021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
رویکردهای آموزشی

عناصر برنامه درسی و مقاطع تحصیلی سیستم آموزشی والدورف

رویکرد آموزشی والدورف - بخش سوم
رویکرد آموزشی والدورف - بخش سوم
2.13Kبازدید

مدت مطالعه: ۴ دقیقه

عناصر برنامه درسی مدارس والدورف

  • هدف اصلی: حفظ زندگی طبیعی و روحانی کودکان 
  • هم‌زمان با دروس تئوری برنامه یادگیری عملی مشابهی مانند: خیاطی، بافتنی، باغبانی، نقاشی، طراحی ،جنگل‌بانی، مسجمه‌سازی، نجاری ، جوشکاری همراه با موسیقی و ورزش دارند.
  • مدارس والدورف وابستگی به هیچ مذهبی ندارند.
  • در این مدارس نتیجه کار مورد توجه نیست بلکه بیش‌تر چگونگی انجام کار، تجربه‌آموزی در کارهای عملی، شناخت توانایی و استعدادهای هنری و سازندگی دانش‌آموز اهمیت دارد.
  • نخستین کار آموزگار کودکان خردسال ساختن محیطی گرم و صمیمی مانند خانه برای کودکان است.

محیط کودکستان زمینه تجربه حسی با کیفیتی را فراهم می‌آورد و با اسباب بازی‌ها و مواد طبیعی ساده‌ای تجهیز شده که کودکان را قادر می‌سازد به بازی‌های فی‌البداهه بپردازند، بازی‌هایی که از دل خلاقیت درونی هر کودک برمی‌خیزد.

معلم نه به عنوان آموزگار بلکه به عنوان یک سرمشق به دانش‌آموز نشان داده می‌شود و با دو شیوه به نیازهای رشد کودکان پاسخ می‌دهد:

  •  فعالیت‌های روزانه خانگی عملی و هنرمندانه‌ای را برای کودکان ترتیب می‌دهد ( پختن، نقاشی کردن، باغبانی کردن و ساختن کاردستی ).
  • می‌کوشد تا توانایی تخیل کودکان را بر اساس سن آن ها پرورش دهد(با کمک قصه و بازی ).

مقاطع تحصیلی مدارس والدورف

  • مهد کودک و پیش دبستانی از تولد تا ۷ سالگی
  • ابتدایی از ۷ تا ۱۴ سالگی (پایه یکم تا هشتم)
  • متوسطه از ۱۴ تا ۲۱ سالگی

دوره آموزشی والدورف ۱۲ سال است که شامل ۸ سال دوره ابتدایی و ۴ سال دوره متوسطه می‌باشد. همه دانش‌آموزان از کلاس اول تا کلاس دوازدهم با هم می‌مانند. در برنامه درسی هر روز ۲ ساعت اول به دروس اختصاص دارد. در این دو ساعت یک موضوع به مدت ۳ هفته تدریس می شود. در این مدارس از دوران ابتدایی تا اواسط دوره متوسطه نمره داده نمی‌شود.

دبستان (پایه‌های یکم تا هشتم)

در این دوره به توانایی کودک بر درک مفاهیم انتراعی تر توجه می‌شود. مفاهیم و کارهایی مانند نوشتن، خواندن و حساب کردن. اما، برای کودک، تنها به دست آوردن دانش اهمیت ندارد.

در این سال‌ها، کودکان در انواع فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کنند تا توانایی تخیل خود را پرورش دهند. از نقاشی، طراحی، شعرخوانی و تئاتر گرفته تا آواز خواندن، ساز زدن و مانند آن. در تمام این دوران و هنگام انجام فعالیت‌های فرهنگی و عملی، وظیفه اصلی آموزگار این است که با نیروی تخیل یک هنرمند با دانش آموزانش کار کند.

والدورف

دبیرستان

در دبیرستان، از کلاس نهم تا دوازدهم، نقش تازه‌ای در ذهن دانش‌آموز پدیدار می‌شود. نقشی آرمانی از یک بزرگ‌سال.

 راست‌گویی، اندیشیدن، خودداری و متانت، ملاحظه کاری، خوش قلبی، ویژگی‌های مورد علاقه نوجوانان هستند. هنگام چهارده سالگی و پس از آن، نوجوان انتظار دارد این ویژگی‌ها را در آموزگارانش ببیند. نوجوان، دیگر حاضر نیست مرجعی را بدون داشتن آگاهی بپذیرد. بنابراین، به دنبال آموزگاری است که الهام بخش او باشد و شایستگی تقلید کردن را داشته باشد. بعد از کلاس هشتم به جای کاردستی باید دردوره های کارآموزی شرکت کنند.

شما می‌توانید در بخش رویکردهای آموزشی سایت تسهیلگر با سایر رویکردها آشنا شوید.

نظر دهید

مهسا شریفی
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، معلم ابتدایی