021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
جامعه‌شناسی

فرهنگ و جامعه (۱)

فرهنگ و جامعه (1)
فرهنگ و جامعه (1)
926بازدید

۳ دقیقه در رابطه با فرهنگ و جامعه در کتاب جامعه‌شناسی آنتونی گیدنز بخوانیم.

فرهنگ و جامعه (1)
فرهنگ و جامعه (۱)

مفهوم فرهنگ یکی از مهمترین مفاهیم جامعه شناسی است. فرهنگ به معنای روش‌های زندگی اعضای یک جامعه یا گروه‌های درون جامعه است. فرهنگ شامل هنر، ادبیات و نقاشی است، اما همچنین طیف بسیار وسیع‌تری نیز دارد. برای مثال از دیگر اقلام فرهنگی می‌توان به نحوه‌ی لباس پوشیدن مردم، آداب و رسوم آنها، الگوهای کار و مراسم دینی آنها اشاره کرد.

ارزش‌ها مفاهیم انتزاعی و مجردی هستند که مشخص می‌کنند در یک فرهنگ معین چه چیزی مهم، ارزشمند و مطلوب تلقی می‌شود. ارزش‌ها و هنجارها همراه با هم به نحوه‌ی رفتار اعضای یک فرهنگ در محیط پیرامون آنها شکل می‌دهند. ارزش‌ها و هنجارها ریشه‌های عمیقی دارند، امّا می‌توانند در طول زمان تغییر کنند.

عقاید و اعمال فرهنگی تنوع و گوناگونی زیادی دارند. قوم مداری به معنای قضاوت درباره‌ی فرهنگ‌های دیگر بر اساس مقایسه با فرهنگ خودی است. جامعه شناسان می‌کوشند نسبی گرایی فرهنگی یعنی مطالعه‌ی یک فرهنگ بر اساس معناها و ارزش‌های خود آن فرهنگ را رعایت کنند.

انسان‌ها خصوصیات فرهنگ را از طریق فرآیند اجتماعی شدن می‌آموزند. کارگزاران اجتماعی شدن عبارت اند از گروه‌ها یا زمینه‌هایی اجتماعی که فرآیندهای اجتماعی شدن در آنها رخ می‌دهد. اجتماعی شدن دوره‌ی کودکی فرآیندی است که در آن از طریق تماس با انسان‌های دیگر، کودک عاجز و ناتوان به تدریج به انسان دانا و خودآگاهی تبدیل می‌شود که در راه و رسم‌های فرهنگ معینی مهارت پیدا کرده است.

شما می توانید به بخش جامعه‌شناسی در اینجا دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

آرمین ساعی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان