021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی کتاب

معرفی کتاب؛ مدارس بدون شکست

کتاب مدارس بدون شکست
کتاب مدارس بدون شکست
2.91Kبازدید

۴ دقیقه در رابطه با کتاب مدارس بدون شکست بخوانیم.

کتاب مدارس بدون شکست
کتاب مدارس بدون شکست

عنوان کتاب: مدارس بدون شکست
مؤلف : ویلیام گلاسر
ترجمه: ساده حمزه با همکاری مژده حمزه تبریزی
مشخصات نشر: انتشارات رشد

مقدمه کتاب مدارس بدون شکست

امروزه بسیاری از دانش آموزان در تحصیل شکست می خورند، بقیه تحت فشار مفرط موجود، برای موفقیت در مدارس که حتی بسیاری از محصلان کوشا و شایسته، عملکرد بدی نشان می دهند، از کار باز می مانند. دانش آموزان در شهرها و مناطق حومه، از دبستان گرفته تا دبیرستان با شکست مواجه می شوند. آنها چنان در بخش مرکزی شلوغ، محروم و فقیر دچار شکست دائم هستند که بسیاری از، متخصصان قبول دارند که آموزش و پرورش در اینجا شکست خورده و آنچه در مدارس وجود دارد آموزش و پرورش نیست.

هر چند من معتقدم، ما در مورد شکست تحصیلی در همه جا از وضعیت ایده آل بسیار دوریم، با وجود این هیچکس نمی تواند منکر این مساله باشد که آموزش و پرورش در مرکز شهرهای اصلی ما، با جدی ترین حریف خود روبروست.

در حالی که بچه ها در مدارس شلوغ و مخروب، بر حسب نژاد از هم جدا می شوند، اگر باعث از پا درآمدن معلمان نشده باشند، آن ها را دلسرد می کنند. ما در اینجا برای اصلاح و بهبود امر آموزش و پرورش مسئولیت مشکلی داریم. من در این کتاب، روی آموزش و پرورش بخش مرکزی تاکید کرده ام ، به خاطر نیاز شدید و به خاطر اینکه در هیچ جای دیگر، مردم در قبال انجام تغییر و تحول مورد لزوم در تمام مدارس تا این حد آمادگی ندارند.

درباره ی مشکلات اصلاح آموزش و پرورش در بخش مرکزی، مطالب زیادی نوشته شده است. من بنابر تجربه ی شخصی معتقدم بیشتر افرادی که در مورد این مدارس مطلب نوشته اند، مساله بحرانی قابل انتقاد را مطرح نکرده اند. آنها به حدی درگیر عوامل اجتماعی، محیطی و فرهنگی موثر، بر روی دانش آموزان شده اند که به نقش خود آموزش و پرورش که فی نفسه باعث شکست محصلان می شود، (نه تنها در بخش مرکزی بلکه در تمامی مدارس) با عمق کافی نگاه نکرده اند.

من می خواهم به بررسی این نقایص و کمبودهای نظام آموزشی پرداخته، پیشنهادهایی برای اصلاح آن ارائه کنم. من هم بی شک طالب بهبود زندگی و پیشرفت هستم اما تا زمانی که برای اصلاح و بهبود آموزش و پرورش کار زیادی انجام ندهیم، رسیدن به این اهداف مشکل خواهد بود. بچه ها می توانند در ” واتس” آموزش دیده و در ” بورلی هیلز ” بیشتر یاد بگیرند. مانع اصلی فلسفه ی آموزش و پرورش فعلی ماست، فلسفه مبنی بر عدم رابطه عاطفی، عدم ارتباط بین مطالب و تاکید محدود بر روی تفکر. آموزش و پرورش باید به طرف فلسفه ی مثبت حرکت کند – فلسفه ای مبنی بر رابطه ی عاطفی، ارتباط مطالب، و تفکر – در غیر این صورت ما نخواهیم توانست مشکلات فراوان محصلانی را که در تحصیل شکست می خورند، حل کنیم.

کتاب مدارس بدون شکست، طرح هایی را برای ایجاد واقعیات، رابطه ی عاطفی، ارتباط و تفکر در مدرسه ارائه می کند. این طرح ها همگی به هم مربوط بوده، باید به صورت یک واحد کلی به کار گرفته شوند. ممکن است هر یک جداگانه دارای برخی ارزش ها باشد اما در ترکیب یک برنامه کلی، می تواند بنیادی را فراهم کند تا مدارس را بر اساس نیاز فرزاندانمان بنا کنیم.

شما می‌توانید بخش معرفی کتاب سایت تسهیلگر به منابع بیشتری دسترسی داشته باشید.

 

نظر دهید

سعید سمیعی

سعید سمیعی

نویسنده
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک