معرفیمعرفی کتاب

معرفی کتاب ” همه مردم برادرند “

همه مردم برادرند
همه مردم برادرند
1.26Kبازدید

مدت مطالعه: ۲ دقیقه

نویسنده: مهاتما گاندی
ترجمه: محمود تفضلی
ناشر: موسسه انتشارات امیرکبیر

کتاب ” همه مردم برادرند ” منتخبی است از کتاب ها، مقالات، مصاحبه‌ها و نطق‌های گاندی. این کتاب به توصیه‌ی یونسکو و برای تجلیل از گاندی گردآوری شده است.

بخش هایی از کتاب

[ در سن بچگی] بسیار خجول بودم و از معاشرت با دیگران پرهیز داشتم. کتاب‌هایم و درس‌هایم تنها رفقایم بودند. کار روزانه‌ام آن بود که درست اول وقت کلاس ها به مدرسه بروم و بلافاصله پس از پایان درس‌ها به سرعت به منزل بازگردم. در واقع من با عجله به سوی خانه می‌دویدم زیرا تحمل حرف زدن با هیچ کس را نداشتم. حتی می‌ترسیدم که مبادا دیگران مسخره ام کنند. (صفحه ۱۴)

هیچ کس نمی‌تواند به شکلی موثر هوادار عدم خشونت باشد، و در برابر بی‌عدالتی‌های اجتماعی در هر جا و به هر صورت که باشد، بی‌اعتنا بماند و قیام نکند. (صفحه ۱۵۳)

وظایف شخص، نسبت به خود، به خانواده، به وطن و به جهان از یکدیگر جدا و مستقل نیستند. نمی‌توان با زیان رساندن به خود یا به خانواده‌ی خود به وطن خویش خدمت کرد. به همین قرار نمی‌توان با زیان رساندن به جهان به وطن خویش خدمت کرد. (صفحه ۲۰۸)

به هیچ وجه برایم اهمیت ندارد که تصور شود در نظرهای خود اصرار و مداومت دارم. من برای خود راه حقیقت را برگزیده‌ام و در این راه بسیاری از اندیشه‌هایم را بی اعتبار ساخته‌ام و بسیاری چیزهای تازه آموخته‌ام. هر چند از لحاظ عمر پیر هستم اما احساس نمی‌کنم که رشد درونیم قطع شده باشد، یا گمان نمی‌کنم که رشدم حتی با نابود شدن جسمم متوقف گردد.
آن‌چه برایم اهمیت دارد این است که آماده باشم در هر لحظه به ندای حقیقت که خدای من است گوش فرا دارم. (صفحه ۳۰۰)

فهرست کتاب

سرگذشت من / مذهب و حقیقت / وسایل و هدف ها / اهیمسا یا راه عدم خشونت / انضباط شخصی/ صلح بین الملل / انسان و ماشین / فقر در میان فراوانی / دموکراسی و مردم / آموزش / زنان / گوناگون

در بخش معرفی کتاب سایت تسهیلگر می‌توانید با سایر کتاب‌ها آشنا شوید.

نظر دهید

زهرا فرهادی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم کودک و نوجوان