021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
رویکردهای آموزشی

رویکرد آموزشی مبتنی بر تخیل

رویکرد آموزشی مبتنی بر تخیل
1.75Kبازدید

مدت مطالعه: ۲۰ دقیقه

رویکرد آموزشی مبتنی بر تخیل توسط ” کیرن ایگن ” ( Kieran Egan ) در سال ۱۹۷۶ در کانادا طراحی شد. ایگن فیلسوف آموزشی معاصر، متولد سال ۱۹۴۲ در ایرلند است، اما در انگلیس بزرگ شده و تحصیل کرده است. بعدها به آمریکا مهاجرت کرده و سپس در کانادا ساکن شده و در دانشگاه سایمون فریزر کانادا مشغول به تدریس شده است. وی در حوزه تاریخ از دانشگاه لندن، لیسانس دارد و فوق‌لیسانس وی از دانشگاه استنفورد آمریکا در رشته‌ی فلسفه تعلیم و تربیت است. همچنین دکترای فلسفه تعلیم و تربیت را در دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد شروع کرد و در سال ۱۹۷۲ دکترای خود را در دانشگاه کرنل به اتمام رساند. وی دانشجوی کلاس‌های انسان‌شناسی، روانشناسی شناختی و تاریخ فرهنگی نیز بوده است .

رویکرد آموزشی مبتنی بر تخیل
رویکرد آموزشی مبتنی بر تخیل

تاریخ و فلسفه بنیاد و سرنخی بوده است برای شکل‌گیری نظریه سطوح فهم ایگن، که یک نظریه‌ی مبتنی بر تاریخ، تاریخ تکامل و همچنین تاریخ فرهنگی بشر در طول اعصار گذشته است.

وی مقالات زیادی درمورد موضوعات مربوط به آموزش و پرورش و رشد کودک، با تأکید بر کاربردهای تخیل و مراحل فکری (ایگن آن‌ها را سطوح فهم می‌نامد) که در طول رشد فکری یک فرد رخ می‌دهد، نوشته است. او کار ژان پیاژه و مربیان مترقی، به ویژه هربرت اسپنسر و جان دیویی را زیر سوال برده است.

نظریه‌ی “ذهن پرورش‌یافته یا سطوح فهم” ایگن

نظریه‌ی ذهن پرورش‌یافته یا سطوح فهم ایگن

قبل از پرداختن به این رویکرد لازم است نظریه‌ی “ذهن پرورش‌یافته یا سطوح فهم” ایگن را مورد مطالعه قرار داد. چرا که این رویکرد از دل این نظریه بیرون آمده است.

ایگن نظریه خود را در سال ۱۹۷۶ در سه سطح مطرح کرد و بعدا دو سطح دیگر به آن افزود. و در حال حاضر نظریه‌ی سطوح فهم را در ۵ سطح ارا ئه کرده است.

برای دانلود فایل کامل مقاله با عنوان رویکرد آموزشی مبتنی بر تخیل اینجا کلیک کنید.

نظر دهید

محبوبه آتشباری
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، تسهیلگر فلسفه برای کودکان