021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
رویکردهای آموزشی

سیستم آموزشی والدورف – بخش اول

سیستم آموزشی والدورف
سیستم آموزشی والدورف
6.35Kبازدید

سیستم آموزشی والدورف

۷ دقیقه در رابطه با سیستم آموزشی والدورف بخوانیم.

سیستم آموزشی والدورف
سیستم آموزشی والدورف

آقای رادولف اشتاینر (دکتر فلسفه) که در سال های ۱۸۶۱-۱۹۲۵ زندگی می کرد، بنیان گذار سیستم آموزش متحول والدورف است.

او به علوم طبیعی علاقه ی فراوانی داشته و خیلی زود به یادگیری ریاضیات پرداخت.

وی مبتکر آنتروپولوگی (قرار دادن انسان در نقطه مرکزی آموزش ) می باشد. انتقاد او از سیستم آموزشی دولتی و سخنرانی هایش در رابطه با تعلیم و تربیت بسیار مورد توجه و استقبال مخاطبانش قرار می گرفت.

در یکی از همین سخنرانی ها در کارخانه ی سیگارسازی والدورف – آنتوریا، آقای امیل مولت پیشنهاد تأسیس مدرسه ای با سیستم آموزشی آزاد را برای فرزندان کارگران کارخانه به وی داد.بدین ترتیب در سال ۱۹۱۹ اولین مدرسه والدورف در اشتوتکارد آلمان تأسیس شد. او مسئولیت آموزش و راهنمایی معلمین این مدرسه را تا زمان مرگش بر عهده داشت.

اهداف سیستم والدورف:

اساس روش آموزشی والدورف آنتروپولوگی (قراردادن انسان در نقطه مرکزی آموزش ) می باشد.

  1. در این روش هر شخص با توجه به نیاز ها و شخصیت منحصر به فردش تحت آموزش قرار میگیرد و امکاناتی فراهم میشود تا هر کودک به طور آزادانه میل به یادگیری داشته باشد.

اشتاینر معتقد بود که آموزش نباید تحت تاثیر جامعه قرار بگیرد بلکه باید با توجه به نیازهای هر کودک و نوع پیشرفت او برنامه ریزی شود.

او معتقد به آموزش سه جهتی بود، آموزش سه جهتی هر انسان شامل آموزش روح، جسم و روان هر شخص میشود.

در این آموزش قدرت تفکر و احساس و اراده دانش آموزان مورد توجه قرار میگیرد  و هم چنین در جهت برقراری تعادل ، مغز ، قلب و دست او را باید آموزش داد.

۲٫ آموزش باید همراه با آزادی و تنوع باشد و کنجکاوی کودک و قدرت ابتکار او را رشد و گسترش دهد و در عین حال انضباط و احترام فراموش نشود.

۳٫ یادگیری همراه با عمل، آموزش باید زنده و فعال باشد.

۴٫بقای آموزش ، به وسیله پرورش مهارت های درونی

برنامه درسی

مدت دوره آموزشی والدورف ۱۲ سال ، شامل ۸ سال ابتدایی، ۴ سال متوسطه می باشد.

در این مدارس کلاس ها به شکل مختلط می باشد.

آموزش دو زبان خارجی از کلاس اول ابتدایی مورد توجه قرار میگیرد.

خیاطی ، بافتنی، باغبانی ، نقاشی، طراحی ، جنگلبانی ، مجسمه سازی، نجاری و جوشکاری، ورزش و موسیقی، از جمله دروسی است که برنامه عملی مدارس والدورف را تشکیل میدهد.

این دروس از یک جهت استعداد های کودکان را هم اهنگ رشد و گسترش می دهد و از طرفی تجربه آموزی در کارهای عملی و شناخت استعدادهاو توانایی های دانش آموزان مورد توجه مربیان قرار میگیرد.

در این نوع آموزش نتیجه کار مورد توجه نیست بلکه چگونگی انجام دادن آن کار و کسب تجربه مورد توجه می باشد.

خلاقیت ، شخصیت فردی و ایجاد تعادل در زندگی

تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس و انجام دادن کار ها به صورت گروهی به طور عمد انجام گرفته است زیرا هر چه تعداد زیادتر باشد ، تنوع شخصیت و استعدادها بیشتر است و همین مسئله باعث شناخت اجتماعی بهتر دانش آموزان می شود.

روش آموزش به این شکل می باشد که دانش آموزانی که سریع تر یاد میگیرند به آنها که سخت تر یاد میگیرند کمک میکنند و در کل دانش آموزان و معلمین در کنار هم به یادگیری هرچه بیشتر می پردازند .

در این روش “گزارش در رابطه با توانایی های دانش آموزان و چگونگی پیشرفت فردی و نحوه ی یادگیری آن ها” جایگزین” نمره دادن” به دانش آموزان شده است. هیچ دانش آموزی در این سیستم مردود نمی شود و اشتباهات آنها فقط گوشزد میشود.

معلمین و نحوه تدریس

در سیستم مدارس والدورف یک معلم مسئولیت یک کلاس را از کلاس اول تا پایان سال هشتم بر عهده دارد.

تدریس دروس اصلی توسط یک معلم در هشت سال باعث می شود این معلم شناخت درست تری از دانش آموزانش بدست آورده و نقاط ضعف هر یک را بهتر بشناسد و روش تدریس خود را در دروس اصلی منطبق با نیاز دانش آموزانش مشخص کند.

هر معلمی برای اینکه بتواند ۸ سال مسئولیت تدریس در این مدارس را بر عهده بگیرد باید حداقل ۴ سال با سیستم و روش آموزشی والدورف آشنا شود و با همه دروس اصلی آشنایی کامل را داشته باشد.

در این روش به مدت ۳ هفته و در ۲ ساعت اول روز ، آموزش مختص دروس اصلی می باشد.

دروس غیر اصلی شامل(زبان، ورزش، علم دینی و کارهای دستی)را متخصصین هر رشته تدریس میکنند.

برنامه ریزی برای دروس عملی چنان صورت گرفته که دانش آموزان با علاقه ای که به انجام هر کار عملی دارند، به مرور در آن کار مهارت پیدا میکنند.

بعد از کلاس هشتم به جای کلاس کاردستی ، دانش آموزان در دوره های کارآموزی متفاوتی شرکت میکنند، نه برای پیدا کردن شغل بلکه در جهت گسترش توانایی های فردی.

مذهب

وابستگی به هیچ مذهبی در این مدارس دیده نمی شود.در ابتدای دوران دبستان خانواده تصمیم میگیرد که فرزندش در کدام کلاس دینی شرکت کند ولی در ابتدای دوران متوسطه نوجوان خودش تصمیم میگیرد.

کامپیوتر

به دلیل با ارزش بودن روابط گرم انسانی و اهمیت آن ، ابتدا دانش آموزان باید این روابط انسانی را در یک دنیای کاملا واقعی تجربه کنند به همین دلیل در دوران ابتدایی کامپیوتر تدریس نمیشود تا دانش آموزان از یادگیری زبان و روابط اجتماعی عقب نیفتند.

برای دانش آموزان دوره متوسطه ، آشنایی و نحوه ی استفاده از این تکنولوژی قسمتی از برنامه های آموزشی را تشکیل می دهد.

سیستم آموزشی متحول والدورف قابل پیاده سازی در هر شرایط فرهنگی و اجتماعی می باشد. مدارس والدورف به یکدیگر وابستگی ندارند اما سعی میکنند طی سمینارهایی باهم مبادله فکری داشته باشند.

در آلمان در سال دوازدهم در این مدارس به دانش آموزان نمره داده می شود تا مدرک دیپلم آن ها از نظر سیستم دولتی قابل قبول باشد.و ان ها را در سال سیزدهم برای ورود به دانشگاه آماده میکنند.

بخشی های بعدی این نوشته را در  اینجا بخوانید.

دیدگاه خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید.

۴ نظر

    1. بله تاجایی که من خوندم و اطلاع دارم حدود ۸۰۰-۹۰۰ مدرسه با سیستم والدورف در سراسر جهان وجود داره، و بیش‌ترشون در آلمان هست..

    1. متاسفانه مطلبی در این باب نتونستم پیدا کنم که مشخصا مدرسه ای رو در ایران با این رویکرد معرفی کرده باشه.
      اگر مطلبی پیدا کردم حتما باهاتون به اشتراک میذارم.

نظر دهید