021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روانشناسیمعرفی کتاب

کتاب راه انسان شدن – کارل راجرز

کتاب راه انسان شدن
کتاب راه انسان شدن
3.47Kبازدید

۴ دقیقه در رابطه با کتاب راه انسان شدن بخوانیم.

کتاب راه انسان شدن
کتاب راه انسان شدن
  • عنوان کتاب: راه انسان شدن
  • مترجم: دکتر قاسم قاضی
  • نویسنده: کارل راجرز
  • مشخصات نشر: جیحون

بخشی از “پیشگفتار” مترجم، دکتر قاسم قاضی:

شاید بتوان یکی از شاخص های معتبر برای مهم انگاشتن کتاب را به مرتبه های چاپ و شمار انتشار نسخه های آن کتاب دانست. شمار نسخه های چاپ شده و به فروش رفته ی این کتاب به زبان اصلی بر اینجانب معلوم نیست ولی به تحقیق پس از سال ۱۹۶۱ که کتاب برای نخستین بار در انگلستان به چاپ رسید، در فاصله ی سال های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۴ ده بار به چاپ آن مبادرت شد و پس از سال ۱۹۸۴ نیز شاید باز هم تجدید چاپ شده باشد. این کتاب به زبانهای دیگری از جمله زبان آلمانی ترجمه شده است که نخستین چاپ آن در سال ۱۹۸۸ منتشر شد.

این اثر شامل ۲۱ فصل است که هر فصل از استقلال کامل برخوردار میباشد. تمامی فصل ها مقاله هایی بوده اند که دکتر راجرز به مناسبتهای مختلف آنها را نگاشته و یا سخنرانی کرده است. از این رو خوانندگان برای فهم فصلهای بعدی نیازی به مطالعه ی فصلهای قبلی ندارند. افزون بر این، تمامی فصلها از کیفیت و ماهیت جداگانه ای برخوردارند. راجرز تنها به مباحث بسیار تخصصی روانشناسی در این کتاب نپرداخته است، بلکه سوای روانشناسی ناب و پژوهشهای مربوط به نظریه ها، به موضوعاتی در باب خانواده، آمورش و پرورش، برقراری ارتباط های انسانی، فلسفه، علم و سیاست نیز مبادرت ورزیده است. به همین دلیل کتاب گستره ی پردامنه ای از کتاب خوان ها را راضی میسازد. از این سو، این اثر یک کتاب درسی تخصصی به معنای دقیق کلمه نیست. راجرز نظریه های تخصصی خود را به گونه ای مشروع در زمینه های روانشناسی، مشاوره و درمان در آثار دیگر خود آورده است. در این کتاب خوانندگان بیشتر با نظریات عمومی او درباره ی انسان و حوادث و ارتباط های مربوط به او آشنا می شوند. این اثر راجرز را نه تنها به عنوان یک روانشناس، که یک فیلسوف و جامعه شناس معرفی میکند. از جمله فصلهایی که راجرز را به عنوان یک فیلسوف روانشناس می نمایاند، فصل پایانی کتاب تحت عنوان ” مرتبه ی فرد در دنیای نوین علوم رفتاری ” است. در این فصل آنجا که درباره ی دانش و انسان به بحث میپردازد، خطر بالقوه علوم رفتاری به عنوان افراد سلطه جویی در دست شرکت های سرمایه داری را گوشزد می کند و به مدینه ی فاضله ی هاکسلی، اورول و اسکینر اشاره می کند و برای رفع چنین خطری از جانب روانشناسی پیشنهادهایی ارائه میدهد.

بخشی از “معرفی مولف”، کارل راجرز

دیدگاه راجرز درباره انسان، یک نگرش انسان‌گرایانه یا روانشناسی نیروی سوم است. او مانند روانشناس پرآوازه و هم‌میهن و هم‌عصر خود ابراهام مزلو، از پیشگامان نهضت روانشناسی انسانی بشمار می‌رود. روانشناسی انسانی که خود از لحاظ تکامل تاریخی متاثر از دیالکتیک سقراطی و فلسفه‌ی انسان‌گرای مشرق زمین از یکسو و مبتنی بر اندیشه‌های پدیده‌شناسی، هستی‌گرایی و گشتالت مغرب زمین از دیگر سو بود، پایه‌های نوینی را برای تبین رفتار انسانی پایه‌ریزی کرد که به گونه‌ی استواری در برابر روانشناسی رفتارگرایی و روانکاوی ایستاد.

برای آشنایی با سایر کتاب‌ها به بخش معرفی کتاب سایت تسهیلگر مراجعه کنید.

 

 

 

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک