021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی کتاب

معرفی کتاب ” در گرگ و میشِ راه “

در گرگ و میش راه
در گرگ و میش راه
1.97Kبازدید

۴ دقیقه در رابطه با کتاب در گرگ و میش راه بخواینم.
ناشر: چشمه
نویسندگان: ابراهیم مختاری، زینت دریایی

روزی که مدرک پنجم ابتدایی را از دبستان سلخ گرفتم با خوشحالی به خانه رفتم و از پدر و مادرم خواستم برای ادامه درس خواندن من فکری بکنند.
مدرسه ده ما پنج کلاسه بود و نزدیک‌ترین جایی که مدرسه راهنمایی داشت روستای لافت بود با پنجاه کیلومتر فاصله از سلخ و یک جاده خاکی خیلی خراب. جز پدرم همه با درس خواندن من مخالف بودند. مخالفت دیگران به خاطر خرابی راه و کمبود وسیله رفت و آمد بود و از همه مهم‌تر این که معتقد بودند دختر نباید به تنهایی از روستا خارج شود، مخصوصا مادرم که نمی‌خواست من از او دور باشم.

از متن کتاب در گرگ و میش راه

دوست نداشتم یک عمر زندگی معمولی داشته باشم. احساس می کردم این چیزها میگذرد، ولی اگر بتوانم کاری انجام بدهم و تغییری در این جامعه به وجود آید، بعدها روح من می‌رود در قالب تک‌تک این دخترهای کوچک. دوست دارم هزاران سال در قالب دخترهای دیگر زندگی کنم. دلم نمی خواهد آنها این قدر زجر بکشند. شصت هفتاد سال سختی زیاد نیست، ولی اگر تغییری پیدا نشود، ما باید هزاران سال این دردها را تحمل کنیم.

کتاب در گرگ و میش راه، روایت زندگی و تلاش‌های “زینت دریایی” در یکی از روستاهای قشم به نام “سَلَخ” است. این روستا فرهنگ بسته و مردسالارانه‌ای دارد. زن، نه حق تحصیل دارد، نه حق تصمیم‌گیری برای زندگیش، نه حق انتخاب همسرش. اکثر دختران در سن ده سالگی ازدواج می‌کنند و از آن پس، در اختیارِ شوهر هستند. خودِ زنان هم این سرنوشت و این زندگی را پذیرفته‌اند.
در این جامعه، زینت اما رویایی دیگر در سر دارد؛ او تلاش می‌کند که خودش تصمیم‌گیرنده و سازنده‌ی زندگیش باشد، نه جامعه و اطرافیانش. او خود را “آزاد” می‌بیند و “مسئولیتِ” آزادی خود را هم به عهده می‌گیرد.

کتاب دو بخش دارد، بخش اول خاطرات زینت از زبان خودش نقل شده، و بخش دوم روایتِ مصاحبه‌ی نویسنده‌ی کتاب با زینت است. نویسنده‌ی کتاب ، هم چنین فیلم “زینت، یک روز بخصوص” را بر اساس زندگی زینت، ساخته است.

در بخش معرفی کتاب سایت تسهیلگر می‌توانید با سایر کتاب‌ها آشنا شوید.

نظر دهید

زهرا فرهادی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم کودک و نوجوان