021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
7 تا 9 سالطرح درس

بازی در پارک – طرح درس

بازی در پارک
بازی در پارک
1.56Kبازدید

۵ دقیقه در رابطه با طرح درس بازی در پارک که در موسسه بهشت کودکان اجرا شده است، بخوانیم.

معرفی طرح درس

نام طرح درس: بازی در پارک

گروه سنی: هفت تا نه سال

هدف طرح درس: توجه به محیط اطراف – توجه به نیاز به تفریح

وسایل مورد نیاز: زیرانداز – کاغذ – مدادرنگی – بدمینتون – توپ

مربی‌های حاضر در کلاس: سعید سمیعی – شاهین صالحی‌راد

مقدمه

در این طرح درس که برای جلسه‌ی هفتم ترم پاییز ۹۸ گروه سنی هفت تا نه سال موسسه بهشت کودکان نوشته شده بود است، قصد داریم توجه بچه‌ها را به محیط اطراف جلب کنیم و از طرفی به نیاز تفریح توجه داشته باشیم.

انتخاب این موضوع با توجه به نشست کلاسی که در هفته ششم در رابطه با علایق و خواسته‌های بچه‌ها برای ادامه ترم برگزار شده است، بوده است.

روش اجرای طرح درس

در ابتدای کلاس به شکل نشست کلاسی، ایده‌های بچه‌ها برای حضور در پارک را بررسی می‌کنیم؛ این‌که چه وسایلی به همراه داشته باشیم و چه فعالیت‌هایی داشته باشیم. در مرحله بعد در رابطه با قوانین کلاس صحبت می‌کنیم و به جمع‌بندی می‌رسیم. در نهایت وسایل را به کمک بچه‌ها به پارک یا فضایی بیرون از کلاس می‌بریم و فعالیت‌ها را پی می‌گیریم.

گزارش کلاس

  بازی در پارک - وسطی
بازی در پارک – وسطی

در رابطه با فعالیت‌ها ایده‌های مختلفی از طرف بچه‌ها مطرح شد، وقتی ایده‌ای مطرح می‌شد هر یک از افراد حاضر در جلسه می‌توانستند دلایل موافقت و مخالفت خود را اعلام کنند. از بچه‌ها خواستیم توجه خود را به فعالیت‌هایی بدهند که در فضای کلاس امکان اجرای آن را نداریم. در نهایت این فعالیت‌ها انتخاب شد:

  • نقاشی از فضای پارک
  • فوتبال
  • وسطی
  • قایم موشک
  • بالابلندی
  • بدمینتون

قوانینی که در روند نشست کلاسی گفته شد، عبارت بودند از:

  • رفت و برگشت همه بچه‌ها همزمان خواهد بود.
  • بازی قایم موشک فقط در فضای زمین بازی انجام خواهد شد.
  • زمان برگشت به بهشت ساعت ۱۲:۳۰ انتخاب شد.

به کمک بچه‌ها به پارک نزدیک موسسه رفتیم و بچه‌ها مشغول بازی‌های مختلف شدند. در رابطه با راکت بدمینتون چالش داشتیم که سعی کردیم با شنیدن احساس و نیاز بچه‌ها به راهکار برسیم. تعدادی از بچه‌ها مشغول کشیدن پارک شده بودند و بقیه بچه‌ها هم سرگرم بازی‌هایی بودند که در ابتدای کلاس در رابطه با آن‌ها صحبت کردیم.

   بازی در پارک - دنبال بازی
بازی در پارک – دنبال بازی

توجه افراد حاضر در پارک به حضور بچه‌ها جلب شده بود و با چند نفر از بچه‌هایی که از قبل در پارک حاضر بودند والیبال بازی کردیم. موضوعی که ذهن من را به خود مشغول کرده بود نقشی بود که کودکان در شادی و نشاط جامعه بازی می‌کنند. صدای خنده و بازی بچه‌ها، برای احساس امیدواری به همراه داشت.

جمع‌بندی

به نظرم من با توجه به این‌که بچه‌ها در نقاشی‌های خود بخش‌هایی از پارک را کشیده بودند، طرح درس به بخشی از هدف خود رسیده است. همچنین استقبال بچه‌ها از بازی‌های مختلف برای من این برداشت را به هم‌راه داشت که نیاز بچه‌ها به تفریح برآورده شد.

مشابه این طرح درس در هفته‌های قبل در گروه سنی مهد و نه تا دوازده سال در موسسه بهشت کودکان به اجرا درآمده بود و ارزیابی مربیان از آن رضایت‌بخش بود.

شما در بخش طرح درس سایت تسهیلگر می‌توانید به سایر طرح‌درس‌ها دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک