021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزش

مهارت‌های سه‌گانه مدیریت آموزشی

مهارت‌های سه‌گانه مدیریت آموزشی
مهارت‌های سه‌گانه مدیریت آموزشی
2.85Kبازدید

۳ دقیقه در رابط با مهارت‌های سه‌گانه مدیریت آموزشی بخوانیم.

در مدیریت به روشی نیاز است که بتوان به وسیله آن کارکرد مدیر را مورد آزمایش قرار داد. رابرت کتز در محدوده رفتار اداری سه مهارت را مشاهده کرده است، مهارت در اینجا به معنی شناختن، فهمیدن، قضاوت کردن و استدلال کردن منطقی برای انجام دادن کاری و یا گفتن سخنی است. به عبارت دیگر توانایی استفاده مطلوب از اطلاعات، مهارت تلقی می‌شود. روندهای سه‌گانه مهارت رابرت کتز همه بر این نکته تاکید دارند که فرد چه می‌کند.
این مهارت‌ها عبارتند از: ۱- مهارت فنی ۲- مهارت انسانی ۳- مهارت ادراکی.

مهارت فنی

توانایی و کارایی در نوع مخصوصی از فعالیت که با روش‌های معین، رویه‌ها و تکنیک‌های مربوط به آن فعالیت همراه باشد، این مهارت به اطلاعات تخصصی، استعداد تحلیلی آن تخصص و خلق و اسفاده وسایل کار نیاز دارد.

مهارت انسانی

توانایی مدیر به عنوان عضوی از گروه در کار کردن موثر، و ایجاد کوشش‌های دسته‌جمعی در درون گروهی که وی آن را رهبری یا اداره می‌کند. وجه تمایز مهارت انسانی با فنی عبارت است از کار کردن با افراد ( مهارت انسانی) و کار کردن با اشیا ( مهارت فنی).

مهارت ادراکی

توانایی دیدن سازمان به عنوان یک مجموعه واحد. به عبارت دیگر دانستن این‌که وظایف گوناگون سازمان چگونه به یکدیگر وابسته‌اند و این‌که تغییر یک قسمت از سازمان چگونه بر بخش‌ها و واحدهای دیگر اثر می‌گذارد. در واقع موفقیت تصمیم هر مدیر، به مهارت ادراکی او مبتنی است.

منبع: کتاب روابط انسانی در مدیریت آموزشی نوشته دانیل گریفیث

نظر دهید

محسن احمدی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک و نوجوان