021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
7 تا 9 سال9 تا 12 سالطرح درس

اتاق نمایش – طرح درس

اتاق نمایش - طرح درس
اتاق نمایش - طرح درس
2.35Kبازدید

۵ دقیقه در رابطه با طرح درس اتاق نمایش که به مناسبت شب یلدا در موسسه بهشت کودکان اجرا شده است، بخوانیم.

معرفی طرح درس

نام طرح درس: اتاق نمایش

گروه سنی: مناسب برای ۷ تا ۱۲ سال  

هدف طرح درس: سرگرمی و تفریح دورهمی

وسایل مورد نیاز: ماژیک – تخته وایت‌برد – ورق – خودکار

مربی‌های حاضر در کلاس: سعید سمیعی – حانیه عباسی

مقدمه

در این طرح درس که برای گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال نوشته شده است، قصد داریم بچه‌ها به بهانه‌های مختلف فرصت تفریح، سرگرمی و لذت بردن از جشن یلدای ۹۸ را داشته باشند. با توجه به نحوه‌ی برگزاری مراسم و حضور و تنوع علایق بچه‌ها به این منظور پنج فعالیت مختلف تعریف کردیم.

  • نمایش خلاق
  • بازی هفت‌زبون
  • بازی این میگه: …
  • پانتومیم
  • حدس ضرب‌المثل از نقاشی

روش اجرای طرح درس

بازی – شب یلدا ( عکاس: آریا خاکساری)

هر یک از فعالیت‌‌ها به این ترتیب بودند که:

نمایش خلاق – اتاق نمایش

نمایشی که انتخاب کردیم داستان باغبانی بود که در باغی پر از مجسمه مشغول کار است. باغبان از این‌که مجسمه‌ها زنده هستند و حرکت می‌کنند خبر ندارد. مجسمه‌ها باید حرکات خود را بدون سر و صدا، برخورد با یکدیگر و به دور از چشم باغبان انجام بدهند.

در صورتی که باغبان آن‌ها را ببیند، تبدیل به درخت می‌شوند. نمایش تا جایی ادامه دارد که همه‌ی مجسمه‌ها تبدیل به درخت بشوند.

بازی هفت‌زبون – اتاق نمایش

دو گروه هفت نفره از بچه‌ها تشکیل می‌شود، هر یک از بچه‌ها در حد یک جمله نقش زبان گروه خود را دارند و گفتگویی بین دو گروه اتفاق می‌افتد، ما فکر می‌کردیم با توجه به جشن یلدا این گفتگوها می‌تواند شکل بگیرد:

  • گفتگوی پاییز و زمستان
  • گفتگوی برف و باران
  • گفتگوی ماه و خورشید
  • گفتگوی ابر و دریا
  • گفتگوی سنگ و رودخانه
  • گفتگوی دود و باد ( با توجه به آمادگی ذهنی بچه‌ها به خاطر آلودگی هوا )

بازی این می‌گه – اتاق نمایش

یکی از بچه‌ها فعالیت‌هایی را نام می‌برد و بقیه انجام می‌دهند. به این ترتیب که اگر در ابتدای فعالیت نام خود را گفتند، آن فعالیت باید انجام شود، در غیر این صورت بچه‌ها باید بی حرکت باقی بمانند. به طور مثال وقتی من می گویم: “سعید میگه: بچرخید” بقیه بچه‌ها می‌چرخند، ولی اگر گفتم: “بچرخید” کسی نباید حرکت کند.

پانتومیم – اتاق نمایش

در ۹ دسته مختلف ( بازی، غذا، ورزش، کارتون، جشن و مراسم، حیوان، احساس، مکان و میوه)، کلماتی را در سه سطح آسان، متوسط و سخت روی کاغذها می‌نویسیم و داخل پاکت‌هایی قرار می‌دهیم. پاکت‌ها روی دیوار نصب شده و بچه‌ها می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب و آن کلمه را بازی کنند.

حدس ضرب‌المثل از نقاشی – اتاق نمایش

تعدادی ضرب‌المثل نوشته شد و داخل پاکتی روی دیوار نصب شد، بچه‌ها از بین آن‌ها انتخاب می‌کردند و روی وایت‌برد می‌کشیدند، بقیه بچه‌ها باید سعی می‌کردند، حدس بزنند.

گزارش کلاس

حدس ضرب المثل – اتاق نمایش (عکاس : آریا خاکساری)

همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم نصب پاکت‌ها روی دیوار توجه بچه‌ها را جلب کرد و مشغول پانتومیم و بازی حدس ضرب‌المثل شدند. به نظرم بچه‌ها ذوق انتخاب کلمات را داشتند و هیجان بالایی برای اجرای خودشان داشتند، به نظر می‌رسید این‌که صبر کنند و اجرا یا نقاشی کس دیگری را تماشا کنند برایشان سخت بود.

در رابطه با نمایش خلاث توضیح دادیم ولی استقبال نشد و بازی هفت‌زبون هم با توجه به تعداد متغیر بچه‌ها اجرا نشد.

بخشی از زمان کلاس هم مشغول بازی این می‌گه شدیم و در نهایت موقع پخش کلیپ خاطرات ترم قبل، عمو آریا گفت: “آریا میگه: برید حیاط کلیپ ببینید” و همگی رفتیم.

جمع‌بندی

اتاق نمایش – شب یلدا ( عکاس: آریا خاکساری)

به نظرم با توجه به حضور بچه‌ها در کلاس و شوقی که برای انجام فعالیت‌ها داشتند، تنوع فعالیت‌ها خوب بود. از برگزاری کلاس و حضور در کنار بچه‌ها و خاله حانیه برای اجرای این بخش از جشن یلدا احساس رضایت دارم.

شما در بخش طرح درس سایت تسهیلگر می‌توانید به سایر طرح‌درس‌ها دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک