تربیت سالم در مدرسه

ایجاد جو توجه در کلاس – تربیت صالم (سالم) در مدرسه

ایجاد جو توجه در کلاس
ایجاد جو توجه در کلاس
1.05Kبازدید

مدت مطالعه: ۵ دقیقه

ایجاد جو توجه در کلاس
توجه در کلاس

ایجاد جو توجه در کلاس

گفتیم که تربیت سالم در مدرسه بر پایه احترام متقابل بنا شده‌است. ایجاد جو توجه (مهربانی و قاطعیت همزمان) اولین قطعه پازل تربیت سالم است.
بچه‌ها وقتی می‌فهمند که به آنها توجه دارید که آنها را بشناسید، کمکشان کنید تا اشتباههایشان را همچون فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد ببینند و به توانایی خود در مشارکت مفید ایمان داشته‌باشند، همینطور وقتی به حرفشان گوش می‌دهید و افکار و اعمالشان را جدی می‌گیرید و یا وقتی آنقدر احترامشان می‌کنید که به آنها اجازه تصمیم‌گیری می‌دهید. بچه‌ها وقتی می‌فهمند به آن‌ها توجه دارید که کمکشان کنید در محیطی امن که حل مساله بر تنبیه ارجحیت دارد، عواقب انتخاب‌های خود را درک کنند. تمام این‌ها در نشست کلاسی پیش می‌آید آن هم با کمی حوصله و صرف وقت برای کسب مهارت.
وقتی دانش‌آموزان احساس اهمیت می‌کنند می‌خواهند همکاری کنند نه بدرفتاری. وقتی برای جلب توجه نیازی به بدرفتاری ندارند دیگر مانعی برای یادگیری وجود ندارد.

وظیفه شناسی

بیشتر معلمان غالبا به این دلیل نظام تنبیه و تحسین (کنترل بیرونی) را برمی‌گزینند که فکر می‌کنند با این روش، وظیفه‌شناسی را به کودک یاد می‌دهند. درحالی که این نظام، معلم را وظیفه‌شناس بار می‌آورد نه دانش‌آموز را.
این وظیفه معلم است که مراقب باشد هرگاه کودک کار خوبی انجام داد به او پاداش دهد و به هنگام انجام کار بد، مچ او را بگیرد. حالا وقتی معلم نیست چه اتفافی می‌افتد؟
تحقیقات نشان داده تنبیه و تحسین آثار سو بلندمدت دارد و رفتارهایی چون عناد و سرکشی درمقابل هرگونه قدرت و کنترل، سواستفاده از قدرت یا پیروی بی‌چون و چرا را در افراد ایجاد می‌کند و به هیچ وجه انضباط شخصی، خویشتن داری یا هر ویژگی که برای موفقیت در زندگی لازم است را آموزش نمی‌دهد.

دو عنصر اصلی توجه

توجه از دو عنصر اصلی احترام و تشویق تشکیل شده‌است.
اغلب اوقات بدون اینکه از دانش‌آموزان بپرسیم فرض می‌کنیم می‌دانیم آن‌ها چه احساسی دارند و به چه فکر می‌کنند، می‌دانیم آن‌ها چه کاری را می‌توانند انجام دهند یا اینکه آن‌ها چگونه دربرابر بایدها و نبایدها واکنش نشان می‌دهند.
درنتیجه بر اساس فرضیه‌های خود با آن‌ها رفتار می‌کنیم.
وقتی به جای فرض کردن، بررسی می‌کنیم، کشف می‌کنیم که دانش‌آموزان چگونه با استفاده از توانایی‌های خود در رویارویی با مشکلات و مسائلی که بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد به بلوغ می‌رسند.
اغلب اوقات فکر می‌کنیم اگر به جای اینکه به دانش‌آموزان اجازه دهیم خودشان تجربه کنند و یاد بگیرند، خودمان کارها را برایشان انجام دهیم، معلمین دلسوز و یاریگری هستیم. یا اگر به جای اینکه به دانش‌آموزان اجازه دهیم خودشان به توضیح برسند مسائل را برایشان توضیح دهیم به آن‌ها خدمت کرده‌ایم.

خلاصه‌های کتاب تربیت صالم (سالم) در مدرسه

۱ نظر

نظر دهید

مینا سیدحسینی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر و معلم کودک و نوجوان