معرفی فیلم

پچ آدامز؛ معرفی فیلم

پچ آدامز
پچ آدامز
3.27Kبازدید

مدت مطالعه: ۴ دقیقه

فیلم سینمایی پچ آدامز (patch Adams)  در سال ۱۹۹۸ به کارگردانی تام شادیاک در آمریکا تولید شده است و رابین ویلیامز نقش اصلی فیلم را برعهده دارد .این فیلم داستان واقعی پزشکی به نام هانتر آدامز معروف به پچ آدامز را با ژانر کمدی-درام روایت می‌کند.

” تمام زندگی یک بازگشت به خانه است؛ فروشنده، منشی، معدنچی، زنبوردار… خلاصه همه‌ی ما. همه‌ی قلب‌های بی‌قرار دنیا، همه در تلاش یافتن راهی به خانه‌اند؛ مشکل بتوانم احساسم را در آن موقع توضیح بدهم؛ تصور کنید روزها در برف و بوران شدید راه بروید، بی آنکه بدانید دارید دور خودتان می‌چرخید؛ در حالی‌که به سنگینی در برف‌ها قدم برمی‌دارید و فریادتان در باد گم می‌شود، چه‌قدر احساس کوچکی می‌کنید! یعنی تا خانه چه‌قدر مانده؟ ”

این دیالوگی است که فیلم  با آن شروع می‌شود. داستان از این قرار است که پچ آدامز در صدد خودکشی است؛ اما به دلایلی از تصمیمش منصرف می‌شود و به یک بیمارستان روانی می‌رود و خود را بستری می‌کند. در آن‌جا از نزدیک با بیماران روانی و البته فردی که از نبوغ زیاد راهی آنجا شده، آشنا می‌شود و ارتباط می‌گیرد. در جریان ارتباط با هم‌اتاقی‌اش که دچار حمله‌های توهمی می‌شود، متوجه می‌شود که با طنز و شوخی و همراهی با تصورات و توهمات وی، توانسته کمکش کند. پچ آدامز به استعداد خود برای درمان آدم‌ها پی می‌برد و متوجه نوعی ماموریت و رسالت شخصی در زندگی‌اش می‌شود. او به قدرت شفابخش ارتباط با عمق وجود انسان‌ها و دیدن و شنیدن بیماران، پی می‌برد و متوجه می‌شود که خنده و شادی هم قدرت درمان‌گری بالایی دارند. از این رو تصمیم می‌گیرد پزشکی باشد که ابتدا با روح و روان و عواطف انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند؛ نه صرفا پزشکی که مطابق چارچوب‌ها و قواعد و سنت پزشکی با بیماران رو برو می‌شود . او از بیمارستان روانی خارج می‌شود و راهی کالج پرشکی می‌شود . و ادامه‌ی ماجرا…

پچ آدامز
پچ آدامز

داستان پچ آدامز، داستان مردی است که عشق را در عمل زندگی می‌کند؛ مردی که از خودخواهی و خودمحوری فراتر رفته و به درد انسان‌ها می‌پردازد و در صدد بهبود کیفیت زندگی انسان‌هاست.

این فیلم به خاطر نگاه انسان‌گرایانه‌ای که دارد می‌تواند راه‌گشای بسیاری از افراد در مشاغل مختلف باشد؛ اما در حوزه‌ی آموزش با توجه به این‌که مخاطب ما انسان‌ها هستند، داشتن چنین نگاهی می‌تواند بسیار راه‌گشا و تسهیل‌کننده روند آموزشی باشد. دیدن این فیلم به همه‌ی دست اندرکاران آموزشی توصیه می‌شود. قطعا مورد بهره و دریافت‌هایی خواهد شد.

معرفی‌های فیلم را می‌توانید از اینجا ببینید.

 

۱ نظر

  1. سلام و سپاس از سرکار خانم محبوب آتشباری که با قلم شیواشون علاوه بر اینکه ما رو با محتوای فیلم آشنا کردند بلکه نگاه مخاطب رو به سمت و سوی اصل و ماهیت داستان معطوف میکنه ؛ کشف رسالت درونی…عشق را در عمل زیستن… و اقدام به پیمودن مسیر برای رفتن به سفر زندگی برای هر کدام از ما انسانها ….

نظر دهید

محبوبه آتشباری
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، تسهیلگر فلسفه برای کودکان