021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی فیلم

کاپیتان خارق‌العاده – Captain fantastic؛ معرفی فیلم

1.82Kبازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

کاپیتان خارق‌العاده نام فیلمی به کارگردانی “مت راس” (Matt Ross) در ژانر کمدی-درام است که در سال ٢٠١۶ به اکران درآمد.
این فیلم نیز مانند سایر فیلم‌های این کارگردان دارای داستان غیرمنتظره‌ای است که در این مورد توجه او به امر تربیت و پرورش کودکان جالب توجه است.

کاپیتان خارق‌العاده
کاپیتان خارق‌العاده

داستان این فیلم حول محور خانواده‌ای متشکل از والدین و شش فرزند آن‌ها می‌گردد که سال‌ها زندگی خود را در اعماق جنگل‌های شمال‌غربِ اقیانوس آرام گذرانده‌اند و والدین با تئوری تربیتی خود سعی دارند کودکان خود را برای تبدیل شدن به افرادی انتخاب‌گر، دارای آگاهی و توانمند آماده کنند؛ و معتقدند که این امر با دوری از جامعه‌ای که آن را بیمار می‌دانند میسر خواهدبود.

داستان با خودکشی مادر تغییر می‌کند و این تئوری بی‌نقص دچار تزلزل می‌شود.
پدرخانواده با بازی ویگو مورتنسن (Viggo Mortensen) فرزندانش را برای بازگرداندن جنازهٔ مادرشان به جامعه برمی‌گرداند و یک ماجراجویی تازه آغاز می‌شود.

با ورود این خانواده به جامعه تقابل دیدگاه‌های تربیتی موجود در فیلم اوج می‌گیرد و ذهن بیننده را درگیر یافتن جواب حقیقی این تقابل می‌کند.
با ورود پدربزرگِ بچه‌ها به داستان (Frank Langella) این تقابل به یک جنگ بر سر حضانت و پرورش بچه‌ها تبدیل می‌شود.

این فیلم نیز مانند سایر نمونه‌های مشابه که دیدگاه‌های قدیمی آموزشی و فرهنگی را مورد نقد قرار می‌دهند، سعی می‌کند راهکاری قطعی در نظر نداشته‌باشد و تنها راوی داستانی از یک خانواده است و تصمیم‌گیری را برعهده بیننده می‌گذارد.
اما در قسمت‌هایی نیز می‌توان دید که سازندگان به اصل تعادل پایبند هستند و سرانجام به نگاهی به ظاهر آرمانی از دیدگاه شخصیت‌ها می‌رسد.

نقدهای اجتماعی و فرهنگی این فیلم در قالب زبان کمدی و لحظات شیرینی که وجود کودکان در این فیلم ایجاد کرده‌است از دیگر فاکتورهای سرگرم‌کننده و قابل توجه آن است.

نظر دهید

محبوبه کریمی فرهاد
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم کودک و نوجوان