021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزشجامعه‌شناسی

جامعه و آموزش و پرورش (۱)

آموزش و پرورش - کلاس درس
آموزش و پرورش - کلاس درس
698بازدید

۲ دقیقه در رابطه با جامعه و آموزش و پرورش، در کتاب جامعه‌شناسی آنتونی گیدنز بخوانیم.

آموزش و پرورش مدرن که شامل آموزش شاگردان در مدرسه‌هایی است که به همین منظور طراحی و ساخته می‌شوند، همراه با گسترش و رواج مکتوبات چاپی و بالاتر رفتن سطح سواد پدید آمد. این امکان فراهم شد که عده‌ی بیشتری در جاهای بیشتری بتوانند دانش را کسب و بازتولید و مصرف کنند. همراه با صنعتی شدن کار هم تخصصی‌تر شد، و مردمان بیشتری دانش انتزاعی به علاوه‌ی مهارت‌های عملی خواندن، نوشتن و حساب کردن را فرا گرفتند.

گسترش آموزش و پرورش در سده‌ی بیستم با نیاز به نیروی کار باسواد و منضبط پیوند تنگاتنگی داشت. همراه با حرکت به سمت اقتصاد معرفتی آموزش و پرورش اهمیت باز هم بیشتری پیدا کرد. و چون فرصت‌ها برای کارگران غیرماهر یدی رو به کاهش می‌رود، بازار کار متقاضی کارکنانی خواهد شد که فناوری نوین را بشناسند، بتوانند مهارت‌های جدید را بیاموزند و در کار خود خلاقیت داشته باشند.

در پی قانون آموزش و پرورش ۱۹۹۴ در بریتانیا امکان تحصیل دبیرستانی رایگان برای همگان فراهم شد و سن اتمام تحصیل در مدرسه به پانزده سال افزایش یافت. دبیرستان‌های دولتی شامل مدارس نظری، دبیرستان‌های مدرن و شمار اندکی از هنرستان‌های فنی می‌شد. از طریق امتحانات « بالای یازده » دانش آموزان را براساس استعدادشان بین انواع دبیرستان‌های دولتی تقسیم می‌کردند.

آموزش و پرورش - کلاس درس
آموزش و پرورش – کلاس درس

در دهه‌ی ۱۹۶۰ نظام فراگیر مدارس دبیرستانی ایجاد شد. امتحانات « بالای یازده » همراه با اکثر دبیرستان‌های نظری و تمام دبیرستان‌های مدرن منحل شد. در سال‌های اخیر خودِ نظام فراگیر نیز مورد حمله‌های زیادی قرار گرفته است. منتقدان احساس می‌کنند که این نظام فراگیر نتوانسته است به استانداردهای آموزشی مورد نظر بنیانگذاران خود نایل شود.

شما می توانید به بخش جامعه‌شناسی در اینجا دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

آرمین ساعی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان