021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
7 تا 9 سالطرح درس

کار با پارچه – طرح درس

کار با پارچه - طرح درس
کار با پارچه - طرح درس
1.48Kبازدید

۷ دقیقه در رابطه با طرح درس کار با پارچه که در موسسه بهشت کودکان اجرا شده است، بخوانیم.

در این نوشته قصد دارم یکی از تجربه‌هایم به عنوان تسهیلگر در موسسه بهشت کودکان را با شما به اشتراک بگذارم. در نگارش و اجرای این طرح درس، که دوم شهریور سال ۹۶ اجرا کردیم، بچه‌های گروه سنی ۷ تا ۹ سال، خاله عاطفه، خاله فائزه و من (عمو سعید) حضور داشتیم.

وسایلی که برای اجرای طرح درس لازم داشتیم؛ پارچه، چسب و نخ بود. از شب قبل به کارگاه یکی از دوستانم برای تهیه‌ی پارچه‌ها رفتم. سعی کردم تکه پارچه‌ها را در اندازه ها و رنگ‌های مختلف انتخاب کنم. چسب و نخ را هم صبح از بین وسایل مربوط به آموزش بهشت تهیه کردیم.

هدف این طرح درس همکاری و تعامل بچه‌ها برای زیباسازی کلاس و کار با پارچه بود. به این ترتیب که پارچه‌ها را در اختیار بچه‌ها قرار دادیم و در مورد اینکه یکی از دیوارهای کلاس را به چه شکل تزئین کنیم، بحث و تصمیم‌گیری کردیم.

کار با پارچه - طرح درس
کار با پارچه – طرح درس

قصه‌ی کلاس از زبان خاله عاطفه:

یک مقدار پارچه  و کناف و چسب داشتیم . گذاشتیم وسط و قبل از اینکه اصلا بگیم چه وسایلی داریم و طرح درسمون چیه بچه ها شروع کردن به گروه بندی کردن خودشون (یاد گرفتن و احتمالا دوس دارن تیمی کار کردن رو).

نمیدونم چرا گروه‌ها به شکل تفکیک جنسیتی اتفاق میفته ، پسرها با هم هستن و هم تیمیشون عموئه، دخترها هم گروه‌بندی میشن و خاله باهاشون هم تیمی میشه.

عموسعید به یه گروه از بچه ها میگه بیاید ببینیم میخوایم چیکار کنیم. بچه ها: عمو ما داریم گفت و گو میکنیم…

خلاصه اومدن همه دور هم نشستیم و عمو وسایلی که داشتیم رو نشونمون داد و تاکید کرد که چسب فقط همینا رو داریم .. و دوتا کار میتونیم انجام بدیم:

  1. گروه بندی بشیم و با وسایلی که در اختیار داریم کاردستی درست کنیم.
  2. همه با هم یکی از دیوارهای کلاس رو خوشگل کنیم.

گزینه‌ی دوم انتخاب شد و با رای گیری یکی از دیوارها انتخاب شد. و حالا این سوال مطرح شد که چی دیوارو خوشگل میکنه و بچه ها، به اتفاق نظرشون با نظریکی از بچه‌ها، یکی بود و قرار شد جنگل باشه طرحمون. بچه ها به انتخاب خودشون گروهای کوچیک شدن و هر گروه یه گوشه از جنگل رو قرار شد بسازن…

همکاری بچه ها واسه تیم شدنشون و اینکه هر تیم کدوم قسمتو بسازه و کمکشون به هم موقع ساختن طرحشون خیلی خوب بود.

ایده پردازی و تلاش یکی دیگه از بچه‌ها رو خیلی دوس داشتم. با اینکه قسمتی که ما قرار بود بسازیم تموم شده بود ولی چون وقت داشتیم بازم تلاش میکرد تا هرچقد میتونه خوشگل تر کنه طرحمونو.

پسر کوچولوهامون قرار بود حیوونای جنگل رو بسازن ولی طبق طرحی که پارچه داشته و شبیه سر و بدن یه آدم بوده شروع کردن به ساختن یک آدم و اون شخص رو کردن یه خلافکار و یه تفنگ دادن دستش. من گفتن نمیشه یه محیط‌‌‌‌بان هم بسازیم که مراقب جنگلمون باشه که بچه ها گفتن خب خاله این همون محیط بان باشه دیگه.

لوله ی گاز از وسط جنگلمون رد میشد، من سوال طرح کردم که بچه ها میتونیم کاریش کنیم لوله رو که یکی از بچه‌ها گفت خاله ما قبلا تاجیکستان بودیم تو مرز پرچم کشورشونو میزدن ماهم میتونیم پرچمش کنیم که پرچمش کردن . یکی دیگه از بچه‌ها پرچم ایران رو ساخته بود و دوستش که اومد داخل و دید پرچم ایرانه گفت کی اینو ساخته؟ چرا پرچم افغانستانو نزدی؟ حداقل زیرش میزدی افغانستانو

درکل بچه ها خودشون از نتیجه کارشون خوششون اومد و در انتها هم همه با هم کلاس رو تمیز کردن.

کار با پارچه - طرح درس
کار با پارچه – طرح درس

قصه‌ی کلاس از زبان خاله فائزه:

این جلسه اولین باری بود که سر کلاسی بودم که طرح درس توش اجرا شد.

بچه ها برای اجرای طرح درس (کار با پارچه) خیلی به گروهی اجرا شدن اصرار میکردند. یکی از بچه‌ها هم خیلی تاکید داشت که با من در یک گروه باشه و با بچه ها زیاد نبود و نمی جوشید،نظری را هم قبول نمیکرد و حرف حرف خودش بود. بچه ها به هم وسیله هاشونو میدادن و با امکانات موجود کنار میومدن ولی همراه من خیلی سخت به بچه ها وسیله میداد و دوست داشت خودش از وسیله های خوب به تنهایی استفاده کنه. یکی از بچه‌ها که قبلا ارتباط خوبی با بقیه برقرار نمی‌کرد با هم‌گروهیش دوست شده بود و این خیلی خوب بود که با یکی از بچه های هم گروه خودش تونسته دوست بشه.

من هم این کلاس و طرح درس را دوست داشتم و چیزهای مختلفی از بچه‌ها یاد گرفتم. در کلاس لحظاتی وجود داشت که پارچه و چسب برای انجام کار کم بود و یا لازم بود که بچه‌ها صبر داشه باشند تا بتوانند از وسایل مختلف استفاده کنند. به تجربه متوجه شده‌ام که اگر ما بزرگترها که در نقش مربی یا تسهیلگر در کلاس حاضر هستیم، صبر داشته باشیم، خود بچه‌ها تصمیمات مناسبی می‌گیرند و چالش‌ها را حل می‌کنند.

در ادامه سوالاتی را مطرح می‌کنم به این امید که زمینه‌ساز گفتگو در رابطه با این تجربه و آموزش باشد:

  • اگر شما بخواهید این طرح درس را اجرا کنید چه تغییراتی در آن می‌دهید ؟
  • برای وضوح بهتر جریان کلاس چه نکاتی را می‌توانیم به روایت‌هایی که از کلاس داریم، اضافه کنیم ؟

شما در بخش طرح درس سایت تسهیلگر می‌توانید به سایر طرح درس‌ها دسترسی داشته باشید.

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک