021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزشخاطرات و تأملات معلمی

صندلی داغ؛ خاطرات و تأملات معلمی

صندلی داغ - همدلی
صندلی داغ - همدلی
1.2Kبازدید

مدت مطالعه: ۴ دقیقه

به بچه‌ها گفتم امروز قراره تو کلاس بازی کنیم. کلاس شلوغ بود و بعد از گفتن این جمله، بچه‌ها دقیق شدند تا بدونن بازی‌مون چه طوریه.
گفتم بازی صندلی داغ، این‌طوریه که یک نفر روی صندلی روبروی کلاس می‌شینه، و نقش یه شخصیت دیگه رو بازی می‌کنه، بقیه بچه‌ها می‌تونند سوالات‌شون رو از اون شخصیت بپرسند، و کسی که رو صندلی نشسته باید از دید اون شخصیت به سوالات جواب بده.

چون مسئله‌ای که تو کلاس داریم و قراره بچه‌ها راجع بهش یه نمایشنامه بنویسند و تئاترش رو اجرا کنند، گفتگو در خانواده و ازدواج در سن کم هست، اولین شخصیتی که پیشنهاد دادم برای صندلی داغ، مادری بود که می‌خواد دخترش تو سن پایین ازدواج کنه. چند تا از بچه‌ها داوطلب شدن بیان، فائزه اومد و رو صندلی نشست، تا به‌جای اون مادر، به سوال‌ها جواب بده. بچه‌ها شروع کردن به سوال پرسیدن: چرا می‌خوای دخترت تو این سن ازدواج کنه؟ خودش هم راضیه؟ می‌بینی که دور و اطراف آمار طلاق بالا رفته، نمی‌ترسی دخترت هم طلاق بگیره؟…

فاطمه اومد برای شخصیت بعدی، و شخصیت دوم دختری بود که خودش می‌خواد زود ازدواج کنه، بچه‌ها می‌پرسیدند: چرا می‌خوای الان ازدواج کنی؟ نگران نیستی محدود بشی؟ نگران نیستی نتونی درست رو ادامه بدی؟

ساجده برای شخصیت بعدی اومد و شخصیت سوم هم دختری بود که طلاق گرفته، بچه‌ها می‌پرسیدند: چرا طلاق گرفتی؟ وقتی می‌خواستی طلاق بگیری بقیه بهت چی می‌گفتن؟ قبل از این‌که ازدواج کنی، فکر می‌کردی زندگی مشترک چه‌طوره و وقتی ازدواج کردی چه‌طور بود؟

دلایل‌شون برای ازدواج زود، فقر، چشم و هم‌چشمی (انگار ازدواج تو سن پایین برای بعضی خانواده‌ها، یه امتیاز محسوب می‌شه)، نیاز عاطفی، ترس خانواده‌ها برای این‌که دخترشون ازدواج نکنه، بود.

جواب دادن برای کسی که رو صندلی نشسته بود، خیلی آسون نبود چون انگار تا حالا به مسئله‌ی اون شخصیت‌ها خوب فکر نکرده بود، و خودش رو به‌جاشون نذاشته بود. به‌جز کسانی که رو صندلی جواب می‌دادن، گاهی بقیه‌ی بچه‌ها هم از تجربیات افرادی که دیده بودن، می‌گفتن.
شخصیت‌ها رو از این جهت انتخاب کردم که بچه‌ها با این مسئله عمیق‌تر مواجه بشوند. نه برای تایید ازدواج زود، برای شناخت بیش‌ترش، و همدلی بیش‌تر با کسانی که با این مسئله مواجهند. برای کمک کردن به هر کسی باید شرایط، نیازها و احساساتش رو بفهمیم، و بتونیم باهاش همدلی کنیم.

این فعالیت رو تو کلاس نهم اجرا کردیم و خوشبختانه کسی تو کلاسشون ازدواج نکرده، و می‌شد این سوالات و جواب‌ها رو مطرح کرد.
سن ازدواج تو این منطقه پایینه و متاسفانه آمار طلاق تو سن پایین هم رو به افزایشه.

فعالیت صندلی داغ، یکی از فعالیت‌هاییه که برای تقویت مهارت همدلی به دانش‌آموزان مفیده. چون کسی که خودش رو جای شخصیت دیگری میذاره، و از دید اون به سوالات جواب می‌ده، تلاش می‌کنه نیاز، فکر و احساسات اون شخصیت رو بشناسه.

از بخش خاطرات و تأملات معلمی می‌توانید مطالب مرتبط را دنبال کنید.

نظر دهید

زهرا فرهادی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم کودک و نوجوان