021-55795002 info [att] tashilgar [dott] net
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزشخلاصه کتاب

مدارس ژاپنی (۵) – کتاب آموزش قلب‌ها و اندیشه‌ها

مدارس ژاپنی
مدارس ژاپنی
1.94Kبازدید

مدت مطالعه: ۵ دقیقه

فراگیر شدن صحیح عواطف

اصلاحات اخیر آموزشی در ژاپن، پیرامونِ ضرورت رو به رشد استقلال فردی و نیز جهانی شدن، در ساختار تربیتی آن تاثیر داشته‌است .۶۲۷ ساعت از برنامهً آموزشی به مباحث مطالعات اجتماعی و سال‌های نخستین رشد و همچنین سازوکار زندگی روزانه اختصاص یافته‌است که از سال اول ابتدایی تا ششم، به تقریب و به طور انحصاری بر احوالات مدرسه، اجتماع مناطق و کشور تمرکز یافته و در عین حال، توجهاتی هم به سازمان‌های فرهنگی، ورزشی و جمعیت‌های طرفدار صلح بین الملل شده‌است. در یک مطالعه تطبیقی میان پیش‌دبستانی‌های آمریکایی و ژاپنی، در می‌یابیم که مربیان ژاپنی به فراگیر شدن صحیح عواطف و احساسات و بیان تایید شده آن اصرار دارند حال آنکه امریکایی‌ها نه بر همگانی شدن که به ابراز عواطف به طور فردی توجه دارند.
در مدارس ژاپن دانش‌آموزان مشارکت فعال دارند، به حفظ مطالب اهمیت نمی‌دهند و در جریان یادگیری نیز منفعل عمل نمی‌کنند. آنچه در مدارس ژاپن اهمیت دارد کار گروهی و مشارکت بین دانش‌آموزان است.

چه مدرسه ای موفق است؟

توماس سر جیوانی ، معلم اخلاق

هر چه مدرسه به دانش‌آموزان خود بیشتر اهمیت دهد‌، آن‌ها نیز به دروس مدرسه بیشتر اهمیت می‌دهند.

دبورا فالوز

بچه های ژاپنی درسی را برای همه عمر می‌آموزند که اساس و زیر بنای کارایی و موفقیت ژاپن امروز است: اینکه هر فرد، دارای نقشی است و تا جایی که می‌توان باید آن را به خوبی انجام دهد.

برآوردن نیازهای بچه‌ها ، کلید موفقیت آموزشی به نظر می‌رسد که ۳ نیاز اساسی روان‌شناختی بچه‌ها که عبارت‌ است از:

  1. تعلق خاطر که نیاز به داشتن روابط نزدیک و حمایتگرانه را در بر می‌گیرد.
  2. حس استقلال و آزادی عمل: که نیاز کودک به داشتن نوعی احساس کنترل بر محیط اطرافش و نیز آزاد بودن از محدودیت‌های مستبدانه و غیرضروری را مورد توجه دارد در مدارس ژاپن ، به جای ارزیابی شدن از طریق معلم ، به ارزیابی خود ، و به جای کنترل به دست شخص بزرگتر بر «خود کنترلی» تاکید دارند.
  3. احساس شایستگی و کفایت که نیاز کودک به دنبال کردن فعالیت‌هایی که خودش مفید و ارزنده تشخیص می‌دهد اشاره دارد. دامنه تحصیلات ژاپنی‌ها و تاکید آن‌ها بر کوشش و مشارکت جمعی و نه رقابت، بعدها احتمال آنکه تمام بچه‌ها را و نه فقط چند تن را که از نظر علمی توانا هستند و به شناخت قابلیت‌های خود برانگیزد و آن‌ها خویشتن را عضوی ارزشمند از جامعه مدرسه به حساب آورند، افزایش می‌دهد. کلاس‌های پیش‌دبستانی و سال‌های مقدماتی ابتدایی در ژاپن، دارای ویژگی‌های فراوانی است که به آن‌ها کمک می‌کند تا به طور موثر، نیازهای اساسی بچه‌ها را به داشتن آزادی عمل، تعلق خاطر و حس توانایی و کفایت، برآورده نماید.

بقیه خلاصه‌های کتاب آموزش قلب‌ها و اندیشه‌ها را می‌توانید در سایت تسهیلگر بیابید.

نظر دهید

محسن احمدی
داوطلب موسسه بهشت اندیشه‌های کودکان، تسهیلگر کودک و نوجوان