021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
طرح درسمهد

از نقاشی تا راکت بازی – طرح درس

از نقاشی تا راکت بازی - مهد
از نقاشی تا راکت بازی - مهد
1.67Kبازدید

۵ دقیقه در رابطه با طرح درس از نقاشی تا راکت بازی که در موسسه بهشت کودکان اجرا شده است، بخوانیم.

عنوان فعالیت: از نقاشی تا راکت بازی

نام مربیان: زهرا امانی-نرگس نصرالهی

وسایل مورد نیاز: مداد شمعی، مدادرنگی، چوب بستنی، درب یکبار مصرف، چسب مایع، بادکنک یا توپ پلاستیکی کوچک

اهداف فعالیت:دست‌ورزی، تقویت تمرکز، انجام فعالیت‌های حرکتی

توضیح فعالیت:برای بچه‌ها مدادرنگی و مدادشمعی محیا کنیم و بخوایم که روی چوب بستنی‌ها نقاشی کنن. بعد ازشون ایده بخوایم که با ظرف‌ها، چوب بستنی‌ها و به علاوه بادکنک‌ها چه بازی‌هایی براشون جذاب تره! و در نهایت با ایده خودشون یا ایده ما به ساخت راکت‌هایی برای بازی برسیم!و بازی‌هایی حرکتی و یا نشسته با بادکنک‌ها و راکت‌ها انجام بدیم!

روند اجرای کلاس:

از نقاشی تا راکت بازی
از نقاشی تا راکت بازی

برای اینکه همه بچه‌ها به وسایل دسترسی داشته باشن دست همدیگه رو گرفتیم و گرد نشستیم و به هرکی یه چوب بستنی دادم. بیست دقیقه اول کلاس تنها بودم بخاطر همون همه وسایل هارو از طبقه کتابخونه پایین نیاوردم !

بچه ها شروع کردن با مداد شمعی و مداد رنگی رو چوب بستنی ها نقاشی کردن و همون اوایل چون بچه جدید داشتیم، خواستم که خودمونو معرفی کنیم به هم برای یکی از بچه‌ها، حرف زدن سخت بود منظورم اینه که: اسم خودشو نگفت و برای اینکه به سوالی که ازش داری برسی باید با آره یا نه بپرسی سوالتو و اونم با بالا و پایین کردن سرش جواب میده! ولی بقیه بچه‌ها اسم خودشونو میگفتن!

تقریبا همه در یه فاصله زمانی نقاشی‌هاشون تموم شد، ولی گفتم صبر کنیم برای همه تموم بشه. وقتی تموم کردن رفتم برای همه شون درب‌های یکبار مصرف و آوردم ولی خودشون خیلی اتفاقی خواستن اونها رو هم رنگ کنن و شروع به رنگ‌آمیزی کردن.

کارشون که تموم شد ازشون خواستم که ببینن با درب‌های رنگی رنگی و چوب بستنی‌های رنگی رنگی چیا میتونن بسازنن و چی به ذهنشون میرسه که یکی از بچه‌ها گفت دیگ (ماهیتابه منظورش بود)ا!

دو تا از بچه‌ها با زبان‌های مختلف گفتن وسط درها با چوب بستنی‌ها جلوشونو بگیریم تا ماشین رد نشن!

گفتم بادکنک هم داریم با اون‌ها هم میخوایم که  بازی کنیم بعدش !

چسب حرارتی رو آوردم زدم به برق از اونجایی که تنها بودم خودم مسئول شدم گفتم هرکی چسب خواست منو صدا کنه که بیام براش چسب بزنم!

هرکسی هرجور که خواست چوب بستنی هاشو چسبوندم به ظرف‌هاش !

یکی از بچه‌ها  خواست چوب بستنی وسط ظرف باشه براش انجام دادم برای بقیه هم که میخواستن بیرون باشه به شکل راکت انجام دادم بعد بادکنک‌ها رو باد کردیم چون سه تا بادکنک داشتیم نمیتونستم بدم خودشون باد کنن چون بچه‌هایی بودن که در اون صورت بادکنک نداشتن و هدف از بردن تعداد کم بادکنک این بود که تیم های دونفره بشن برای بازی!

البته چون دو تا از بچه ها خیلی اصرار داشتن که خودشون بادکنک ها رو باد کنن بهشون دادم!

یکی از بچه‌ها خواست شکل کاردستی اش تغییر کنه چون نمیتونست با اون به زیر بادکنک بزنه بعد تقریبا شروع کرده بودیم بازی رو که بچه ها خواستن که یه چوب بستنی دیگ اضافه کنن و یکی از بچه ها میخواست دوتا اضافه کنه به دسته راکتش و گفتم  پس هرکس میتونه سه تا چوب بستنی داشته باشه و همشون چوب بستنی گرفتن و خواستن که بهش اضافه کنن تا بلندتر بشه و خودشون جایی که باید چسب میزدم بهم نشون میدادن!

و بازی مونو شروع کردیم و بعدش خاله نرگس بهمون اضافه شد حالا همه بچه ها راکت داشتند با طول سه تا چوب بستنی که باید باهاشون به زیر بادکنک ها میزدن ! یکی از بچه ها  فک کنم بود که گفت میشه مثل پلیس‌ها ایست هم بدیم !

و از بچه‌ها خواستیم یکی پلیس بشه و بقیه تو صف برن و وقتی پلیس ایست داد ایست کنن تو همون حالت صف ازشون خواستم نفر اول تا جایی که می‌تونه بادکنک رو راکت نگه دار و وقتی سوخت نفر دوم این کار کنه! ولی برای یکی از بچه ها سه سالمون سخت بود !

  • اگر شما بخواهید طرح درس از نقاشی تا راکت بازی را اجرا کنید، چه تغییراتی در آن می‌دهید؟
  • چه تغییراتی در نحوه‌ی روایت کلاس می‌تواند صورت بگیرد؟

شما در بخش طرح درس سایت تسهیلگر می‌توانید به سایر طرح درس‌ها دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

زهرا امانی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک و نوجوان