021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آموزشکتاب

بلندخوانی چیست و چرا اهمیت دارد؟

بلندخوانی چیست و چرا اهمیت دارد؟
بلندخوانی چیست و چرا اهمیت دارد؟
3.07Kبازدید

مدت مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه ما تسهیلگران و بیش­تر خانواده‌ها به اهمیت کتاب­خوانی برای کودکان پی برده‌ایم و دریافته­ایم که کتاب­خوانی با کودکان تا چه اندازه می‌تواند تاثیر مهمی بر رشد عاطفی و ذهنی آن­ها داشته باشد.

اما بیش­تر ما با چالش­ها و سوال‌هایی از این قبیل رو به رو هستیم:

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که از اواخر دوران بارداری حس شنوایی در جنین شکل می‌گیرد و جنین در رحم مادر می‌تواند صداها را بشنود، از همین رو سخن گفتن پدر و مادر با جنین در دوران بارداری می‌تواند نقش بسزایی در تقویت حس شنوایی او داشته باشد.

کارشناسان بر این باورند که کتاب خواندن با کودک از دوره­‌ی نوازادی آغاز می‌شود و تا نوجوانی ادامه می‌یابد. بنابراین سخن گفتن با کودک در دو سال نخست زندگی او و قبل از آن که کودک شروع به سخن گفتن کند، نقش کلیدی و مهمی در رشد زبانی او خواهد داشت.

تسهیلگران آموزشی چگونه می‌توانند از کتاب‌ها در کلاس‌های خود استفاده کنند؟

در کلاس‌های آموزشی، کتاب‌خوانی می‌تواند یک شروع جذاب برای اجرای یک طرح درس باشد که کودکان را کاملا درگیر فعالیت کند.

خواندن کتاب در موقعیت مناسب، فرصتی برای کودکان ایجاد می­‌کند تا در مورد مشکلات­شان با مربی گفت و گو کرده و در یک فضای امن راه‌حل‌های­ خود را مطرح کنند.

کودکان با خواندن کتاب می‌توانند خیال‌پردازی کرده و از فشارهای روانی و ذهنی خود بکاهند.

کتاب خواندن می‌تواند به کودکان ایده بدهد تا خودشان طرح درسی را طراحی و اجرا کنند.

حال که به اهمیت کتاب‌خوانی در زندگی کودکان پی بردیم باید بدانیم که کتاب‌خوانی با کودکان و برای کودکان باید با آگاهی، با روش‌های درست و به گونه‌ای لذت بخش انجام شود.

کتاب‌خوانی اگرچه به خودی خود فعالیتی مهم به شمار می‌آید، اما آن چه موجب تاثیرگذاری بیش­تر این فعالیت می‌شود، به‌کارگیری روش‌های درست خواندن کتاب با کودک یا کودکان است.

بلند­خوانی یکی از موثرترین روش های کتاب­خوانی است.

بلندخوانی چیست؟

بر اسال تعریفی که در مقاله‌ی بلندخوانی، روش ها و تکنیک های آن­ توسط موسسه پژوهشی ادبیات کودکان آمده، “بلندخوانی، خواندن یک کتاب با صدای بلند، همراه با بازتاب فضای عاطفی و فراز و فرود داستان برای یک کودک یا گروهی از کودکان است. بلندخوانی یکی از موثرترین روش­‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب است.”

بلندخوانی یک روش کتاب­خوانی مبتنی بر گفت و گو است. در این روش ما فقط کتاب نمی‌خوانیم بلکه ما کتاب را می‌خوانیم که گفت و گو کنیم و در ساده‌ترین شکل، گفت و گو با پرسش شروع می‌شود.

چرا بلندخوانی اهمیت دارد؟

ما به عنوان بزرگسالی که با صدای بلند برای کودکان کتاب می‌خواند باید بتوانیم احساس و عواطف نهفته در متن داستان را به خوبی نشان دهیم. زیبا و درست خواندن، عشق به خواندن را درکودک شنونده منتقل می‌کند.

بلندخوانی کودکان را به خواندن علاقه‌­مند می‌کند و دایره‌­ی واژگان آن‌ها را گسترش می‌دهد.

کودکان با بلندخوانی لذت خواندن را درک می‌کنند و کودکانی که هنوز خواندن را نیاموخته‌اند یا مهارت کافی برای خواندن یک کتاب به تنهایی را ندارند به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌شوند. آن‌ها می‌آموزند تا برای بهتر کردن مهارت خواندن خود تلاش کنند.

بلندخوانی الگوی درستی برای خواندن به کودکان می‌دهد و به تقویت درک مطلب آن‌ها نیز کمک می‌کند.

هنگام بلندخوانی، کودکان با گوش سپردن به صدای پدر، مادر یا مربی توانایی شنیدن و تمرکز خود را تقویت می‌کنند، به‌تدریج با زبان به کار رفته در کتاب‌­ها آشنا شده و تفاوت آن­ها را با زبان گفت و گوی روزانه (محاوره) درک می‌کنند.

شرکت در نشست­‌های بلندخوانی این امکان را به کودکان می‌دهد تا در یک فعالیت گروهی شرکت کنند.

در گفت و گو­های قبل، هنگام و پس از بلندخوانی، مهارت‌های پیش‌­بینی کردن، طرح پرسش و اندیشیدن در کودکان تقویت می‌شود.

کتاب­خوانی برای کودک سبب می‌شود تا شما وقت بیش­تری را با او بگذرانید. در کنار هم از خواندن کتاب لذت ببرید، با هم گفت و گو کنید و کارهای هنری انجام دهید، بنابراین به مرور می‌توانید ارتباط عاطفی عمیق‌تری با کودک خود برقرار کنید و این موضوع یکی از مهم‌­ترین دستاوردهای بلندخوانی است.

در پست‌های بعدی خواهیم گفت که چگونه یک بلندخوانی موثر و جذاب داشته باشیم.

نظر دهید

مهدیه خدابخش
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم ابتدایی