021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
رویکردهای آموزشی

فضا و موسیقی در سیستم آموزشی والدورف

رویکرد آموزشی والدورف
رویکرد آموزشی والدورف
1.46Kبازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

ساختمان‌ها و فضاهای آموزشی در والدورف

اولین نکته در مدرسه، توجه به بنا و ساختمان مدرسه است. دیوارها با رنگ‌های زنده رنگ‌آمیزی می‌شوند و با آثار هنری دانش‌آموزان آراسته می‌شوند. فضای وسیع مدارس والدورف برای کارهای عملی، کارگاه‌ها، ورزش و… طراحی شده است. خلق محیطی مناسب برای تئاتر، کنسرت و نمایشگاه‌ها امری ضروری است که باید در مدارس والدورفی وجود داشته باشد.

فضای داخلی

فضای داخلی را می‌توان به دو بخش کلاس‌های درس (تئوری و عملی) و فضاهای ارتباطی تفکیک کرد. کلاس درس هر گروه از دانش‌آموزان باید متناسب با سن و موضوع درس طراحی شود، نکته اصلی در طراحی کلاس‌ها جمع‌گرا بودن آن است. یعنی دانش‌آموزان درعین‌حالی که منحصراً به توانایی‌های آن‌ها توجه می‌شود در جمع نیز حضورداشته و ناخودآگاه در یک تعامل قوی اجتماعی قرار بگیرند. شیوه قرارگیری صندلی‌ها بسیار مهم است و تأثیر مستقیم بر جمع‌گرایی کلاس دارد.

والدورف
والدورف

موسیقی

در پایه‌های اول تا سوم دوباره در هفته کلاس موسیقی برگزار می شود. در پایه های اول و دوم فعالیت های موسیقی شامل آواز خواندن، نواختن با فلوت و تمرین مهارت‌هایی مانند گوش دادن، دست زدن با ریتم و زمزمه ی آواهای زیر و بم می شود. در پایه سوم کودکان به ملودی ها به وسیله ضبط صوت گوش می کنند و سپس آن را می‌نوازند. آن‌ها نت‌های موسیقی را هم یاد می‌گیرند و دسته‌جمعی آواز می‌خوانند.

در پایه چهارم تا هشتم چهار بار در هفته کلاس موسیقی بر پاست. پایه چهارم دو بار در هفته کلاس تخصصی ویولون و دوبار هم در کلاس عمومی موسیقی دارند. گروه پنجمی هم برنامه ی عمومی شان دوبار در هفته است.

در پایه چهارم و پنجم، کودکان خواندن دسته جمعی، مطالعه ی نت های موسیقی و کار با ابزار مختلف موسیقی را می آموزند.
در پایه های ششم، هفتم و هشتم به دانش‌آموزان فرصت داده می‌شود یک گروه ارکستر در کلاس تشکیل دهند. گروه کر و کلاس موسیقی عمومی نیز برای این پایه‌ها برنامه‌ریزی شده و بر آواز خوانی، نواختن، آماده‌سازی قطعات موسیقی برای نواختن تاکید می‌شود. پخش موسیقی نیز از برنامه‌های همیشگی در مدارس والدورف است.

شما می‌توانید در بخش رویکردهای آموزشی سایت تسهیلگر با سایر رویکردها آشنا شوید.

نظر دهید

مهسا شریفی
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، معلم ابتدایی