021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
طرح درسمهد

جنگ و صلح – طرح درس

طرح درس جنگ و صلح
طرح درس جنگ و صلح
1.15Kبازدید

۴ دقیقه در رابطه با طرح درس جنگ و صلح که در موسسه بهشت کودکان اجرا شده است، بخوانیم.

عنوان فعالیت: جنگ و صلح

نام مربیان: زهرا امانی – شاهین صالحی راد

وسایل مورد نیاز:

توپ‌های رنگی – لگو های بازی – عروسک – میز- ماز- مداد رنگی – کاغذ رنگی – روبان – تراش- پاک‌کن – چسب.

اهداف فعالیت:

 ایجاد دوستی و همدلی بین بچه‌ها، سرگرمی،  افزایش تمرکز، تقویت مهارت دست برای حرکت دادن مداد بین خطوط، آزمون و خطا، افزایش خلاقیت.

توضیح فعالیت:

طرح درس سه قسمتی بود.

قسمت اول چون بچه‌های جدید داشتیم تصمیم گرفتیم که طرح درس دوستی داشته باشیم به این صورت که عمو و خاله یه تیم بشن و بچه‌ها یه تیم دیگه و با استفاده از توپ های رنگی جنگی آغاز بشه بینمون و از  میز و لگوها ی هم که داریم به عنوان مانع و درست کردن سنگر استفاده کنیم.

قسمت دوم: ماز و وسایل برای کاردستی آماده کنیم (به انتخاب خود بچه‌ها ماز هم آوردیم بالا).

قسمت سوم: ما مربی‌ها یه شی تو اتاق قایم کنیم و بچه‌ها با هم دنبالش بگردن و با ضربه زدن به میز بهشون نشون بدیم که به شی مورد نظر نزدیک شدن یا نه!

روند اجرای کلاس:

چون از هفته قبل در نظر داشتیم که کلاس مهد اتاق پایین باشه، وقتی بچه‌ها اومدن و پرسیدن کلاس کجاست؟ گفتم سفره رو جمع کنیم کلاس همین جاست !

با کمک بچه ها وسایلی که تو جاهای مختلف بود به کلاس خودمون آوردیم.

وارد کلاس که شدم دیدم همه لگوها ریخته شده زمین سعی کردم جمع شون نکنم و اگه دیدم با لگو ها اتفاق خوبی مثل اینکه پرتاب کنن نمیوفته، جمع کنیم و چون زیر پا میرفت خود بچه ها با پاهاشون همشونو کنار زدن!

چون قبلش بچه‌ها سرگرم کار با لگوها بودن، نشد برنامه کلاس رو براشون توضیح بدیم و نظراتشو بپرسیم برای همین بازی شروع کردیم که گفتم من و عمو شاهین یه تیم و این توپ سبد ها هم برای ماست. ما با توپ شماهارو میزنیم اون توپ‌های داخل  سبد هم برای تیم شماست و اینکه فقط با توپ قبوله !

جنگ شروع شد با توپ بچه‌ها رو میزدیم همه بچه‌ها رو به روی ما بودن و فقط یکی از بچه‌ها که از همه کوچیک‌تر بود تمایل داشت بشینه و تو بازی شرکت نکنه و یا اینکه نهایت یه توپ از پشت سر پرتاب کنه و ما هم اسم بچه‌ها رو صدا میزدیم و توپ‌ها رو به سمتشون پرتاب می‌کردیم  چون هم باعث یادگیری اسم بچه‌ها توسط مربی‌ها و خود بچه ها می‌شد و هم توجه‌شون به بازی بیشتر می‌شد (البته که با رعایت حفظ ایمنی بود)!

و اینکه جایی بنظرم به هدف طرح درس نزدیک شده بودیم که یکی از بچه‌ها میگفت دوستای منو نزنین و توپ جمع می‌کرد به بقیه می‌داد!

بازی هم ادامه داشت تا اینکه یکی از بچه‌ها تمام توپ‌ها رو جمع کرده بود و دیگه توپی برای ادامه بازی نبود و رفتم که باهاش حرف بزنم توپ‌ها باید برای همه بمونه یه چندتایی ازش گرفتم و بعدش سر دوتا از بچه‌ها بهم خورد  و یکی از بچه‌ها بغض کرد، رفتم ببینم براش مشکلی پیش نیومده که وقتی برگشتم ببینم اون یکی فسقلی چطوره با دست کوبند تو صورتمو و عینکم !

و از کلاس رفت بیرون و رفتم که باهاش حرف بزنم که از قصد نبوده و اینکه  اصلا جاییش درد می‌کنه یا نه که تو راه پله بهم گفت تو نرو سر کلاس من میرم منم اومدم بیرون که برن سر کلاس تا مزاحم کلاس‌های دیگ نباشن که چون نرفتن و بقیه بچه‌ها داشتن میمودن بیرون از کلاس و مزاحم بقیه کلاس‌ها بودن رفتم سر کلاس و بچه‌ها ازم خواستن یکی از طرح درس‌های قبل که کشیدن گردالی بوده رو انجام بدن!

و چون صبح ازم ماز خواسته بودن، مازها رو هم از زیرزمین آوردم بالا!

همه بچه‌ها با مازها شروع کردن و بچه‌هایی که قبلا طرح درس ماز بودن براشون راححتر بود انجامشون !

یکی از بچه‌ها که ازم ماز خواسته بود تمام مازها رو حل کرد به کمک عمو شاهین و بقیه بچه‌ها بعد از ماز خواستن گردالی بکشن و با قیچی ببرن

یکی از بچه ها برای اینکه گردالی بکشه مثل طرح درس‌های قبلی سبد برداشت که بذاره بکشه !

طرح درس جنگ و صلح
طرح درس جنگ و صلح

یکی از بچه ها یه کاغذ دیگه برای گردالی خواست که از اضافه برگه قبلی بهش کوچیکتر داد و گفتم با اون گردالی بکشه گردالی شو که برید ازم خواست با گردالی و دوتا کاغذ دیگ براش ساعت مچی درست کنم چون دیدم نشد و ساعت دوست داشت تصمیم گرفتم برم براش از پایین روبان بیارم داشتم می‌رفتم همراهم اومد ولی قبل از اینکه بهش بگم نمی‌تونی با من بیای پایین گفت من اینجا منتظر می‌مونم تا بیای، اومد بالا براش ساعتشو درست کردم. همه بچه‌ها ساعت خواستن بهشون گفتم خودتون گردالی درست کنین من اندازه دستتون بهتون روبان می‌دم همه گردالی درست کردن و همه روبان گرفتن که بچسبونن !

یکی از بچه‌ها هم آخرین مازو که انجام داد دلش خواست که اونم ساعت داشته باشه گردالی برید و بهش روبان دادم و خودش چسبوند!

  • اگر شما بخواهید طرح درس جنگ و صلح را اجرا کنید، چه تغییراتی در آن می‌دهید؟
  • چه تغییراتی در نحوه‌ی روایت کلاس می‌تواند صورت بگیرد؟

شما در بخش طرح درس سایت تسهیلگر می‌توانید به سایر طرح درس‌ها دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

زهرا امانی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک و نوجوان