودک می‌ماند و پذیرش این باورها، در بستر رویاپردازی‌ها و تفکرات کودکانه اتفاق می‌افتد.

جوجو هم مانند تمام نوجوانان سعی در پیوستن به گروهی دارد تا بر حس جدا افتادگی انسان غلبه کند. اما در جامعه‌ی او تنها یک بستر برای پیوستن فراهم است. و او مانند تمام انسان‌ها برای رسیدن به تنها غایت مشترکی که در مردم خود می‌شناسد تمام تلاش خود را می‌کند. اما هنگامی که فرصت چشیدن تجربه‌ها و احساس های جدیدی را می یابد، شروع به تغییر می کند.

السا در فیلم جوجو خرگوشه

السا دخترک یهودی که مادر جوجو او را در خانه پنهان کرده است، نقش تسهیلگری حرفه‌ای را ایفا می‌کند. او به مقابله با تفکر جوجو نمی‌پردازد. حتی چیزی برای روشن کردن او نمی‌گوید. دخترک تنها گام به گام درکنار جوجو قدم برمی‌دارد و لحظه به لحظه تنها با زندگی کردن در کنار او فرصت شناخت بیشتر، اندوختن اطلاعات جدید و تحلیل آن‌ها را به جوجو می‌دهد.

مادر

مادر روح زندگی داستان است. نقطه عطفی که تنها با نمایش ذات زندگی، از روح پسرش محافظت می‌کند. مادر جوجو برای دولت کار می‌کند. اما هرگز اسیر آن نمی‌شود. او از پسرش می‌خواهد بیشتر احساس کند و به او کودکیش را یادآور می‌شود. مادر می‌داند همین برای نجات پسرک کافی است.

در داستان جوجو خرگوشه به جز سه شخصیت اصلی؛ هیتلری وجود دارد که در رویاهای جوجو زندگی می‌کند. این هیتلر شباهت زیادی به هیتلری که در فیلم‌های دیگر دیده می‌شوند ندارد. این شخصیت وابسته به جوجو است. این شخصیت نه خود باور، بلکه برداشت کودکانه‌ی جوجو از باوری است که جامعه به او تحمیل می‌کند. کاپیتان و دستیارانش بیش از آن‌که احساس یک نازی کلاسیک را در ذهن ما ایجاد کنند، آینده‌ای از کودکانی که شاید فرصتی برای رهایی نمی‌یابند را به تصویر می‌کشند. و یورکی دوست جوجو که به نظر می‌رسد با وجود تمام مشکلات مشابهی که جنگ برای کودکان به بار می‌آورد موفق شده است کودکی خود را نجات دهد.

سایر فیلم‌های معرفی شده در شبکه تسهیلگران آموزشی‌ را می‌توانید از اینجا ببینید.

نظر دهید

محبوبه کریمی فرهاد
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم کودک و نوجوان