021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی فیلم

بااستعداد – Gifted؛ معرفی فیلم

پوستر فیلم بااستعداد
پوستر فیلم بااستعداد
1.76Kبازدید

مدت مطالعه: ۳ دقیقه

فیلم سینمایی بااستعداد (gifted) محصول کشور آمریکا در ٢٠١٧ بر روی پرده سینما رفت.
مارک وب (Marc Webb) کارگردان و تام فلین (Tom Flynn) نویسنده سعی دارند موضوع نخبه‌پروری و مشکلاتِ آن را در قالب داستانی خانوادگی و درام خاص روابط بین اعضای خانواده به تصویر بکشد.

فرانک آدلر با بازی کریس ایوانز (Chris Evans) سعی دارد خواهرزادهٔ خود را که کودکی دارای نبوغ ذاتی است در فضایی به دور از جامعهٔ تبعیض و نخبه‌پروری که مادربزرگ کودک با بازی لیندزی دانکن (Lindsay Duncan) به آن باور دارد، رشد دهد.
این در حالی است که مادربزرگ قصد دارد کودک را برای رسیدن به یکی از پیچیده‌ترین مسائل علم ریاضیات پرورش دهد. مسئله‌ای که دخترش نیز موفق به اتمام آن نشده‌بود.
چرا که به خاطر نبوغ خود تحتِ تاثیر این فضا زندگی نافرجامی داشته‌است.

بااستعداد
بااستعداد

 

مباحث تربیتی در فیلم به سمت موضوعات اجتماعی تمایل دارد و بیش از آنکه به چگونگی رفتار با چنین کودکی اشاره کند، جامعه‌ای را مورد بررسی قرار می دهد که قصد داریم برای آینده بسازیم.

فرانک معتقد است که با جدا کردن کودکان دارای نبوغ ذاتی از جامعه عملا باعث گسست پیوند و تاثیرگذاری آن‌ها بر جامعه خود می‌شویم. کودکی و درک زندگی را از آن‌ها خواهیم گرفت. به همین سبب برای گرفتن حضانت خواهرزادهٔ خود می‌جنگد تا او را در دنیایی به دور از چارچوب‌ها پرورش دهد.

با توجه به نگاه مشابه جامعهٔ ایرانی به امتیاز نبوغ و هوش ذاتی در کودکان، مشاهدهٔ این فیلم خالی از لطف نیست. چرا که سعی شده فیلم سرگرم‌کنندگی کافی را در قالب یک فیلمِ خانوادگی نیز حفظ کند.

نظر دهید

محبوبه کریمی فرهاد
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم کودک و نوجوان