021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفیمعرفی فیلم

معرفی فیلم بهار زندگی دوشیزه جین برودی

معرفی فیلم بهار زندگی دوشیزه جین برودی
معرفی فیلم بهار زندگی دوشیزه جین برودی
1.87Kبازدید

مدت مطالعه: ۴ دقیقه

فیلم ” بهار زندگی دوشیزه جین برودی ” (The prime of MISS Jean Brodie) به کارگردانی رونالد نیم و با بازی مگی اسمیت، بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی میوریل اسپارک، در سال ۱۹۶۹ ساخته شده است. این کتاب در ایران با ترجمه الهام نظری، توسط انتشارات افراز به چاپ رسیده است.

کتاب بهار زندگی دوشیزه جین برودی
کتاب بهار زندگی دوشیزه جین برودی

فیلم، داستان زندگی معلمی به نام جین برودی با بازی مگی اسمیت را از سال ۱۹۳۲ (سال‌های خلال دو جنگ جهانی) روایت می‌کند. خانم برودی زنی با اعتماد بنفس بالا است که نسبت به معلمین عصر خود پیشرو محسوب می‌شود، می‌شود گفت که او انسان بدی نیست ولی در واقع معلمی را بلد نیست و متوجه تاثیر حرف‌ها و رفتارهایش روی دانش‌آموزان نیست، در همان ابتدای داستان شاهد این هستیم که خانم برودی به دانش‌آموز تازه وارد کلاسش می‌گوید:” خب من هم واسه همین این‌جام مری مک گرگور، تا برات علایق به وجود بیارم.” در واقع او علایق و نظرات خود را به عنوان بهترین‌ها به دانش‌آموزانش معرفی و توصیه می‌کند.

فیلم بهار زندگی دوشیزه جین برودی

دوشیزه برودی تعدادی از دانش‌آموزان کلاسش را به عنوان نورچشمی‌های خود انتخاب کرده، در حالی که هر روزه بچه‌ها و دیگر معلمین ناهارشان را در سالن غداخوری مدرسه می‌خورند، آن‌ها ناهارشان را در زیر یکی از درخت‌های حیاط مدرسه می‌خورند، این دانش‌‌آموزان را به اردوهای اختصاصی می‌برد و حتی آخر هفته‌هایش را با آن‌ها می‌گذراند. در قسمتی از فیلم دوشیزه برودی به یکی از این دانش‌آموز عزیزکرده‎‌اش، سندی می‌گوید:” سندی لطفا سعی کن کاری رو بکنی که من میگم نه کاری رو که من می‌کنم…یادت باشه سندی که تو یه بچه‌ای.”

فیلم بهار زندگی دوشیزه جین برودی

در قسمت دیگری از داستان فیلم، دوشیزه برودی برای مدیر مدرسه خانم مک‌کی که زنی محافظه‌کار و طرفدار سنت‌ها محسوب می‌شود، ‌در تعریف آموزش می‌گوید:” برای من آموزش یعنی به بیرون هدایت کردن…education از دو ریشه‌ی “ex” به معنی “بیرون” و “duco” به معنی “من هدایت می‌کنم” تشکیل شده، برای من معنی آموزش دادن به همین سادگیه، به بیرون هدایت کردن چیزی که همین الان هم توی وجودشون هست.” حالا این‌که چرا معلمی با همچین افکار پیشرو و خوبی، چندان هم معلم خوبی نبوده است؟!! باید فیلم را ببینید.

معمولا فیلم‌هایی که از زندگی معلمین ساخته و معرفی می‌شوند، در مورد معلمین خوب و تاثیر رفتار آنان بر زندگی بچه‌ها است، اما این فیلم از منظر متفاوتی به معلمی نگاه کرده است، این‌که معلمی تا چه اندازه شغل حساسی‌ست و دانش‌آموزان از تک‌تک حرف‌ها و مهم‌تر از آن رفتار معلمان تاثیر می‌پذیرند، به‌خصوص از حرف‌ها و رفتار‌های معلم‌هایی که نزدشان محبوب‌تر هستند. این فیلم به ما گوشزد می‌کند که اگر روابط صمیمانه و دوستانه‌ای با دانش‌آموزان برقرار می‌کنیم، تا چه حد بیش‌تر از حالت عادی، می‌بایست مراقب تک‌تک رفتارهایمان باشیم.

تماشای این فیلم را به کلیه معلمان، مربیان، والدین، کسانی که با نوجوانان سر و کار دارند و همه‌ی فیلم دوستان توصیه می‌کنم.

 جلسه نقد مجازی پیرامون این فیلم در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ۹۹ به صورت مجازی در موسسه بهشت کودکان برگزار گردیده و در مورد داستان این فیلم بحث و گفتگو انجام شده است. این جلسات نقد فیلم هر دو هفته یکبار برگزار می‌گردد. اگر به شرکت در این جلسات علاقه‌مند هستید با ایمیل M.rezvaninia119@gmail.com در ارتباط باشید.

معرفی‌های فیلم را می‌توانید از اینجا ببینید.

۱ نظر

  1. ممنون از معرفی🌿
    نقدی که من به خانم برودی داشتم این بود که حق به جانبه، و این مانعش میشه که گفتگو کنه، مانعش میشه شنونده باشه، چه در رابطه با شاگردهاش، چه در رابطه با مدیر مدرسه، درسته مدیر مدرسه سنتی و مخافظه کار ه، اما انسانه، میتونه بشنوه، میتونه مواجه بشه، من به انقلابی عمل کردن و بدون گفتگو پیش رفتن خانم برودی نقد داشتم، هر چند به نظر میرسه اینطور عمل کردن شجاعانه باشه. “فرق است بین آنکه خودت را مالک حقیقت بدانی، یا طالب حقیقت. “

نظر دهید

مریم رضوانی‌نیا
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک