021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خلاصه کتابکودک شاد، خانهٔ شاد

کتاب کودک شاد، خانه شاد – قسمت هفتم

زمان رویایی مراسم خواب شبانه
زمان رویایی مراسم خواب شبانه
846بازدید

۴ دقیقه درباره‌ی ریتم‌های روزانه از کتاب کودک شاد، خانه شاد بخوانیم.

کودک-شاد،-خانه-شاد
کودک-شاد،-خانه-شاد

زمان رویایی مراسم خواب شبانه

یک ریتم سالم برای به رختخواب روانه کردن بچه‌ها و یک زمان خواب ثابت و مستمر برای شادابی و رشد بچه‌ها ضرری می‌باشد. برای شنیدن «نه»های کمتر در زمان قبل خواب، رسوم مفرح رو وارد زندگی خانوادگی بکنید و مراسم رو هر شب به طرز خلاقانه‌ای آغاز کنید؛ مثلا قدم برداشتن با پاهای پدر/مادر (گذاشتن پای بچه‌ها‌ روی پای بزرگسال) همانطور که به سمت دستشویی می‌روند، یا پرواز بر فراز شانه‌های پدر! بعد از آن، شستن دندان‌ها و مسواک کردن‌ می‌تواند تبدیل به یک بازی خلاقانه بشود. من تا به حال بچه‌ای را ندیده‌ام که از بازی «قصه‌ی دندان‌ها» خوشش نیاید. بچه‌ها بسیار خودشیفته هستند و عاشق این هستند که در مورد خودشان بشنوند، پس قصه‌ی اتفاقات هیجان‌انگیز هر دندان در طی روز را برایشان تعریف کنید و از غذاها، اسباب‌بازی‌ها و آدم‌هایی که اونها به یاد می‌آورند نام ببرید؛ این دندون امروز برای صبحانه کورن‌فلکس خورد، این یکی دندون به مامان‌بزرگ یه لبخند گنده تحویل داد،… این بازی هم تمیز کردن دندان‌ها رو به یک اتفاق مفرح تبدیل می‌کند هم یادآوری اتفاقات خاص روز یک راه بسیار جذاب برای اختتام فعالیت‌های روزانه و آرام شدن برای رختخواب می‌باشد. یک بازی دیگر برای تمیز کردن دندان‌ها صحبت کردن از طرف اون‌ها می‌باشد؛ هی، من رو یادت نره! درسته من این ته توی دهنت هستم ولی نمیشه من رو جا بندازیا!

رفتن به اتاق خواب از دستشویی هم می‌تواند با رژه رفتن یا کول دادن تبدیل به اتفاق مفرحی بشود، اما یادمان باشد زیادی هیجان‌انگیز هم نباشد!

وقتی به تختخواب وارد شدند، حالا ایده‌های خلاقانه بسیاری برای بدرقه کردن بچه‌ها به سرزمین رویاها‌ وجود دارد. و بچه‌ها همان آهنگ‌ها و روتین را نه سال تمام دوست خواهند داشت، پس نیازی به تغییر و تلاش برای نوآوری نیست!  به سه چیز توی اتاق شب بخیر بگویید، و با یک لالایی زیبا و یک تماس محبت‌آمیز آن را ادامه دهید. به یاد داشته باشید که بچه‌های کوچک عاشق شنیدن صدای مادر و پدرشان هستند، خواندن لالایی توسط خودتان به مراتب قدرتمندتر و زیباتر از پخش کردن یک لالایی ضبط شده هست! این هم یک شعر که خودم برای دخترم همانطور که عکس ستاره و خورشید و ماه را پشت دستش به طور فرضی با انگشت میکشیدم میخواندم:

یک ستاره برای برآورده کردن آرزوهایت،

یک خورشید برای گرما و ‌روشنی،

یک ماه برای اینکه سرت را بگذاری رویش و به خواب بروی،

رویاهای شیرین،

به همراه یک بوس شب‌بخیر.

شما در اینجا می‌توانید به قسمت‌های دیگر کودک شاد، خانه شاد دسترسی داشته باشید.

ترجمه آزاد و خلاصه شده توسط سیما سلیمانی‌نیا

نظر دهید