021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خلاصه کتابکودک شاد، خانهٔ شاد

کتاب کودک شاد، خانه شاد – قسمت هشتم

خواب
927بازدید

۴ دقیقه درباره‌ی ریتم‌های روزانه از کتاب کودک شاد، خانه شاد بخوانیم.

کودک-شاد،-خانه-شاد
کودک-شاد،-خانه-شاد

زمان رویایی مراسم خواب شبانه

نوازش بسیار مهم است؛ آن را در ریتم شبانه‌ی کودکتان وارد کنید. تماس محبت‌آمیز قدرت دارد رفتارهای مشکل و بی‌قرار را آرام کند و اجازه‌ی ارتباط عمیق‌تر بدهد.

مثال‌های دیگری از ریتم‌های خواب شبانه‌:

  • از کودک می‌خواهیم تا موقع خاموش کردن چراغ، آن را فوت کند. (جادو!)
  • به نوبت به چیزی فکر کنید که طی روز بابت آن احساس قدردانی کرده‌اید. احساس قدردانی به خواب آرام کمک می‌کند.
  • یک چراغ خواب مخصوص با نور ملایم همچنین می‌تواند به اتاق کمی نور و به کودک احساس راحتی بیشتر ببخشد.

وقتی بچه‌ها هنوز خیلی کوچک هستند، می‌شود همراه آن‌ها ماند تا به خواب بروند. وقتی بررگ‌تر و‌ آماده شدند، می‌شود زمان ماندن پیش آنها را با گفتن جمله‌ای مثل اینکه «من می‌روم یک فنجان چای درست کنم و برگردم»، کوتاه‌تر کرد. همیشه قول برگشت بدهید. سپس همین روند را تکرار کنید و ادامه دهید تا به خواب فرو بروند. اگر مرتب شما را صدا می‌کنند یا از اتاق درمی‌آیند، به آرامی و نرمش به آن‌ها بگویید که این زمان ویژه‌ی مامان هست، و وقت به خواب رفتن تو هست. البته که اگر ناآرام و مضطرب هستند پیش آنها بمانید اما اگر خوشحال و آرام هستند، بطور مستمر تاکید کنید که در زمان ساعت خواب، آن‌ها به رختخواب می‌روند و مامان یا بابا زمان ویژه‌ای برای خودشان دارند.

در خانه‌ی ما، وقتی بچه‌ها کوچک‌تر بودند، ما ریتم ویژه‌ای برای خواباندن بچه‌ها داشتیم. دو‌ هفته من پسرمان را به رختخواب می‌بردم و همسرم دخترمان را و بدین ترتیب هر دو هفته در زمان ماه کامل و ماه جدید جای‌مان را عوض می‌کردیم. بچه‌ها عادت کرده بودند از پنجره بیرون را نگاه کنند و ببینند ماه در چه حالتی هست و کی زمان جابجایی فرا می‌رسد.

ریتم‌های روزانه‌ “برخواستن از خواب، زمان صرف غذا، زمان استراحت وسط روز، و زمان خواب شبانه” همگی باعث آرامش بیش‌تر و قشقرق‌های کمتر طی روز می‌شود. همچنین حس ثبات و تعلق را می‌سازد، و لحظات عادی روزمره را تبدیل به فرصت‌هایی برای ارتباط عمیق می‌کند.

احساس قدردانی ما را سرشار از هورمون شاد اوکسی‌توسین می‌کند! دو بازی قدردانی ذکر شده در این فصل؛ “در زمان صرف غذا و قبل از خواب”، باعث می‌شود حس قدردانی در زندگی خانواده پایه گذاری شود.

شما در اینجا می‌توانید به قسمت‌های دیگر کودک شاد، خانه شاد دسترسی داشته باشید.

ترجمه آزاد و خلاصه شده توسط سیما سلیمانی‌نیا

نظر دهید