021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
7 تا 9 سالطرح درس

کار با گِل – طرح درس

کار با گِل - طرح درس
کار با گِل - طرح درس
1.89Kبازدید

۵ دقیقه در رابطه با طرح درس کار با گِل که در موسسه بهشت کودکان اجرا شده است، بخوانیم.

معرفی طرح درس

نام طرح درس: کار با گِل

گروه سنی: هفت تا نه سال

هدف طرح درس: سفالگری، گفتگو در رابطه با احساس آرامش و نیازهای صلح، ارتباط و مشارکت در بستر دوستی

وسایل مورد نیاز: گِل، ابزار سفال‌گری، کتاب‌های فیلی و فیگی، موسیقی بی‌کلام

مربی‌های حاضر در کلاس: سعید سمیعی – زهرا جلالی – شاهین صالحی‌راد

مقدمه

در این طرح درس که برای جلسه سوم بچه‌های گروه سنی هفت تا نه سال نوشته شده است، قصد داریم در بستر کار با گِل و فعالیت‌های تکمیلی مثل کتاب‌خوانی احساس آرامش ناشی از برآورده شدن نیاز به صلح، ارتباط و مشارکت در عمل تجربه کنیم و با آن آشنا شویم.

روش اجرای طرح درس

کار با گِل
کار با گِل

در ابتدای کلاس وسایل طرح درس را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهیم. برای برآورده شدن نیاز به وضوح در کلاس، به بچه‌ها بگوییم که قرار است با استفاده از گِلی که هرکس در اختیار دارد، وسیله‌ی مورد علاقه‌ی خود را بسازیم، در صورتی که بچه‌ها ایده‌ای نداشتند می‌توانیم این سوال را مطرح کنیم که در اطراف خود چه چیزهایی دیده‌اید که با گِل ساخته شده باشد؟ در ضمن دو کتاب با موضوع مرتبط با احساس ارامش و یا نیازهای مطرح شده در هدف طرح درس می‌توانیم همراه داشته باشیم.

گزارش کلاس

قبل از شروع فعالیت از بچه‌ها در رابطه با هفته‌های گذشته سوال داشتم. دوست داشتم به وضوح برسم که بچه‌ها چه مقدار از طرح درس‌های نقاشی، بازی و کتاب و گل‌کاری را به خاطر دارند. بعد میزها را به کمک بچه‌ها در کنار هم قرار دادیم. خاله زهرا گِل را بین بچه‌ها تقسیم کرد و توضیح داد که از ظرف آب می‌توانیم برای خشک نشدن گِل‌ها استفاده کنیم. از بچه‌ها در مورد این‌که چه چیزی دوست دارند، درست کنند سوال کردیم. وقتی فکر کرد بچه‌ها نیاز به حمایت و وضوح بیشتری دارند سوال را تغییر دادم و پرسیدم: چه چیزهایی با گِل در اطراف خود دیده‌اید؟

کار با گِل - پیانو
کار با گِل – پیانو

خاله زهرا، عمو شاهین هر کدام مشغول درست کردن وسایل مورد علاقه خود شدند و در کلاس موسیقی هم پخش کردیم. این مشاهده را داشتم که بچه‌ها ابتدای کلاس دوست داشتند با توجه به ساخته‌های دیگران چیزی درست کنند ولی در مورد دو یا سه نفر این موضوع تغییر کرد و به علاقه خود پرداختند. در حین کلاس از بچه‌ها سوالاتی در راستای اهداف طرح درس می‌پرسیدم و بحث‌هایی داشتیم:

  • امکان رنگ کردن این وسایل وجود دارد؟
  • ( بعد از این‌که متوجه شدم به کوره نیاز داریم) امکان ساخت کوره داریم؟
  • روش استفاده از این ابزار چگونه است؟
  • وقتی گِل را در دست فرم می‌دهید چه احساسی دارید؟

در حین کلاس یکی از بچه‌ها از من سوال کرد که چرا من چیزی درست نمی‌کنم، با احساس و نیاز خود مرتبط بودم و جواب دادم که دوست دارم شما را حین انجام کار نگاه کنم. لذت زیادی از دیدن بچه‌ها و مربی‌ها در کنار هم حین پخش موسیقی می‌بردم چون نیازم به دوستی و زیبای برآورده می‌شد.

وسایلی که درست شده بود را در جای امنی قرار دادیم تا خشک شوند و از بچه‌ها در مورد این‌که دوست دارند در هفته‌های بعد چه فعالیتی داشته باشیم سوال کردم. بچه‌ها فعالیت‌هایی مثل نمایش، آشپزی و کاردستی را نام بردند.

جمع‌بندی

به نظر من در کلاس فضایی به وجود آمده بود که بچه‌ها در کنار هم بودن، آرامش و دوستی را تجربه کنند.

شما در بخش طرح درس سایت تسهیلگر می‌توانید به سایر طرح درس‌ها دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک