021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزش

توصیه‌هایی برای حل تعارض در کلاس

حل تعارض در کلاس
حل تعارض در کلاس
1.61Kبازدید

۴ دقیقه در رابطه با حل تعارض در کلاس بخوانیم.

اگر به عنوان مربی یا تسهیلگر با کودکان در ارتباط بوده باشید، یکی از چالش‌های احتمالی شما حل تعارض در کلاس است. در ادامه توصیه‌هایی برای حل تعارض در کلاس درس، که تجربه زیسته نویسنده در ارتباط با کودکان به عنوان داوطلب موسسه بهشت کودکان است، آورده می‌شود.

  • به احساس خود و علت آن در لحظه آگاه باشید.
  • به احساس و نیاز هر دو طرف تعارض توجه داشته باشید.
  • به سایر افراد کلاس و برداشت آن‌ها از فرآیند تعارض و حل تعارض اهمیت بدهید.
  • روند رسیدن بچه‌ها به راهی برای جبران آسیب را تسهیل کنید.
  • در صورت نیاز ادامه گفتگو را به زمانی دیگر موکول کنید.

به احساس خود و علت آن در لحظه آگاه باشید.

قبل از این‌که وارد چالش شوید، احساس خود را در آن لحظه بررسی کنید. نگرانید؟ عصبانی هستید؟ کلافه شدید یا کنجکاوید؟ بعد از بررسی احساسات خود سعی کنید که به دنبال نیاز پشت احساس خود بگردید. احساس شما در لحظه چالش، برآمده از برآورده شدن یا نشدن کدام نیازهای شماست. نیاز به نظم؟ صلح؟ یا شاید بهره‌وری و رشد در کلاس؟

بعد از این‌که مطمئن شدید از احساس خود آگاهید و علت آن را می‌دانید، حالا نوبت شنیدن دیگران و در واقع طرفین تعارض است.

به احساس و نیاز و هر دو طرف تعارض توجه داشته باشید.

در زمان تعارض، کودکان احساسات مختلفی را به طور همزمان تجربه می‌کنند که بعضا نسبت به آن‌ها آگاه نیستند و این موضوع کار را برای رسیدن به راه‌حل سخت می‌کند. سعی کنید جملات هر یک از طرفین تعارض را بشنوید و آن‌ها را به احساس و نیاز کودکان ترجمه کنید.

در زمان تعارض معمولا نگاه کودکان به سمت بیرون و طرف مقابل است. به طور مثال امکان دارد جمله‌ی: ” او خیلی بد است و همیشه من را اذیت می‌کند” از طرفی یکی از بچه‌ها بیان شود. احتمالا احساس پشت این جمله ناامیدی و غم زیاد ناشی از برآورده نشدن نیاز کودک به صلح و ارتباط است. این حدس یا حدس‌های دیگر خود را با کودک در میان بگذارید و چک کنید.

اطمینان حاصل کنید که به هر دو نفر توجه شود و در صورتی که نیاز به کمک دارید، سعی کنید از همکاران خود کمک بگیرید.

به سایر افراد کلاس و برداشت آن‌ها از فرآیند تعارض و حل تعارض اهمیت بدهید.

تعارض در کلاس سایر کودکان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که در حل تعارض به دنبال مقصر، تنبیه و یا درس عبرت گرفتن بقیه نباشید. حل تعارض در واقع بخشی از فرآیند یادگیری کودکان در کلاس است و کمک می‌کند که خود را بهتر و بیش‌تر بشناسند.

اگر حل تعارض در کلاس زمان زیادی نیاز دارد حتما به نیاز سایر بچه‌ها به یادگیری و بهره‌وری هم توجه کنید. می‌توان برای آن‌ها فعالیت‌های دیگری داشت و یا در صورت تمایل و رضایت افراد حاضر بحث گروهی داشته باشید.

روند رسیدن بچه‌ها به راهی برای جبران آسیب را تسهیل کنید.

معمولا بعد از این‌که احساسات و نیازهای کودکان مورد توجه قرار بگیرد و شنیده شوند، کودکان راه‌حل‌های مختلفی پیشنهاد می‌کنند. توجه داشته باشید که راه‌حل پیشنهادی در راستای نیازهای طرفین و در جهت جبران و اصلاح آسیب احتمالی باشد. مثلا اگر کتاب یا دفتری پاره شده است. چسب زدن به آن، خریدن کتاب جدید و تعویض کتاب در راستای مسئله است.

در این‌جا تسهیلگر می‌تواند وسایل مورد نیاز برای جبران آسیب را فراهم کند.

در صورت نیاز ادامه گفتگو را به زمانی دیگر موکول کنید.

گاهی حل تعارض نیاز به چند جلسه گفتگو و زمان دارد. این موضوع را در نظر بگیرید و برای رسیدن به راه‌حل در لحظه، اصرار نداشه باشید. نکته‌ای که اهمیت دارد پرداختن به موضوع به طور مستمر و توجه به نیازهای برآورده نشده در ارتباط است. بنابراین در پایان گفتگو در صورتی که به راه‌حل نرسیدید، زمانی را برای ادامه گفتگو تعیین کنید و حتما به آن پایبند باشید.

شما چه توصیه‌هایی برای حل تعارض در کلاس دارید؟ در بخش دیدگاه‌ها منتظر نظرات شما هستیم.

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک