021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی کتاب

در جستجوی انسان وارسته امروز

در جستجوی انسان وارسته امروز
در جستجوی انسان وارسته امروز
2.64Kبازدید

۵ دقیقه در رابطه کتاب در جستجوی انسان وارسته امروز (پیرامون تجارب مدرسه فرهاد ) بخوانیم.

در جستجوی انسان وارسته امروز
در جستجوی انسان وارسته امروز

عنوان کتاب: در جستجوی انسان وارسته امروز
به کوشش: سوزان حبیب
مشخصات نشر: نشر قطره

پیش گفتار:

تا پیش از آغاز آموزش در رشته ی معماری سالهای مدرسه ی فرهاد از خاطرات خوب کودکی بود. پس از آن پرسش بود و جستجو برای یافتن پاسخها که به نظر پایان ناپذیر میاید. این مصاحبه به درخواست مجله ی دانشجویی مهراز و در ادامه ی شماره ی “مدرسه: ی این مجله انجام شد. قرار بر این بود که مصاحبه با خانم میرهادی را من انجام دهم، ولی شابد یادگیری از مدرسه فرهاد  باشد که کار گروهی همیشه بر کار فردی ارجح است. و چه گروهی بهتر از دانشجویانی که با هم راهی را در پیش گرفته باشیم: راه آموختن، راه هر روز آموختن و سهمیم شدن در آموخته ها را.

مصاحبه با خانم توران میرهادی در محیط گرم و پویای ساختمان شورای کتاب کودک در دو نوبت انجام شد: اولی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با خوشامدی گرم و معرفی کوتاه فرهنگنامه کودکان و نوجوانان آغاز شدو و بعدی در کتابخانه شورا در روز ۱۹ فروردین ۱۳۸۷٫

در این دو مصاحبه در تجربیات مدرسه ای سعیم شدیم که شاگرد اول نداشت، مدرسه ای که در آن رقابتی در میان نبود؛ مدرسه ای که معلم و دانش آموز به همراه هم کتاب درسی می نوشتند؛ مدرسه ای که کتابخانه اش را دانش آموزان و معلمان برپا کردند؛ مدرسه ای که عادت کتابخوانی را در ذهن، و لذت این عادت را در دل دانش آموزان می کاشت؛ مدرسه ای که در آن ترس و ترساندن از عادتها نبود؛ مدرسه ای که مشوق مشاهده و کشف بود؛ مدرسه ای ک هنر در پرورش ذهن خلاق کودکان نقشی پرمایه داشت. بچه های مدرسه فرهاد یکردیگر را رقیب نمی دیدند. بی رقیب بودند و ماندند. ساعت کتابخوانی، نقاشی، موسیقی، کاردستی و گردش های علمی با مهر و مدیریت توران خانم، محسن خان، آموزگاران، مادران و مش رمضان در ذهن و دل بچه های مدرسه فرهاد بذرهایی را کاشت و مهر و مسئولیت شد نقطه ی پرگار در زندگی بچه های مدرسه ی فردا: مهر و مسئولیت نسبت به هم نوع، به خاک، به “درخت توت”، به ” کرم ابریشم”.

در این گفتگوی چند ساعته به تماشای تاریخ معاصرمان از نگاهی جستجوگر و پرتلاش نشستیم. بار دیگر دریافتیم که امروز خود را تا چه اندازه مدیون ” جزیره ها ” هستیم. خوشا به حال نسل امروز و آینده اگر هر روز جزیره های بیشتری یکدیگر را بیابند!

سوزان حبیب

۱۵ خرداد ۱۳۸۷

در ادامه سعی می شود. بخش هایی از کتاب ارائه شود. بخش های مختلف کتاب از اینجا قابل دسترسی هستند

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک