021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روانشناسی

بیش‌­فعالی در بزرگسالان مسئله­‌ای مغفول و بسیار جدی!

بیش فعالی در بزرگسالان
406بازدید

مدت مطالعه: ۴ دقیقه

اگر از دانشجویان کارشناسی رشته روانشناسی بپرسید قطعاً می‌توانند به شما بگویند که اختلال کم‌توجهی و بیش­‌فعالی چه ویژگی‌­هایی دارد. یا حتی از آن عجیب‌­تر اینکه تقریباً درصد قابل توجهی از عموم مردم در سراسر دنیا نیز واژه­‌ی بیش‌­فعالی را شنیده‌­اند. مثلاً اگر شما به عنوان یک متخصص به والدین یک کودک دبستانی بگویید که فرزندشان اختلال بیش‌­فعالی دارد قریب به یقین تصوراتی از مسئله دارند. حتی اکثر مردم ریتالین را هم می‌­شناسند دارویی که اغلب برای کودکان مبتلا به اختلال کم‌­توجهی و بیش­‌فعالی تجویز می‌­شود. پس با وجود این گستردگی در شناخت چه‌طور بیش‌­فعالی در بزرگسالان مسئله‌­ای مغفول است؟!

بیش­‌فعالی با/یا نقص‌­توجه یکی از شایع‌­ترین اختلالات عصبی روانی است که ۲ تا ۴ درصد بزرگسالان را درگیر می‌­کند. با وجود حضور سه گانه‌­ی علائم این اختلال در بزرگسالی اما تشخیص آن همانند دوران کودکی راحت نمی‌­باشد چرا که این اختلال بعد از دوران نوجوانی و با دست‌یابی فرد به تفکر انتزاعی اغلب ظهور متفاوتی می­‌یابد. ایده‌­های ناب، تمایل به کارکردن و فعالیت، درونی شدن بیش­‌فعالی/تکانش‌گری و تبدیل آن به اضطراب و وسواس­‌های اجباری و مقررات‌زدایی هیجانی و…

در این بین اما مسئله‌­ی بی­‌توجهی اغلب بسیار پوشیده می­‌ماند به طوری که گاهی اوقات حتی برای خود فرد هم قابل درک نمی‌­باشد چرا که معمولاً با بی‌­توجهی کامل روبه‌­رو نیستیم بلکه با نوعی ناتوانی در مهار و تعدیل توجه مواجهه‌­ایم. بزرگسالان مبتلا به ADHD اغلب در کارهای محرک و مورد علاقه­‌ی‌شان توجه خوبی از خود نشان می‌­دهند. با این وجود در کارهایی که برای آن‌ها سخت و یکنواخت است اغلب اهمال‌کاری می‌­کنند یا در حین انجام کار ممکن است آن را رها کرده و به کار دیگری بپردازند. به همین دلیل اغلب بیش‌­فعالی در بزرگسالان مسئله‌­ای مغفول است و برای تشخیص آن نیاز است که تاریخچه‌­ی رشدی فرد با دقت بررسی شود.

مورد دیگری که بیش‌­فعالی در بزرگسالان را به مسئله­‌ای مغفول تبدیل کرده است، همزمانی گسترده‌­ی این اختلال با اختلالات دیگر است (حدود ۸۰% همزمانی)، تقریباً نیمی از بزرگسالان ADHD مبتلا به اختلالات اضطرابی می­‌باشند. یکی از دلایل عمده‌­ی آن این می‌­باشد که افراد مبتلا به ADHD  با موقعیت‌­های تنش‌­زای بیشتری روبه‌­رو می­‌شوند به علت ناتوانی در کنترل و تعدیل موقعیت‌­ها شکست‌­های بیشتری را نیز تجربه می­‌کنند از این رو دچار اضطراب بیشتری نیز می‌­شوند. این اختلالات اضطرابی در افراد مبتلا به ADHD می­‌تواند مدل‌­های مختلفی داشته باشد به عنوان مثال MDD ، اختلال بازار هراسی، جمع هراسی و …

یکی دیگر از اختلالات اضطرابی شایع در بزرگسالان مبتلا به ADHD اختلال وسواس اجباری می‌­باشد چرا که در طی فرآیند رشد شناختی در نوجوانی افراد مبتلا به ADHD یاد می­‌گیرند که باید علائم رفتاری این اختلال را کنترل کنند، همین کنترل کردن و تجربه‌­ی اضطراب و شکست این افراد را بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار می‌­دهد.

اختلال دوقطبی نیز یکی از اختلالات شایع خلقی همراه با اختلال بیش‌­فعالی است.(حدود ۲۰%) و ممکن است اختلال ADHD در بزرگسالی در زیر سایه‌­ی اختلال دوقطبی تشخیص داده نشود چرا که ویژگی‌­های مشترکی بین این دو اختلال وجود دارد بخصوص در زمینه­‌ی تکانش‌گری و رفتارهای هیجانی.

اختلالات خوردن و اعتیاد نیز من جمله اختلالات شایع در این گروه محسوب می‌­شوند. اختلالات خوردن علاوه بر جنبه‌­ی تکانشگری و تجربه‌­ی اضطراب که هر دو در ADHD نیز حضور دارند با این اختلال جنبه‌­ی ژنتیکی مشترک نیز دارد. اما اعتیاد معمولاً جنبه‌­ی خود درمانی دارد بخصوص اعتیاد به دارو های محرک مثل کوکائین که هم باعث افزایش تمرکز می‌­شوند و هم آرامش درونی را افزایش می‌دهند.

یک مشکل شایع در بزرگسالان مبتلا به ADHD اختلالات خواب می­‌باشد که این هم می‌­تواند مربوط به بهداشت خواب و هم می‌­تواند به علت تجربه‌­ی اضطراب و افسردگی بیشتر در افراد مبتلا به ADHD باشد.

در نتیجه این همایندی پیچیده‌­ی اختلالات با ADHD در بزرگسالی تشخیص آن را دشوار می‌­کند و اغلب به صورت مغفول باقی می‌­ماند و شخص تا سال‌­ها متوجه مسئله‌­ی اصلی خود نمی‌­شود، در ایران نیز اغلب درمانگران اطلاع درستی از ADHD بزرگسالی ندارند و به درستی نمی­‌توانند آن را تشخیص دهند.

اما چرا تشخیص بیش‌­فعالی در بزرگسالان مسئله‌­ای جدی است؟

افراد مبتلا به ADHD رنج‌­های بسیاری را در رابطه با اختلال خود متحمل می‌­شوند به خصوص وقتی ADHD تشخیص داده نشده است این مسئله دو برابر می‌­شود. اغلب افراد مبتلا به ADHD حمایت­‌های کمک کننده‌­ای را دریافت نکرده­‌اند و اغلب از شرایط اجتماعی اقتصادی پایین‌­تری برخوردارند. همه‌­ی این مسائل بعلاوه­ تجربه اضطراب و افسردگی و یا هر کدام از بیماری‌­های همراه کیفیت زندگی را پایین می‌­آورد و ریسک و آسیب‌پذیری این افراد را به خودکشی افزایش می­‌دهد. این در حالی است که اگر ADHD به درستی تشخیص داده شود با درمان­‌های حمایتی تا حد بسیار خوبی قابل کنترل و مسامحه است.

آیا ADHD بی­‌خاصیت است؟

شانا پیرسون بنایان گذار و رئیس آموزش تخصصی ADHD معتقد است که انرژی مغز افراد مبتلا به ADHD تمام نمی‌­شود و این یک مزیت است. او پینشهاد می‌­کند که افراد مبتلا به ADHD باید مسئله‌­ی خود را به درستی بشناسند و راهکارهایی را برای بهره بردن بیشتر از ADHD کشف کنند او خود نیز پیشنهادهایی می‌­دهد:

۱)احساسات خود را فعال کنند: او می‌­گوید افراد مبتلا به ADHD از لحاظ عاطفی هدایت می‌­شوند به همین دلیل اگر می‌­خواهند کاری را انجام دهند آن کار باید نتیجه­‌ای داشته باشد که برای آن‌ها هیجان­‌انگیز باشد.

او می­گوید اگر افراد مبتلا به ADHD با کار که انجام می­‌دهند ارتباط عاطفی نداشته باشند هیچ نکته‌­ی دیگری کارساز نخواهد بود.

۲) همه­‌ی حواس خود را فعال کنید: او می­‌گوید هرچه حواس بیشتری درگیر شوند مغز بیشتر توجه می­‌کند.

۳) هربار روی یک چیز تمرکز کنید حتی اگر فقط ۱۰ دقیقه وقت دارید: به گفته‌­ی خانم پیرسون اگر شما فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای یادگیری مطلبی وقت داشتید چکار می‌­کردید؟ یکی از راه­‌ها این است که آن را عمیق‌­تر بیاموزید.

در هر صورت درست است که ADHD مسائل گسترده­ای را به وجود می‌­آورد یا حداقل می‌­تواند در به وجود آمدن آن شریک باشد. اما تشخیص آن و دریافت درمان­‌های حمایتی و حمایت‌­های اجتماعی می‌­تواند تا حد زیادی مسئله را تعدیل کند. اما نکته‌­ی مهم‌­تر این است که افراد مبتلا به ADHD با کنجکاوی و محبت ADHD را بغل کنند تا بتوانند از آن به عنوان یک ابرقدرت استفاده کنند.

منابع بیش‌­فعالی در بزرگسالان :

Practical considerations for the evaluation and management of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in adults (2019)

ADHD in adults: clinical subtypes and associated characteristics (2019)

Adults ADHD and suicide (2014)

نظر دهید

نازنین گنجوری
نویسنده سایت تسهیلگر