021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
7 تا 9 سالطرح درس

آشپزی – طرح درس

آشپزی - طرح درس
آشپزی - طرح درس
1.8Kبازدید

۵ دقیقه در رابطه با طرح درس آشپزی که در موسسه بهشت کودکان اجرا شده است، بخوانیم.

معرفی طرح درس

نام طرح درس: آشپزی

گروه سنی: هفت تا نه سال

هدف طرح درس: تمرین همکاری و کارگروهی

وسایل مورد نیاز: مرغ پخته شده – کاهو – گوجه – جعفری – سینی – چاقو – سفره زیرانداز

مربی‌های حاضر در کلاس: سعید سمیعی – شاهین صالحی راد – مجید سمیعی

مقدمه

در این طرح درس که برای جلسه پنجم ترم پاییز بچه‌های گروه سنی هفت تا نه سال موسسه بهشت کودکان نوشته شده است قصد داریم کار گروهی را در بستر آشپزی تمرین کنیم. تفاوتی که این طرح درس با طرح درس‌های قبلی این ترم داشت این بود که ثمره و نتیجه کار تنها مربوط به کلاس نمی‌شد و ناهار برای کل بچه‌های موسسه بود.

روش اجرای طرح درس

در ابتدای کلاس به شکل نشست کلاسی با بچه‌ها به قوانین و روند اجرای کلاس می‌رسیم. در هر مرجله یکی از مواد غذایی بین بچه‌ها آورده و برای غذا آماده می‌شود. در حین طرح درس در رابطه با کار گروهی، انواع غذاها و … با توجه به جو کلاس گفتگو می‌کنیم.

به عنوان فعالیت تکمیلی می‌توانیم کتابخوانی یا بازی فکری داشته باشیم.

گزارش کلاس

همان‌طور که برنامه‌ریزی کرده بودیم کلاس را نشست کلاسی شروع کردیم. در رابطه با موضوع کلاس با بچه‌ها صحبت کردیم و توضیح دادیم با توجه به اهمیت رعایت بهداشت در تهیه غذا نیاز به قانون‌ها و قرارهایی داریم، در نهایت قرار بر این شد که:

  • در ابتدای کلاس همه با هم دست‌های خود را با مایع دستشویی بشوریم.
  • اگر کسی در حین انجام فعالیت از کلاس خارج شد امکان برگشتن به فعالیت نداشته باشد چون امکان دارد باعث آلودگی غذا شود.
  • در حین انجام کار از مواد غذایی نمی‌خوریم.
  • کمتر صحبت می‌کنیم تا اگر سرما خوردگی داریم، غذا به مشکلی نخورد.
  • از بچه‌ها کلاس‌های دیگر امکان شرکت در فعالیت را ندارند.

ابتدا مرغ پخته شده را به کلاس آوردیم، با توجه به این‌که سه مربی و نه کودک بودیم، به سه گروه تقسیم شدیم و گوشت مرغ را از استخوان آن جدا کردیم. بعد گوشت‌های جدا شده را با سیب‌زمینی ترکیب کردیم و برای آشپزخانه بردیم تا سرخ شود. در حین انجام فعالیت در رابطه با این موضوعات صحیت کردیم:

  • هر کس تا به حال تجربه‌ی پختن چه غذایی را داشته است؟
  • عجیب‌ترین غذایی که دیده‌ایم چه بوده است؟
  • ادویه معروف ایران که به کشورهای اروپایی صادر می‌شود را می‌شناسیم ؟

در مرحله بعد کاهو، جعفری و گوجه را خرد کردیم. ابتدا هر گروه یک چاقو داشت و قرار بر این بود که به نوبت توجه شود و بعد با توجه به محدودیت زمانی هر فرد یک چاقو داشت. بچه‌ها در حین کلاس از تجربه‌های خود در آشپزی و خانه‌داری می‌گفتند و فضای دوستانه و صمیمی شکل گرفته بود. عموشاهین روی تفاوت این فعالیت و فعالیت‌های قبلی کلاس تاکید کرد و توجه بچه‌ها را به این موضوع که این بار دستاورد کلاس تنها برای جمع حاضر نیست، صحبت کردیم.

در نهایت مواد غذایی که آماده کرده بودیم را تحویل اشپزخانه برای درست کردن ساندویچ‌ها دادیم. موقع ناهار دسته‌جمعی که بچه‌ها از سایر گروه‌های سنی هم حضور داشتند دو نفر از بچه‌ها در مورد روند تهیه غذا به سایر بچه‌ها و تسهیلگران توضیح می‌دادند.

جمع‌بندی

به نظر من طرح درس به هدف خود که همکاری و کارگروهی بود رسید؛ به این معنی که بچه‌ها از ابتدا در تمام فعالیت‌ها مشارکت داشتند و بعد در رابطه به نتیجه کار خود توضیح می‌دادند. از طرفی یک یا دو نفر از بچه‌ها حین انجام کار خسته شده بودن ولی دوست داشتند به فعالیت ادامه بدهند و این برای من به معنی هم راستا بودن فعالیت با برخی از نیازهای بچه‌هاست. طرح درس آشپزی در گروه سنی مهد هم در موسسه برگزار شده بود و به نظرم آشپزی برای تمام گروه های سنی می‌تواند جذاب باشد.

شما در بخش طرح درس سایت تسهیلگر می‌توانید به سایر طرح درس‌ها دسترسی داشته باشید.

۱ نظر

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک