021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزشتربیت سالم در مدرسه

گام‌های برگزاری نشست کلاسی – تربیت صالم (سالم) در مدرسه

نشست کلاسی به شکل دوار
نشست کلاسی به شکل دوار
1.44Kبازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

  • یک دایره تشکیل دهید: به بچه‌ها بگویید اولین قدم در نشست کلاسی ایجاد فضایی است که در آن راه‌حل‌های برنده-برنده به وجود آید و هر کس حق مساوی برای صحبت کردن و شنیدن داشته‌باشد. هرکس در کلاس به جایی در دایره احتیاج دارد. اگر کسی از دایره بیرون ماند، از بچه‌ها بخواهید که برای ایجاد فضای بیشتر کمی عقب بروند. اگر اعضای کلاس تصمیم بگیرند درون دایره روی زمین بنشینند معلم هم باید در همان سطح و دایره کنار بچه‌ها بنشیند.
نشست کلاسی به شکل دوار
نشست کلاسی به شکل دوار
  • تشکر و قدردانی کنید: وقتی بچه‌ها و معلم مطالب زیبا به بکدیگر می‌گویند یک تقویت‌کننده واقعی برای عزت نفس آن‌هاست. می‌توان چگونگی تشکر کردن را به بچه‌ها آموزش داد. مثلا از آن‌ها بخواهیم به زمانی فکر کنند که کسی چیزی به آن‌ها می‌گوید و باعث می‌شود که احساس خوبی درباره خودشان پیدا کنند. یا از آن‌ها بخواهید درباره چیزی که مایلند از دیگران به خاطر آن تشکر کنند، فکر کنند یا بخواهیم به چیزی فکر کنند که آرزو دارند یک نفر به خاطرش از آن‌ها تشکر کند. سپس از دانش‌آموز کناری بخواهیم که آن قدردانی را برای او انجام دهد. مشاهده دانش‌آموزانی که به هنگام نیاز به قدردانی شدن به راحتی نیازشان را بیان می‌کنند بسیار اثرگذار است. بچه‌ها ابتدا ممکن است احساس ناراحتی کنند یا فکر کنند تعریف کردن کار احمقانه‌ایست. اگر شما روی انجام فعالیت‌ها پافشاری کنید تا آن‌ها بتوانند تمرین کنند، مهارت‌ها و احساسات خوب در کلاس رشد می‌کند.
  • یک دستورکار (دستورجلسه) تهیه کنید: به بچه‌ها اطلاع دهید دفتری را برای ثبت موضوع‌های مورد بحث تهیه می‌کنید. معلمین و دانش‌آموزان می‌توانند نگرانی‌هایشان را در طول روز در دستور کار بنویسند. تنها به موضوع‌هایی در نشست کلاسی رسیدگی می‌شود که از قبل در دستورکار قرار گرفته باشند. به یاد داشته‌باشید در بین نشست‌ها به جای اینکه سعی کنید تا مسائل خود را حل کنید موضوع‌ها را در دستورکار قرار دهید. این روش دو فایده دارد یکی اینکه در وقت صرفه‌جویی می‌شود و شما مجبور نیستید شخصا به هرمشکلی بپردازید و دیگر اینکه مشکلات واقعی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد تا در نشست کلاسی آن‌ها را حل کنند.

نظر دهید

مینا سیدحسینی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم کودک و نوجوان