021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
خلاصه کتابکودک شاد، خانهٔ شاد

کتاب کودک شاد، خانه شاد – قسمت پنج

کودک-شاد،-خانه-شاد
کودک-شاد،-خانه-شاد
618بازدید

۳ دقیقه درباره‌ی ریتم‌های روزانه از کتاب کودک شاد، خانه شاد بخوانیم.

کودک-شاد،-خانه-شاد
کودک-شاد،-خانه-شاد

زمان جادویی صرف غذا

میز غذا یک مکان خیلی خاص در خانه‌ی ما محسوب می‌شود؛ مکانی نه فقط جهت لذت بردن از غذا، بلکه جایی که اعضای خانواده را به هم نزدیک می‌کند. در زمانه‌ی فست فودها ما فراموش کرده‌ایم که غذای ما چه پروسه طولانی و آرامی رو طی می‌کند  تا از زمان کاشت به برداشت برسد و چقدر نور خورشید و بارش زیبای باران لازم است تا این پروسه طی شود و غذا به سفره‌ی ما برسد. زمان صرف غذا فرصت مناسبی است جهت قدردانی جادویی و شکرگذاری از مادر طبیعت و می‌توانیم این رسم را وقتی بچه‌ها خیلی کوچک هستند شروع کنیم.

صرف صبحانه در منزل شما به چه صورت هست؟ زمانی که بچه‌ها خیلی کوچک هستند، اگر فرصت کافی هست می‌شود سه تا خرس عروسکی را هم به صرف صبحانه دعوت کرد، یا یک پارچ کوچک را به بچه‌ها اختصاص داد تا خودشان شیر را داخل لیوان بریزند.

برای صرف میان‌وعده‌ی صبح و عصر می‌شود هر روز یک صورت خندان با میوه‌ها و سبزیجات درست کرد، شاید حتی یک قطار؟ این یک ریتم جالب خلاق غذایی برای تشویق به تغذیه‌ی سالم است.

زمان صرف ناهار اگر منزل هستید، می‌توانیم یک «بازی تشکر» راه بیاندازیم. تشکر از مزرعه‌داری که گندمی را کاشت که نانی را درست کند که من الان می خورم، تشکر از گاوی که شیری را داد که این پنیر از آن درست شده، تشکر از ابرها و باران‌هایی که میوه‌هایی که من الان دارم مصرف می‌کنم را آبیاری کردند،… این بازی نه تنها به بچه‌ها آموزش می دهد که غذاها از کجا می‌آیند، بلکه باعث می شود احساس کنند بخشی از اجتماع بزرگ‌تر هستند‌ و احترام و قدردانی را به میز غذا وارد می‌کند-خصوصیت ارزشمندی که در دنیای پرسرعت امروز از دست رفته است.

اگر می خواهید بیشتر مایه بگذارید، یک شمع و یک گلدان گل سر میز شام بگذارید. این چیزهای خیلی ساده تفاوت قابل توجهی ایجاد می‌کنند. بچه‌ها می‌توانند در پخت غذا، چیدن میز، و انتخاب گل‌ها برای گلدان کمک کنند.

غذا را هر زمان که امکان آن را دارید به صورت خانوادگی صرف کنید. هر عضو خانواده می‌تواند به نوبت تعریف کند اتفاق مورد علاقه‌ش در طی روز چه بوده است و حتی عضو دو ساله‌ی خانواده هم می‌تواند مشارکت کند. سرمشق و الگوی بچه‌ها برای ایجاد این ارتباط باشید.  اگر به‌طور مستقیم از بچه‌ها در مورد روزشان سوال بپرسید، اطلاعات زیادی بروز نمی‌دهند، اما اگر بزرگسالان آغاز کننده باشند و آن را به صورت بازی در بیاورند، احتمال بیشتری وجود دارد که بچه‌ها سر وقت نوبت خودشان مشارکت کنند. با رواج دادن این ریتم روزانه‌ در سال‌های حیاتی اولیه، احتمالا روزی نوجوانانی را در منزل خواهید داشت که فرای غرولند کردن با شما ارتباط برقرار کنند.

در پایان وعده‌ی شام بچه‌ها می‌توانند شمع را خاموش کنند. اگر روزی شما یادتان برود آنها قطعا فراموش نخواهند کرد! شمع‌ها همیشه کمی نیروی جادویی به زندگی بچه‌ها وارد می‌کنند، و رسم‌های این ‌چنینی شاید حتی باعث شود مدت زمان طولانی‌تری  سر میز غذا بنشینند!

شما در اینجا می‌توانید به قسمت‌های دیگر کودک شاد، خانه شاد دسترسی داشته باشید.

ترجمه آزاد و خلاصه شده توسط سیما سلیمانی‌نیا

نظر دهید