021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
فلسفه تعلیم و تربیتفلسفه تعلیم و تربیت شخصی

فلسفه تعلیم و تربیت شخصی حانیه عباسی

1.16Kبازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه در رابطه با فلسفه تعلیم و تربیت شخصی حانیه عباسی بخوانیم.

قبل از عضویتم در بهشت کودکان گرچه تجربه کار داوطلبانه را داشتم اما کار با کودک و به خصوص فعالیت آموزشی با کودکان برایم تجربه‌ای بسیار نو، جذاب و البته کمی نگران‌کننده بود. هرچند نه سیستم آموزشی بهشت کودکان تو را پای تخته و کودکان را پشت نیمکت می‌گذاشت و نه قرار بود به صورت مستقیم و تنها در جهت آموزش علوم یا ریاضی یا … فعالیت کنم اما پیش‌زمینه‌ای که از آموزش داشتم برآمده از تجربیاتی بود که از روال عادی مدارس و دانشگاه‌های ایران و حتی در آموزش‌ کارگاهی به دست آورده بودم: دوگانه معلمی و شاگردی که دانستن و آموختن را به زمینی دوقطبی تقسیم می‌کرد؛ آگاهی و ناآگاهی، دانستن یا نداستن، پرسش و پاسخ، اجازه داشتن یا نداشتن، قدرت یا ضعف. اما کم‌کم آموختم که می‌شود همه در یک زمین بازی کنند و بیاموزند، بدون آنکه برتری باشد، بدون آنکه جایزه بدهند، بدون آنکه رقابت باشد یا سوت پایانی زده شود.

  1. به نظر شما هدف اصلی آموزش در جامعه چیست؟ فکر می‌کنم هدف اصلی آموزش آزادی، برابری و امنیت برای همه اعضای جامعه است.
  2. مشخصا نقش معلم در کلاس چیست؟ معلم می‌تواند مانند واسطی کودک را در معرض آگاهی قرار دهد و در انتخاب کردن، فکر کردن و یافتن مسیر هرکس راهنمای او باشد.
  3. به نظر شما دانش‌آموزان چگونه به بهترین شکل یاد می‌گیرند؟ دانش‌آموزان در فضایی برابر و بدون قضاوت و پیش‌داوری و با آزادی عمل به بهترین شکل یاد می‌گیرند.
  4. عموما اهداف شما برای دانش‌آموزان چیست؟ آن‌چه فکر یا احساس می‌کنند را بتوانند بر ابعاد گوناگون زندگی خود اعمال کنند.
  5. به نظر شما معلم اثرگذار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ معلمی اثرگذار باید آگاه، شنونده‌ای فعال، همدل و خلاق باشد.
  6. آیا اعتقاد دارید که همه دانش‌آموزان می‌توانند یاد بگیرند؟ بله. هرکس می‌تواند یاد بگیرد. آنچه اهمیت دارد پیدا کردن مسیر و روش‌های مناسب برای آموزش به هر فرد است.
  7. معلمان چه چیزی به دانش‌آموزان خود مدیون هستند؟ من فکر نمی‌کنم در رابطه معلم و دانش‌آموز دین معنا پیدا کند. اما فکر ‌می‌کنم معلم خوب است که در لحظه حضور داشته باشد و همراه کودکان کنجکاوی را تجربه کند.
  8. هدف کلی شما به عنوان یک معلم چیست؟ آنکه بتوانم گستره آگاهی و خلاقیت کودکان را گسترش دهم و به آن‌ها کمک کنم آنچه می‌خواهند را با خوشحالی پیدا کنند.
  9. چگونه یک محیط یادگیری همه‌جانبه ایجاد می‌کنید؟ با سعی در ایجاد برابری و قرارهایی مورد قبول همه اعضای کلاس، اتخاذ روش‌های گوناگون و طرح‌درس‌های متنوع.
  10. چگونه از روش‌های جدید، فعالیت‌ها  و انواع یادگیری در تدریس خود استفاده می‌کنید؟ با مطالعه و جست‌وجو درباره اندیشه‌ها، متدها و شیوه‌های آموزشی و تطبیق آن‌ها با نیازهای کودکان هر کلاس.

برای مطالعه سایر سندهای فلسفه تعلیم و تربیت شخصی اینجا کلیک کنید.

نظر دهید